Världsinstrument. Tommy Adolfsson växlade mellan snäckor av olika storlek i Karl Brothers konsert på Konstmuseet. Soundet kan växla mellan hårt och värmande mjukt.
Snäckor, saxar och bjällror
RECENSION/ NORRKÖPING Hur låter en trumpet i vatten? Ljudet i snäckor? När duon Karl Brothers gästade Föreningen Annan musik på Konstmuseet gav de en konsert med både bredd, lekfullhet och musisk skönhet.
Till Annan musiks konserter går jag alltid med förväntan och öppet sinne. Jag kommer att höra något jag inte hört förut, något som ger musikens värld nya aspekter. Min begränsade värld vidgas.
Som detta med snäckor. Alltså de skal som vattenlevande varelser bygger med kalk och skön matematik, lika de snäckhus landbaserade släktingar segar sig fram i. I havet kan de bli större, fast kanske inte i våra farvatten. Mänskligheten har använt dem som musikinstrument i tusentals år.
Jörgen Adolfsson och Tommy Adolfsson råkar inte bara ha samma efternamn, båda heter dessutom Karl i förnamn. De har spelat i namnkunniga grupper inom den experimentella genren, som Archimedes Badkar, ISKRA och Bitter Funeral Beer Band. Hit till Konstmuseets Harlekinen kommer de som duon Karl Brothers.
Vibrato. Med olika föremål i skålen förändras ljudet.
Chockstart. En fanfar som låter som en maning till attack. Instrumenten är en indisk snäcka och små tibetanska bjällror som pinglar envetet.
Varpå följer en omväxlande konsert med en lång rad olika blås- och slagverksinstrument. De korta låtarna spänner från lekfullhet och jazz till folktonens vemod. Bröderna Karl turas om att ta ledningen, att ackompanjera. Så småningom övergår min fascination för det nya instrumentet till ett accepterande, det handlar om ett musikaliskt samarbete, inte om exotism.
Tommy Adolfsson tutar mest, faktiskt tar han fram den helt vanliga trumpeten ibland. Fast den spelas ju inte bara ut i luften utan också i vattenbad, det låter som simskolans bubbellek.
En snäcka är sitt ljudrum. Utan flöjtens fingerhål, klarinettens klaffar eller trombonens förlängningar som låter tonen röra sig i småsteg, rymmer en snäcka sitt harmoniska ackord med grundton och övertoner. Alltså belamrar snäckor i olika storlek det lilla bordet.
Jörgen Adolfsson växlar mellan saxofoner, en ståtlig kontrabasklarinett och väldigt många små slaginstrument. Roligast är när han plockar med dem på en vibrerande cymbalskål.
Vemod. Tommy Adolfsson växlar mellan två snäckor medan Jörgen Adolfssons sopransax rör sig i farvattnen mellan svensk folkviseton och jazzimpro med lätt arabisk touch.
Konserten avslutas med en lite längre svit. Jörgen Adolfsson inleder mjukt med en försiktigt klagande sopransax. Tommy Adolfson fångar tonen med största snäckan som dröjer kvar medan saxen slingrar vidare.
Snäckan studsar alltmer mellan grundton och överton, det svänger, indiskt-arabiskt i känslan. Tommy ökar trycket och får fram allt fler och högre övertoner medan saxen gnäller med ökad intensitet. Slutligen mojnar det, vinden blåser tonlöst genom snäckan.
Föreningen Annan musik återkommer längre fram i vår. Det kan bli 1900-talspiano. Det kan bli Fluxus.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
HARLEKINEN, KONSTMUSEET Norrköping
18 februari 2018
Karl Brothers
Konsert
Jörgen Adolfsson – kontrabasklarinett, saxofoner
Tommy Adolfsson – snäckor, trumpet
Arr: Annan musik
LÄNKAR
Karl Brothers Facebook
Annan musik hemsida Facebook
Norrköpings Konstmuseum hemsida Facebook