• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Nicole Biegniewska Bråvikens solist


Finale! Nicole Biegniewska förmedlade Rondot i Paganinis Violinkonsert med attityd och spelglädje.

 

Briljerar med fyllig och mörk klang

 

RECENSION / NORRKÖPING Virtuost. Nicole Biegniewska briljerade i Sarasates Zigeunerweise innan hon spotskt tog sig an Paganinis Violinkonsert. Bråvikens Kammarsymfoniker intog Hörsalen med glädje.

Bråvikens Kammarsymfoniker har verkligen kommit hem till Hörsalen. Orkestern repeterar i projektform, några intensiva helgrepetitioner inför varje konsert. Konsertmästare Mohamed Sharara, till vardags i Norrköpings Symfoniorkester, leder arbetet och lämnar över finishen till den utvalda dirigenten. Solister är alltsomoftast lokala begåvningar som kommit ett gott stycke på väg på sin yrkesbana.

 

Miguel Ramos dirigerar Bråvikens Kammarsymfoniker
Stadig och uppmärksam. Miguel Ramos dirigerade Bråvikens Kammarsymfoniker.

 

Vid söndagens konsert var det dags för ännu en uppmärksammad musikbegåvning från Norrköping. Violinisten Nicole Biegniewska, spelade för publik redan som barn. Hon har uppmärksammats i musiktävlingar, där vinsten i Stockholm International Music Competition är främsta utmärkelsen hittills.

Dirigent var Miguel Ramos som gästat orkestern tidigare. Konserten inleddes med Sarastes Zigeunerweisen och Paganinis Violinkonsert med Nicole som solist. Sista stycket, Schuberts Åttonde symfoni, Den ofullbordade, spelade orkestern på egen hand.

Zigeunerweisen betyder förstås romska visor, sånger eller snarare berättelser. Det är ett poptpurri av romska melodier, mycket populärt i högromantisk ”nationell” anda och även om det bleknar vid sidan av Brahms och Liszt är det ett effektivt virtuosstycke.

Nicole Biegniewska briljerar med en mörk, fyllig klang i det svåra men ändå tacksamma stycket och Kammarsymfonikerna är följsamma i det ganska enkla ”ackompanjemanget”.

 

Nicole Biegniewska med Bråvikens Kammarsymfoniker
Virtuost. Nicole Biegniewska bjöd på ett personligt Rondo i Paganinis Violinkonsert.

 

Paganini är kanske det svåraste som finns att spela. Själv var han lätt ”vanskapt” då hans händer var extremt ”överrörliga”, framför allt tummen, vilket gynnade hans spel. Det är givetvis inte Nicole, det mesta är vackert och rent i virtuositeten även om några av de mest ”utstuderade” passagerna inte sitter helt – men det är mindre viktigt.

På en ”familjekonsert” blir också förhållandena lätt oförutsägbara vilket kan ha stört koncentrationen något. Kammarsymfonikerna är en lyssnande partner även om musiken är mer krävande.

Krävande i sin skenbara enkelhet är också Schuberts ”ofullbordade” med ”världens mest berömda melodi” (i dagens kulturskymning är den väl dock i stort sett bortglömd). Det mesta låter bra från Kammarsymfonikerna och Miguel Ramos försökte tvinga fram ”det lilla extra”, något han ibland lyckades med.

Givetvis är de flesta amatörer (=musiklärare, fritidsmusiker) i orkestern och Schubert är ”genomskinlig” och svårare än det låter men det var en trevlig upplevelse.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ PILARNA

Nicole Biegniewska med Bråvikens Kammarsymfoniker

HÖRSALEN Norrköping

11 mars 2018
Solistkonsert
Bråvikens Kammarsymfoniker
Dirigent: Miguel Ramos
Solist: Nicole Biegniewska, violin
Konsertmästare: Mohamed Sharara

PROGRAM
Pablo de Sarasate: Zigeunerweisen
Niccolò Paganini: Rondo ur Violinkonsert 1
Franz Schubert: Symfoni nr 8, den ofullbordade

LÄNKAR
Bråvikens Kammarsymfoniker hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.