Regnväder. Helena Elfgren ställer ut på Galleri Sander på NP33. Mest är det landskapsmåleri med mycket regntunga skyar.
”Mer spännande med grå moln”
NORRKÖPING ”Olja är som att jobba i smör.” Helena Elfgrens målningar är alltid lite smutsiga. Landskap med mulna himlar, ibland med byggnader eller formationer. Associationer går till 1800-talets landskapsmåleri, men dåtidens konstnärer målade av, hon för sitt samtal med duken.
– Jag fladdrar lite hit och dit, mot abstrakta landskap och dessemellan blir det lite hus. Helena Elfgrens måleri från senaste året består av just detta – landskap och lite hus.
Färgerna är lite smutsiga, grunden är en första målning med gråblå färg. Lagren är relativt tunna för så pass med blandade färger, resultatet av en process där hon för på och tar bort i ett fokuserat samtal.
– Det känns som att jag är helt inne i den världen med målningen. Färgerna pratar med varandra.
”Den dök upp där”. Det är inte vanligt med människoliknande figurer i Helena Elfgrens målningar.
Mina associationer går till östgötakonstnären Bertil Almlöf, som har renare färger, och kanske än mer till tidige brittiske landskapsmålaren John Constable. Men där Constable målade av är det Helena Elfgrens egna inre landskap hon låter oss vandra i. Jo, där finns en liten figur som knallar omkring i ett flödigt landskap med fylliga färgmassor.
– Jag gillar att driva färgerna mot varandra. Att måla med olja är som att jobba i smör.
Det är mycket himmel i målningarna, gärna gråa molnmassor på flykt, eller som regn som häller ner. För även om hon tycker om sol på en blå himmel en vacker dag tycker Helena Elfgren att det är mer spännande med grå moln. Moln möter jord och däremellan randas horisonten.
– Jag är nog väldigt romantisk. Jag bor i ett litet samhälle men älskar att vara i Stockholm. Men jag målar de här inre landskapen, jag tror det finns ett behov av detta när allt är så späckat idag.
Kanske inte hus. Kanske bara former,klossar som travas ovanpå varandra eller speglas. Konstens värld är inte som den yttre verkligheten.
Ett vårvinterlandskap under blossande röd himmel är överraskande torrt, oljefärgen till trots. Torkat med trasa?
– Jag har borstat med torr pensel, svarar konstnären.
Ibland är landskapen sig själva nog, färgdrivna, bökade och skrapade, kanske målade ovanpå en tidigare målning. Sånt som ger en målning karaktär.
Ibland bygger konstnären hus. Fasader, tak, rentav en öppning. Ibland är det bara kantiga former som bryter mot det mjuka flödet. Ljust beiga mot gröngult, orangea mot något slaskgrått. Något som höjer sig över horisontlinjen.
Helena Elfgren är också grafiker. Tre små bilder i fotopolymer och cellografi mixar foton av spännande byggnader i Ottowa och Toronto, Kanada, med växtelement. Fina små bilder i originalgrafik som det heter när upplagan är mycket liten.
Tillägg. Fotot från resan till Kanada har under processens gång kompletterats med andra element och kontrastfärger.
Konstnären ser nöjt på sina målningar som nyss stod i hennes lilla ateljé i Vingåker. Nu hänger de med dansant rytmik på galleriets väggar.
– Jamen jag tycker det är fantastisk att titta på gråa himlar!
© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
GALLERI SANDER/ NP33 Norrköping
Vinter/vår 2018
3 februari – 11 mars
James Bates/Rebecka Eriksson
Bulletproof
Måleri
Göte Samuelsson
Måleri17 mars – 8 april
Helena Elfgren
Måleri och grafik14–29 april
Kerstin Glamheden
Måleri24 maj – 16 juni
Japansk metallkonst
Smycken och objekt
I samarbete med Nutida svenskt silverTomoyo Hiraiwa | Katsuhiro Akihama | Kiyoaki Tashiro
Eriko Unno | Nahoko Fujimoto | Takashi Kojima
Taro Mizushima | Manami Shimizu | Urara Nakayasu
Yuka Taniai | Natsumi Kaihara | Seiko Mizumo
LÄNKAR
Helena Elfgren info
Galleri Sander/NP33 hemsida Facebook