Riddare. Säg den huvudroll svenskdanska Gitta-Maria Sjöberg, lyrisk-dramatisk operasångerska vid Köpenhamnsoperan, inte sjungit. Konserten I det nordiska ljuset bjöd på både äldre och nyare romanser i Immanuelskyrkan.
Jag trodde att jag gråtit färdigt
NORRKÖPING Sång av finaste märke. Svenskdanska sopranen Gitta-Maria Sjöberg gav en underbar romansafton med idel nordiska sånger i pianisten Mats Janssons serie Kammarmusik i Immanuel.
I det nordiska ljuset var titeln på måndagens kammarmusik med den alltid så energiske och sprudlande arrangören Mats Jansson, tillika ständig ackompanjatör. Han gör en stor insats i Norrköpings musikliv, som låter oss ta del av härliga musikanter av olika slag.
Denna gång bjöds på sång av finaste märke. Gitta-Maria Sjöberg, svensk sopran med hemmascen Köpenhamnsoperan, gav publiken en underbar romansafton med idel nordiska sånger.
Den första kyssen. Efter Prins Henrik, fem dikter, hördes Johan Ludvig Runeberg i flest tonsättningar, tre olika kompositörer.
Sverige representerades av Wilhelm Stenhammar och hans tonsättning av Runebergs Flickan kom från sin älskling möte. Sjöberg tolkade denna både dramatiskt och innerligt liksom andra lika känsliga dikter. Även Ture Rangström gav ton åt en Runebergsdikt, Den enda stunden.
Sibelius bidrog också med en Runebergtonsättning, Den första kyssen. Jag trodde att jag gråtit färdigt över Frödings Ingalill men Gitta-Maria Sjöbergs tolkning av Säv, säv susa gav ytterligare djup genom den klang som sångerskan lät flöda – liksom mina tårar.
Till dessa romantiska tonsättningar till romantiska dikter hör även norske Grieg och danske Nielsen. En av Griegs mest älskade sånger fick en storslagen tolkning av Sjöberg och Jansson, Jeg elsker dig, som blev mer dramatisk än jag tidigare hört.
Ett par nutida kompositörer presenterades också. Av Anna-Lena Laurin spelade SON ett verk för bara någon månad sedan. Det var en svit för symfonisk blåsorkester, som var helt annorlunda än den sång som här framfördes. Laurin har tonsatt Nils Ferlin och fångat den typiska lite vemodiga tonen. Roligt att få höra så ny och för mig helt obekant musik.
Modernism. Gitta-Maria Sjöberg framförde fem dikter av Prins Henrik, drottning Margrethes gemål. Mats Janssons ackompanjemang klingade främst ut mellan stroferna.
Matti Borg var den andre nutida kompositören. Han är en dansk-finsk tonsättare och sångare, gift med Gitta-Maria Sjöberg. Vi fick höra några tonsättningar av nyligen bortgångne Prins Henriks dikter.
Jag hade ingen aning om att han skrev dikter. Dikterna, översatta från franskan, var habila observationer av livet, kärleken och döden. Musiken klingade stundtals fint och hade en spröd klang.
Gitta-Maria Sjöberg framförde sångerna utan en gest för mycket. Rösten, som har en fyllig klang och en utmärkt frasering, kom bäst till sin rätt i de romantiska romanserna.
Jag blir alltid glad när sångare låter rösten helt gestalta sångerna och inte understryker med gester och rörelser, som kan förta verkan av musiken.
© Text: Anna-Lena Höglund
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
IMMANUELSKYRKAN Norrköping
Måndagar, vintern/våren 2018 kl 19
Kammarmusik i Immanuel
Samarr: Par i Piano och Musik i Immanuel26 februari
Trombonsillo!
Håkan Björkman, trombon
Mats Jansson, piano12 mars
I det nordiska ljuset
Gitta-Maria Sjöberg, sopran
Mats Jansson, pianoPROGRAM
Carl Nielsen Æblemblomst
Sænk kun dit HovedMatti Borg Fem dikter av Prins Henrik
Terrasse de Café
Detrompes-toi
La poésie
L’Histoire
LibelluleJean Sibelius Demanten på marssnön
Säf, säv susa
Den första kyssen
Var det en drömTure Rangström Den enda stunden
PanWilhelm Stenhammar Sjärnöga
Flickan kom från sin älsklings möteAnna-Lena Laurin Ser du…
Edvard Grieg Ved Rondane
To brune Øjne
Jeg elsker Dig16 april
Brahms och cellon
Erik Wahlgren, cello
Mats Jansson, piano14 maj
Storslagna sonater i A-dur
Nils-Erik Sparf, violin
Mats Jansson, piano
LÄNKAR
Par i Piano Facebook
Immanuelskyrkan hemsida
Trombonsillo! inledde i Immanuel recension Kultursidan.nu 1/3 2018