Klirr. Fredrik Mathias Josefsons installation What Word Can I Say To Convince You That All My Happiness Is In Loving You? kommer att få ännu fler glas på bordet i Verkstad konsthall.
Vibrationer skapar ljudet vi hör
NORRKÖPING Fredrik Mathias Josefson är glad för att det nätta slagbordet kommit hem till Norrköping. På den vita manglade duken står en servis av glas, tekoppar av glas och mängder av dricksglas. Uppdukat för en klirrande konsert.
Bordet har tillhört Fredrik Mathias Josefsons mormors syster, som var bosatt i Norrköping. Han är glad för att det nätta slagbordet kommit hem för utställningen på Verkstad konsthall. På den runda skivan ligger en vit manglad duk. Och så glas i form av tallrikar, tekoppar på fat, och en hel del udda dricksglas i allehanda storlekar.
– Det ska bli fler glas på bordet, försäkrar konstnären/kompositören.
Kärlekslyrik. What Word Can I Say To Convince You That All My Happiness Is In Loving You? Det nätta slagbordet står i Verkstads stora utställningshall.
Verkstad konsthall brukar visa konst i form av filmer och objekt, utmanande för tanken. Ibland med ljud till. Med Fredrik Mathias Josefsons installation blir ljudet huvudsaken. Mathias inspireras av elektroakustikens tidigaste utövare, de som spelade in verkliga ljud och bearbetade dem. Alltså innan syntharna fanns.
Bordet med glasen är inte bara en visuell installation med den vackra titeln What Word Can I Say To Convince You That All My Happiness Is In Loving You? Det är i än högre grad en ljudkälla som ska samverka med en ljudinspelning, mjuka klanger, som hörs i rummet under utställningsperioden. För Mathias skickar på elektronisk väg elektroniska impulser till en basvibrator, subwoofer, som fästs under bordsskivan och sätter den, och därmed även föremålen ovanpå, i svängning.
Jag lägger handen på bordet och känner. Det vibrerar med skiftande intensitet, påminner om tvättmaskinen där hemma. När glasen klirrar lite lagom är det som glasen i skåpet bredvid frysen. Men vibrationerna ökar i styrka och ljudet fyller rummet, det är rentav svårt att förstå att det kommer från glasen på bordet.
– Jag har komponerat sju olika spår, berättar konstnären.
Med högtalarnas mjuka ackompanjemang går alla ljud och vibrationer slumpartat in och ut i fas med varandra. Jag tystnar och lyssnar med utgångspunkt från verkets poetiska titel What Word Can I Say To Convince You That All My Happiness Is In Loving You? Ibland är det vackert, en audio-poesi. Ibland stannar jag vid ordet ”intressant”. Ibland tystnar allt – en ängel går genom rummet.
Partitur. Vid konserten följer Fredrik Mathias Josefson sina grafiska bilder.
Det stökas på Verkstad fredagen före lördagens vernissage. Annika B Kupiainen som är verksamhetsansvarig spikar upp mörka skynken på scenen. Fredrik Mathias Josefson ska även ge en konsert, elektroakustisk musik i högtalare plus att han spelar bord från en plats bakom skynkena.
– Ackompanjemanget är ganska rent. Det är inte så komplext, ett tillägg. Jag kommer att följa ett grafiskt partitur, säger han och visar i sin laptop.
Partituret består av mängder av ljusgrå prickar, hämtade från ett avlyssnat bord, och kraftfulla streck som påminner om tusch. Men som sagt i datorn.
Medan installationens ljudvibrationer kommer att flyta under utställningsperioden, helgerna i april, utlovas en konsert med början och slut nu på lördag kväll.
Fredrik Mathias Josefson har gett konserter, med och utan glas, på Fylkingen i Stockholm för, som han säger, ”en entusiastisk publik”. Vilket kan uttolkas som inte så jättemånga men nördar. Kanske det var vid en sådan konsert som bordet kom i sådan svängning att glas börjad slungas ut och krossas. Nej, det ska inte hända här, lovar han.
Uppdukat. Konstnären Fredrik Mathias Josefson ställer ut på Verkstad konsthall i mars.
Jag frågar om han funderat på att hälla vatten i glasen, experimentera med toner. Nej, åt det estetiskt musikaliska hållet vill han inte dra. Han föredrar att ägna sig åt en poetisk utforskning av ljudets grunder.
För vad är ljud annat än vibrationer i luften som träffar innerörats trumhinna, skickar impulser via hörselnerven in i hjärnan där vi tolkar det som ljud.
– På senare år har jag rört mig mot högtalarmusiken, där man ställer upp en stor mängd högtalare, kanske 30 stycken. Det kan skapa ljudrum som Notre Dame, exemplifierar han och säger att det drar en stor och ofta teknikintresserad publik.
– Men det är inte grejen här. Här är det tillbaka till det konkreta ljudet. Till vibrationerna som skapar ljud.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
VERKSTAD KONSTHALL Norrköping
17 mars – 1 april 2018
Fredrik Mathias Josefson
What Word Can I Say To Convince You That All My Happiness Is In Loving You?
Installation med audio-objekt och högtalareVernissage 17 mars kl 18
Konsert
Högtalare och bord
LÄNKAR
Fredrik Mathias Josefson hemsida
Verkstad hemsida Facebook