Tar ton. 2017 års Moa Martinsonstipendiat Caroline Harrysson vill utforska och skapa utrymme för ett mer självklart platstagande för kvinnor på scenen. Huvudrollen som Kristina i Dissekering av ett snöfall var en ny upplevelse för den erfarna skådespelaren.
”De gör vår kommun bättre”
NORRKÖPING Moa Martinsonstipendiaten Caroline Harrysson tänker ta sig ton – för bättre kvinnoroller. Anna Nygren behöver en ny dator. Sofia Hildebrand lägger pengarna på sitt examensprojekt.
Norrköpings kommun flyttade på utdelningen av kultur- och idrottsstipendierna till efter nyår. Tidigare har stipendierna delats ut vid Kommunfullmäktiges decembermöte, fyllt av inte bara ärenden utan även av Luciatåg och avtackning av årets avgångna ledamöter.
– Vi vill att det ska komma mer fokus på stipendiaterna, förklarar Kultur- och fritidsnämndens ordförande Olle Vikmång medan stipendiater, anhöriga, kulturpolitiker och dito tjänstemän minglar i Rådhusets trapphall.
Finrummet. Kommunfullmäktiges ordförande Louise Malmström gav stipendieutdelningen en högtidlig inramning.
– Det blir högtidligare i den här miljön, tar kommunfullmäktiges ordförande Louise Malmström vid, när hon kallat till utdelning i rådhusets stora sal med alla borgmästarporträtten.
Hon delar gärna ut stipendierna, de går ju till personer som ”gör vår kommun till en bra plats att leva på”. Det gäller såväl kulturstipendiaterna som indrottsstipendiaterna – lovande talanger, goda ledare och årets värdefulla förening.
Caroline Harrysson
Norrköpings kommuns kulturstipendium till Moa Martinsons minne är till för att en konstnär ska få tid och möjlighet att utveckla sitt konstnärskap. 2017 års mottagare är skådespelaren Caroline Harrysson, som är frilansare och just nu har långtidskontrakt på Östgötateatern. Prissumman har ett litet spänningsmoment i sig, en krona per invånare vid stipendieårets ingång.
I motiveringen lyfter Kultur- och fritidsnämnden bland flera andra viktiga roller den som Drottning Kristina i Dissekering av ett snöfall, där hon beskrivits som en kvinnlig Hamlet. ”Det är sällsynt att någon lyckas åstadkomma ett lika gnistrande kvinnoporträtt. Det gör henne mycket värdig vårt stora kulturstipendium.”
Caroline Harrysson är 2017 års mottagare av Norrköpings kommuns stipendium till Moa Martinsons minne.
– Det handlar om begreppet att ta plats. Som Drottning Kristina fick jag ta plats. Jag ska forska i platstagandet, vill göra mer teater av för och med tjejer, blev Caroline Harryssons svar på Louise Malmströms fråga om vad hon vill göra med stipendiesumman på 139.363 kronor.
Efter utdelningsceremonin utvecklar Caroline Harrysson sina tankar. Hon jämför med andra huvudroller hon haft på Östgötateatern, som också nämns i motiveringen: Susanna i Figaros bröllop, Ofelia i Hamlet, Papperslös pojke i Gyllene Draken, Haschrökande fjortonåring i Familjen och nu senast Hero i Mycket väsen för ingenting.
– Jag har gjort stora roller. Ofelia och Hero är tjejer i korsetter som alltid relaterar till en man. Men det är jag som driver spelet som Drottning Kristina, jag bara gjorde min grej och hade ett crew bakom mig. För första gången behövde jag inte ta plats eller att regissören sade till mig att ta plats. ”Jaha, så här kan det vara också”, tänkte jag, beskriver Caroline Harrysson den stora skillnaden mellan tidigare kvinnliga huvudroller, som de brukar vara, och den som Drottning Kristina eller Konungaflickan som rollen också heter.
Inom filmen finns Bechdeltestet som kontrollerar om en film innehåller två kvinnor i ledande roller som talar om något annat än en man. Siffrorna är inte så höga men kan vara på väg att lyftas, i Sverige och i USA. Inte minst i spåren efter #metoo-upproret som pekar på patriarkala strukturer bakom ovälkomna sexuella påhopp.
Skulle teatern göra samma test så skulle resultatet troligen bli något liknande. Inte för inte den hyllade rollen som Kristina i Dissekering av ett snöfall nyskriven av en kvinnlig dramatiker.
– Jag tror inte jag fått 139.000 kronor för Hero om jag inte spelat Kristina innan. Så tack Pontus Plænge!, hälsar hon regissören som bad henne spela huvudrollen.
Helt klar över hur hon ska använda stipendiesumman är hon inte. Den kan vara ett stöd när långtidskontraktet med Östgötateatern går ut – ”de fastanställda som pensioneras ersätts inte” – och ger utrymme för forskande och eget skrivande. Det behövs mer dramatik av, med och för kvinnor. Caroline Harrysson vill dra sitt strå till den stacken.
