Februariskott. Henrik Marmén blir ny konstnärlig chef för Norrköpings Symfoniorkester. Han kommer närmast från Malmö Opera där han är orkesterchef.
Ska utveckla samarbetet med Östgötateatern
NORRKÖPING Spets, bredd och samarbete. Norrköpings Symfoniorkesters nye konstnärlige chef Henrik Marmén kommer närmast från Malmö Opera. Han har redan hunnit uppskatta musikernas spelglädje och imponerats av musikelevernas kvalitet vid torsdagens Julkonsert.
– För mig som är musiker i grund och botten är det väldigt roligt. Henrik Marmén tillträder som Norrköpings Symfoniorkesters nye konstnärlige chef tidigt nästa år.
Närmast kommer han från Malmö Opera där han varit orkesterchef sedan 2010. Likheter finns – som detta med spets och bredd – men skillnaderna i hur orkestrarna arbetar är stora. Malmö opera producerar sex à sju uppsättningar per år, vilket innebär att operaorkesterns 62 musiker kan fördjupa sig i musiken under långa spelperioder, upp till 50 föreställningar.
Där satt den! Norrköpings Symfoniorkester spelade Allan Petterssons sjunde symfoni, dirigerad av Christian Lindberg, i november förra året.
Att jämföra med Norrköpings Symfoniorkester. Den är ett rejält nummer större, 85 musiker stark och ger nya konserter så gott som varje vecka.
– Utmaningen för Norrköpings symfoniorkester är att leverera på toppnivå efter bara några dagars repetition, jämför Henrik Marmén.
Han noterar att de senaste årens Grammisnomineringar och vinster är ett tydligt kvitto på nivån vad gäller såväl konstmusikalisk spets – Allan Petterssoninspelningar – som populärmusikalisk bredd – Sven-Bertil Taubes Hommage-serie.
Henrik Marmén har en gedigen bakgrund. Han är utbildad konsertpianist och pianopedagog, utbildad bland annat vid Universität der Künste i Berlin, Musikhögskolan i Malmö och Mozarteum i Salzburg. Innan han tog över som orkesterchef på Malmö Opera har han varit kulturskolechef i både Varberg och Malmö. Den kombinationen gör honom som klippt och skuren för Norrköpings Symfoniorkester.
– Vi är mycket nöjda med att ha rekryterat en chef till SON som kan vidareutveckla verksamheten utifrån den starka plattform som den vilar på idag. Vi vill både bibehålla vår kärnverksamhet och hitta nya uttryck, både fördjupa och förnya verksamheten. Henrik stämmer utmärkt in på den kravprofil vi tagit fram, framhåller Scenkonstbolagets VD Pia Kronqvist i ett pressmeddelande.
Uppdrag: mer samarbete. Symfoniorkesterns violinist Tanja Orraryd och Östgötateaterns nycirkusartist Mattias Lindström i gemensamma projektet Vibrationer i luften som gavs för mellanstadieelever i oktober 2016.
– Jag hade nöjet att vara på Symfoniorkesterns Julkonsert tillsammans med musikklasserna i torsdags. Jag blev varm i hjärtat av orkesterns spelglädje och imponerad av den höga kvaliteten på återväxten bland eleverna, säger Henrik Marmén som uppfattar Norrköping som en rik kulturstad.
Han tillträder 12 februari då han kliver in efter Mats Engström som varit tillförordnad konstnärlig chef sedan i våras. Bland det första Henrik Marmén tänker göra, förutom att lära känna orkestern, är att skapa sig en uppfattning om omgivande aktörer, som nutida och eventuellt framtida samarbetspartners. Medan Malmö Opera har en egen professionell operakör samarbetar SON med lokala körer, från kammarkörer på amatörelitnivå till barnkörer.
Den nye konstnärlige ledarens uppdrag är att fortsätta orkesterns arbete med utgångspunkt från dagens plattform, så som den utvecklats inte minst under de senaste åren med Karin Veres som ledare.
– Vi vill både bibehålla vår kärnverksamhet och hitta nya uttryck, både fördjupa och förnya verksamheten, understryker Pia Kronqvist.
Att Henrik Marmén har ett gediget operakunnande och som han säger både ”teaterdamm i lungorna och opera i blodomloppet” ligger honom knappast i fatet.
– Det finns stora möjligheter att göra sceniska uppsättningar, men jag tänker inte sätta någon tydlig operaprägel.
Uppdraget är att nu som tidigare ut till nya publikgrupper, till barn och ungdomar och i regionen – namnet till trots är Norrköpings Symfoniorkester hela Östergötlands symfoniorkester. Och med Scenkonstbolaget som gemensamt paraply finns en annan stor konstnärlig organisation att utveckla samarbete med; Östgötateatern som också närmar sig chefsbyte när Nils Poletti tar vid efter Johan Celander kommande höst.
– Det ska bli intressant och spännande! Jag har i uppdrag att finna helt nya incitament till samarbete med Östgötateatern, avslutar Henrik Marmén.
© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Jens Ihlström och Ann-Charlotte Sandelin
LÄNKAR
Malmö Opera hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
SON kan räkna Grammisnomineringar reportage Kultursidan.nu 15/12 2017
Nycirkus med SON för mellanstadieelever recension Kultursidan.nu 12/10 2016