Välkommen! Lillasyster Agda tycker att brodern Helges fästmö Ester, som är skådespelerska, är en spännande bekantskap. Från vänster Emma Friberg, Tim Brodin och Ottilia Svensson.
Lurar Ester alla hon möter?
RECENSION/NORRKÖPING Något alldeles extra. Dramatikern Anne Charlotte Leffler skrev Skådespelerskan, sitt mest kända verk, bakom ryggen på sin man. Pjäsens Ester Larsson verkar också ha något att dölja och får familjen Stålberg att skakas om.
– Tids nog tappar du också förståndet, säger moster Karin (Lotta Bäck) till pjäsens lillasyster Agda, den första karaktären jag förälskar mig i.
Agda har ett förhållandevis nyktert och progressivt sätt att betrakta saker på. Ottilia Svensson levandegör henne med en räv bakom örat och en ungdomlig uppnosighet, som retar både modern, Fru Stålberg (Jenny Helsing) och storasystern Elin (Ellen Söderström).
Motstånd. Fru Stålberg anser inte att en frigjord skådespelerska är ett passande parti för sonen. Hennes man är mer öppen för alliansen. Från vänster Tim Brodin, Jenny Helsing och Åke Lindgren.
Vid föreställningens början befinner de sig alla i väntan och Agda gör sig löjlig över Elins längtan efter fästmannen Sven (Adrian Stenström). Såväl scenografi som kostym (lånad från Östgötateatern) trollbinder omedelbart och har fått mig att ana redan innan att Skådespelerskan kommer att vara något alldeles extra.
Riktigt lika förtjust blir inte familjen – förutom lilla Agda, förstås – när brodern Helge (Tim Brodin) snart tillkännager att han skaffat sig en fästmö, som vi strax ska få stifta bekantskap med. Skådespelerskan Ester Larsson (Emma Friberg) – med sitt koketta sätt – visar sig vara svår att tycka om för alla utom männen, som finner henne väldigt ”intagande”.
En rad lustiga situationer uppstår och sällan har jag känt mig så spänd på att få veta om en karaktär verkligen är den hon utger sig för att vara. Lurar Ester Larsson bara varje människa hon möter, till och med sin fästman Helge? Vem är hon egentligen och kan hon släppa skådespeleriet för kärleken och livet som hemmafru?
Skådespelerskan sattes upp på Dramaten för första gången samma år som den skrevs, 1873. August Strindberg recenserade i Dagens Nyheter:
”Stycket är väl gjordt, dialogen enkel och osökt samt fri från beräknande och på förhand tilverkade pointer. Den som sett så pass djupt in i en karakter kan nog genomskåda flera, och vi önska förf. god fortsättning på sina spaningar i den menskliga naturens innandömen.”
Jag håller med om att det är riktigt spännande att följa karaktärernas utveckling. Tim Brodin, som den förtvivlat förvirrade fästmannen till Ester, gestaltar rollens känslosamhet på ett mycket trovärdigt sätt.
Tillförd. Moster Karins position tillåter henne en hel del. I rollen Lotta Bäck.
Hela ensemblen lyckas dessutom med konststycket säga sina repliker på gammaldags svenska. Det blir som en tidsresa, där den nytillagda karaktären moster Karin tillför viss modernare release liksom musiken av bland andra Tegan and Sara. Mycket sevärt!
© Text: Melinda Reyes Hiltunen
© Foto: David Söderström
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
3:e KAMMAREN, TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
10–24 mars 2018
Skådespelerskan
Av Anne Charlotte Leffler
Regi: Frida Nyström
Kostym: Östgötateatern
Speltid: 90 min, ingen paus
Prod: Frida Nyström/KvartersteaternSKÅDESPELARE
Emma Friberg (Ester), Tim Brodin (Helge),
Ellen Söderström (Elin), Jenny Helsing (Fru Stålberg),
Ottilia Svensson (Agda), Adrian Stenström (Sven),
Lotta Bäck (Moster Karin), Åke Lindgren (Brukspatronen),
Ivar Mård (Ivar), Andreas Garrido (Seth), Denice Frid (Anna)
LÄNKAR
Skådespelerskan Wikipedia Runeberg
Anne Charlotte Leffler Wikipedia
Kvartersteatern hemsida Facebook
Kvartersteatern ger Skådespelerskan reportage Kultursidan.nu 6/3 2018
Kvartersteatern nytolkar klassiker i år reportage Kultursidan.nu 29/8 2017
Pingback: Franziska Faust önskar sig framgång – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Kvartersteatern dansar fram Boyes dikt – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Karin Boyes Tillägnan på Kvartersteatern – KULTURSIDAN.nu