På stora scener och på små. Caroline nämner Teatervinden på Stora teatern i Norrköping, men även Teater Bråddgatan 34 och tror dessutom att tillträdande teaterchefen Nils Poletti är sugen på att hitta fler små scener för Östgötateatern att gästa.
– Jag vill också utveckla instrumentet, ta sånglektioner och hitta tillbaka till sången igen, tillägger Caroline Harrysson.
Ung och lovande. Anna Nygren har levererat i många år vid det här laget. 2011 vann hon Östgötateaterns manuspristävling. Hur många år hon gått till final i Götabibliotekens tävling Unga berättare går inte att räkna.
Anna Nygren
Dramatikern Anna Nygren får Norrköpings kommuns kulturstipendium till unga lovande talanger, värt 20.000 kronor. Hon är uppvuxen i Kimstad, har gått på gymnasiet i Norrköping och studerat på Dramatikerlinjen på Biskops-Arnö och Stockholms universitet. Numera bor hon i Göteborg, där hon studerat på både Valands konsthögskola som på universitetet.
Dramatikern har ofta ett poetiskt anslag i sina pjäser som tar upp nya ämnen, gärna med kvinnor i centrum. Anna Nygren är Kvartersteaterns husdramatiker sedan flera år. Hon har också skrivit för teater Pelikanen, fri teatergupp med säte i Norrköping, och för Barnteaterakademin i Göteborg.
– Jag skriver fortfarande ganska mycket, säger Anna Nygren.
”En annan överraskande sida hos Anna är gripande och vackra konstbroderier som hon bland annat ställt ut på Liljevachs Vårsalong och på Hemslöjden i Linköping”, skriver Kultur- och fritidsnämnden i sin motivering.
Vid sidan av skrivandet ägnar sig Anna Nygren nämligen åt sitt textila konstnärskap, som började med virkning. Många av hennes vänner har hennes virkade dockor hemma. Nu har hon gått vidare till broderi och haft flera utställningar med broderade tavlor, gärna porträtt, där garnet blir hennes sätt att måla. (Jo, hon målar också tecknar, filmar och… och…)
– Jag tröttnade på att virka och hade ju materialet hemma, berättar hon om övergången till porträttkonsten. Jag gillar att gå in i traditionen med broderier.
De 20.000 kronorna kommer väl till pass. Där finns hål att fylla, hyror att betala.
– Jag borde köpa en ny dator, säger Anna Nygren.
Ung och lovande. Sofia Hildebrand har lagt många år på att utbilda sig till modedesigner. Inte minst studierna vid Sätergläntan i Dalarna har utvecklat sinnet för handsömnadens och hantverkets kvalitet.
Sofie Hildebrand
Modedesignern Sofie Hildebrand betecknar Norrköping som ”min stad i Sverige”, där mammans släkt finns. Men hon är född och uppvuxen i England där föräldrarna bor. Efter utbildning vid Arts University at Bournmouth ville hon fortsätta sin utbildning i Sverige och sökte sig till Sätergläntan i Dalarna, Institutet för slöjd och hantverk som drivs i Hemslöjdens regi.
– Det var väldigt givande, säger Sofie Hildebrand om åren på Sätergläntan där hon lärde sig handsömnad i den högre skolan och fick värdefull materialkännedom som både används inom folkdräktstraditionen och coutur.
Nu går kulturstipendiaten sista året på Beckmans Designhögskola. Under utbildningen har hon praktiserat under sex månader på världsberömda modehuset Christian Dior, dit hon gärna återvänder när hon gått ut.
– Jag vill jobba i Paris, på något av modehusen, säger Sofie Hildebrand som menar att hon själv aldrig kommer att ha råd att köpa det som kallas couture – alltså den högsta, handsydda kvaliteten av mode.
– Jag konsumerar inte så mycket kläder men ser hantverket och kulturarvet i couturen, säger Sofie som själv väljer en klassisk och framförallt skräddad stil i sitt eget klädval.
”De bilder hon visar från sin modeproduktion är oerhört respektingivande och det är med glädje nämnden tilldelar henne vårt kulturstipendium till unga lovande talanger”, skriver Kultur- och fritidsnämnden i sin motivering.
Stipendiet kommer hon att använda till materialinköp för sin examenskollektion 2018 på Beckmans Designhögskola.
– Examensarbetet handlar om vikten av att behålla hantverket i vår tid, förklarar Sofie Hildebrand.
© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Sven Åke Molund
RÅDHUSET Norrköping
16 januari 2018
Norrköpings kommuns kulturstipendium till Moa Martinsons minne
Caroline Harrysson, skådespelare
Stipendiesumman är 139.363 kronorNorrköpings kommuns kulturstipendium à 20.000 kronor
Anna Nygren, författare och konstnär
Sofia Hildebrand, modedesigner
LÄNKAR
Caroline Harrysson info
Mycket väsen för… blottar hederns män recension Kultursidan.nu 3/10 2017
Kvartersteatern nytolkar klassiker i år reportage Kultursidan.nu 29/8 2017
Stormarna i Kvartersteaterns vattenglas recension Kultursidan.nu 14/5 2017
Kristina – kung, drottning och Pippi recension Kultursidan.nu 1/3 2017