Upptäck. Konstnärsduon James Bates och Rebecka Eriksson komponerar sina målningar med ett visst mått av våld och reparationer.
Lugnt färgspel och vild rörelse
RECENSION/ NORRKÖPING Lugnt och vilt. En lekfull konkretist som prövar om och om igen. Ett konstnärspar som gått bananas fast med stringens. Göte Samuelsson och James Bates/Rebecka Eriksson visar två på ytan helt olika utställningar. Nyfikenheten är gemensam.
På Galleri Sander på NP33 ställer ett konstnärspar och en ensam konstnär ut, så olika men ändå så lika. Båda lekfulla. Göte Samuelsson kan känns stramare och konkret och med exakt precision. Men bakom det finns en stor lekfullhet.
James Bates och Rebecka Eriksson kan verka som att de verkligen gått bananas – skjutit med luftgevär, skurit i duken, sytt igen revorna, öst på med färg. Men stannar man upp ser man mitt i lekfullheten en stringens och precision i allt de gjort.
Som provkartor. Göte Samuelsson ställer upp tre varianter i vitt/svart invid varandra.
Göte Samuelsson
Att Göte Samuelsson inspiration är Malevitj, konstruktivisterna, Bauhus och Mondrian råder det inget tvivel om. För honom är elementen och färgerna viktiga. Men framför allt samspelet dem emellan.
– ”Hur ska jag placera huvud, stöd- och sidoelement?” ”Vad händer om jag placerar dem på det här sättet?” ”Eller det här sättet?” Sådana frågor ställer jag mig, förklarar Göte Samuelsson.
Positionering. Lek med färg, ytor, block, framför-bakom i Göte Samulssons måleri.
Färgernas roll är emotionell och deras samspel med elementen blir till en helhet. Göte Samuelsson har använt sig av Mondrians tre grundfärger gul, blå, röd och lagt till grön och beige.
– Processen till en tavla är lång, det börjar i ett anteckningsblock där olika element prövas mot varandra. Sedan i en lite större skala och tillslut 1:1 storlek. Under processens gång kommer färgerna till varje duk, som måste var motiverad.
Det ser man i hans arbetsbok som finns med på utställningen. Där har han lekt och plockat sönder en målning av Mondrian och satt ihop den på ett nytt sätt.
När jag såg Götes dukar så tänkte jag de är så musikaliska. Och mycket riktigt: Göte Samuelsson är också organist som dessutom gärna spelar piano och cembalo.
Klänning. James Bates och Rebecka Erikssons samarbete inleddes med ett annat slags konstverk.
James Bates/Rebecka Eriksson
James Bates har alltid varit i rörelse och velat provat nytt, gå nya vägar. Han började som skulptör men har på senare år börjat måla mer och mer. Men inte då på det vanliga sättet, som man gärna tänker sig med pensel och duk.
– Jag har använt slipmaskiner och andra redskap på pannåer för att undersöka vad händer när jag målar över dessa ytor.
James Bates hade ett litet galleri i Örebro, i en galleria där Rebecka Eriksson jobbade i en skoaffär. James bad henne hjälpa honom spänna canvasdukar. Rebecka bad att i gengäld få lite dukar som hon gjorde en klänning av.
Sedan börjar de arbeta tillsammans, och leka med dukarna sköt hål med luftgevär. Måla med kniv, det blev revor som Rebecka tråcklade ihop. De skar ut bitar ur duken som placerades på andra stället på duken.
– Ett utforskande som inte är planlöst utan drivet av en nyfikenhet. ”Vad händer när man gör så här eller så här?” Det är roligt att utforska det tillsammans, säger James Bates och Rebecka Eriksson.
Jag blir glad när man ser utställningarna, det finns så mycket leklust. Göte Samuelsson lugn och vilsam. James Bates och Rebecka Eriksson vilda och fulla med rörelse.
© Text och foto: Per-Olof Engström
GÖTE SAMUELSSON – BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
JAMES BATES/REBECKA ERIKSSON – BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
GALLERI SANDER/ NP33 Norrköping
3 februari–11 mars 2018
James Bates/Rebecka Eriksson
Bulletproof
Måleri
Göte Samuelsson
Måleri
LÄNKAR
James Bates hemsida
Galleri Sander/NP33 hemsida Facebook