• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Anna Svenssons målerilek på Konstforum


Stjärnsmäll. Anna Svenssons jätteverk Sunset tar emot i entrérummet.

 

More is more!

 

NORRKÖPING Pow! Wow! Konstnären Anna Svensson, uppvuxen i Valdemarsvik, blandar glupskt stilar och inspiration i måleri och skulptur. Hon gick Konsthögskolan när måleriet sades vara dött. Alltså uppfinner hon konsten på nytt. More is More!

Allt samtidigt! Explosivt och ändå med preciös noggrannhet. Konstnären Anna Svensson, uppvuxen i Valdemarsvik, blandar glupskt stilar och inspiration i måleri och skulptur i sin utställning på Konstforum. Här ekar det av 1960-talets och 1970-talets estetik – på ett nytt sätt.

– När jag gick på konstskolor vid mitten av 1990-talet sades det att måleriet var dött. Allt var redan gjort. Plötsligt kallades allt för måleri, som film och fotografi. Men för mig var det en stor frihet, berättar Anna Svensson.

Sunset, ett stort verk med halvklot med stjärnmönster möter i entrérummet. De är fästa på väggen men kan lätt tas för en volym av hängande bubblor i olika storlekar.

 

Anna Svensson framför triptyken Sunny Afternoon
Serietidningsexplosion och kurbits. Anna Svensson framför triptyken Sunny Afternoon.

 

Målningarna i Konstforums rum mixar visuella lån från alla möjliga håll. Serietidningsestetik möter splasch, möter julgranskulor möter strama färgprover. Leksaker är en viktig inspirationskälla men också vardagsföremål.

Ovanpå en serietidningsexplosion i gult, orange och blått växer en mandala fram omramad av ett tätt bulligt moln. Bilden, som har sin like, ingår i triptyken Sunny Afternoon, där mittersta verket lånar kurbitsmåleriets symmetri och där två rankor hämtar en kulör misstänkt lik en glassbils.

– Jag prövar. Det är lusten till måleriet, att det finns så mycket roligt: hårt, mjukt, skirt, textila referenser.

Det precisa i kompositionerna finns alltid där, utom i stora målningen The Dancer där en batikens mjuka akvarellkänsla klämmer sig fram ovanpå stramt kolorerade kronblad i en färgserie från gult till grönt. En del verk är glansiga, andra – ofta skulpturerna – matta.

– Jag kokar ihop. Det blir en kommentar till vår tids flöde. Det är inte min bild av samtiden utan det blir en slags abstrakt nutidshistoria utifrån mig själv.

 

Anna Svensson – Sprout
Sprout. Skulpturens matta yta förstärker den organiska känslan, att de strumprandiga spröten växer fram ur det planetblå fröet.

 

Efter grundskolan i Valdemarsvik fortsatte Anna Svensson på estetiskt gymnasium i Växjö innan konstskolorna tog vid i Halmstad, Stockholm, konsthögskolan Valand i Göteborg och så småningom även i Stockholm.

Det lekfulla och färgglada uttrycket passar bra i offentliga miljöer, inte minst där barn vistas. ”Det är det jag lever på”. Men målningarna och skulpturerna får gå före och leda, innan arbetet med ett offentligt verk tar vid. Konst har större möjligheter att ta ut svängarna medan offentliga verk måste göras för att hålla över tid och ska passa i den tänkta miljön.

Med Anna Svensson (och Jan Erik Frisendahl i Studion, se separat artikel) inleder Konstforum en vårsäsong med många spännande och starka kort. Det kan också nämnas att Studion inte enbart blir ett rum för fotografi i vår.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin


© Foto: Nils-Göran Tillgren

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Anna Svensson – Lick my legs

KONSTFORUM Norrköping

Vinter–vår 2018
Utställningar

13–28 januari
Anna Svensson
Måleri, skulptur

14–28 januari Studion
Jan Erik Frisendahl
Måleri, teckning, objekt

3–18 februari
Agneta Gussander
Måleri
Magnus Persson
Skulptur
Inger Sannes
Skulptur

4–18 februari Studion
Catherine Trägårdh
Måleri

24 februari – 11 mars
Andreas Poppelier
Måleri

25 februari – 11 mars Studion
Lars Hillersberg
Teckning, grafik

17 mars – 8 april
Max Book
Måleri

18 mars – 8 april Studion
Dennis Cantoreggi
Fotografi

14–29 april
Hasti Radpour
Måleri

15 april–29 april Studion
Berhard Freutel
Fotografi

LÄNKAR
Anna Svensson hemsida
Konstforum hemsida Facebook
Konstforum hyllar Jan Erik Frisendahl reportage Kultursidan.nu 12/1 2018

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.