Ljussättning. De Geergymnasiets tredjeårselever på Bild & Formprogrammet visar upp sina gymnasiearbeten i Mirum galleria med start på lördag.
Från kunglighet till kungadöme
NORRKÖPING Från mänsklig kunglighet till insekters kungadöme. Mycket ryms däremellan när De Geergymnasiets Bild och Form-treor ställer ut sina gymnasiearbeten. Spridningen mellan genrer och uttryck vittnar om personligt engagemang.
På lördag lyfts den utrymda butikens gallerport. Än så länge är det diskreta korridorer bakom Mirums lysande butiksfönster som gäller för att hitta till De Geers estettreors utställning.
Nästan alla har hunnit hänga sina delar, något ligger på golvet och något har inte plockats fram. Just nu handlar det mest om att rikta in lamporna, ett bord, en kort stege, några som håller och någon som klättrar.
Från svart till vitt. Suggestivt tuschmåleri med en kvinnogestalt som motiv.
Suggestivt tuschmåleri som undersöker ljus, silhuetter och skugga. Vackert naturfotografi över tid. Lekfulla former med glas, nät och ståltråd. Allt vittnar om det personliga engagemanget när var och en av de blivande studenterna utvecklat just sitt eget gymnasiearbete. Inte en är den andra lik.
Kronprinsessan Victorias blick möter ur en stor målning med guldram. Blicken är både klar och varm. Ändå varmare är det hudnära mötet mellan det nästan nyfödda barnet och modern. Förlagan är ett officiellt foto.
– Jag tycker hon är en väldigt speciell kunglighet, som gör annorlunda saker än andra kungligheter. Hon har gått på universitetet och hon möter allmänheten med empati, säger Paulina Wärn, som kopplar den varma famnen till en större omsorg.
– Det är fantastiskt att en kunglighet bryr sig om andra, om vanliga människor.
Paulina Wärn, som sedan hon började teckna och måla som barn velat måla så realistiskt som möjligt, har gett sig i kast med oljemåleri och känner att hon hittat hem. Hon började på porträttet tidigt i höstas och visar på några detaljer där hon lämnat fotografiet och gjort egna val.
– Nu när jag börjat, jag kan inte sluta. Olja är jätteskönt och flexibelt med mjuka övergångar och jag kan utnyttja att det torkar långsamt.
Masquerade. En vägg fylld av fantasimasker, mest tecknade. Några som ålade gipsmasker.
Någon undersöker färger på ett närmast konkretistiskt sätt. En annan arbetar med expressiva collage som rentav kliver utanför ramen. En tredje elev har gjort spelfigurer som Picachu och Kirby i keramik. En fjärde drar tunna röda trådar mellan personporträtt och animefigurer.
Någon fyller sin del av väggen med kompositioner av svarta streckfigurer – Masquerade står att läsa på en skissbok – bläddra för att se processen.
Felizia Amnefalk har skapat ett insektskungadöme. Tre stora luftiga akvareller, omgivna av torrnålsgrafik. Under står några glasobjekt. Insekter som sagt.
– De är lite äckliga men det är lite coolt också. De är väldigt annorlunda gentemot oss. Ibland är de bra för oss, de pollinerar, men om du åker till en regnskog så har de ett rikt ekologiskt liv som inte har med oss människor att göra.
Att tillägna sig torrnålsteknik har varit en process där hon kämpat med stålstift och vinklar.
– Jag var jättetaggad i början. Men sedan när jag såg trycken så blev jag kär i det. Det svarta trycket sticker ut, säger Felizia Amenalk om insektsporträtten som fått ett tillägg av akvarellfärg.
I de stora akvarellerna har insektsarter fått ett livsrum, som små och stora skalbaggar mot en björkstam. Insekterna har hon ofta fotograferat av själv och sedan prövat med många teckningar innan hon kommit till skott med pensel eller grafiknål.
Skålfynd. ”Insekter kan vara överallt. Det finns låtsasinsekter att skrämmas med men jag vill visa att de kan vara fina också,” säger Felizia Amnefalk.
Glas är ännu ett uttryck Felizia upptäckt och som hon vill gå vidare med.
– Jag vill experimentera så mycket jag kan medan jag har möjlighet. Och testa glasblåsning.
Vernissage på lördag. Sedan står utställningen med alla nämnda och några till i popupgalleriet i Mirum ytterligare några dagar.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
ÖVRE PLAN, MIRUM GALLERIA Norrköping
3–6 mars 2018, vernissage lördag 13–17
Gymnasiearbete
Utställning
Bild & Form åk 3
Pingback: Guidad tur i De Geerelevers Vårsalong – KULTURSIDAN.nu