Nypremiär. Skådespelaren Ann-Sofie Andersson Kern spelar dottern Gerda i Strindbergs Pelikanen. Östgötateatern kliver in på Teater Bråddgatan 34.
”Vi ville osäkra oss själva”
NORRKÖPING Barnteater och de gamla grekerna. Skådespelaren Ann-Sofie Andersson Kern överraskades av att texten satt så väl sedan Östgötateatern satte upp Pelikanen år 2012. När den nu görs i samarbete med Strindbergs Intima Teater är inte mycket sig likt. Nypremiär på Teater Bråddgatan 34 på onsdag torsdag.
Ann-Sofie Andersson Kern och jag har talat om Strindbergs Pelikanen förr. Östgötateatern satte nämligen upp pjäsen om familjen som våndas och grälar i samband med ett arvskifte 2012. När den nu spelas igen är det minst av allt en repris även om replikerna satt kvar i minnet, faktiskt alldeles för bra.
Hon tar hellre avstamp i den skolteaterföreställning hon repeterade i och spelade nästan samtidigt. Om vi går hem till mig var en poetisk och lekfull interaktiv föreställning kring frågan om vad ett hem kan vara. Den spelades för mycket små grupper, halvklasser, och var en speciell upplevelse både för den unga publiken (jag såg den också) och för skådespelarna.
– Det var första gången jag var med i en demokratisk process. Det var roligt att möta barnen i den interaktiva teatern, minns Ann-Sofie Andersson Kern.
Modernare teaterkonst. Regissören Anna Pettersson gästade föreläsningsföreningen Nyfiken på… i Söderköping i början av året och berättade om hur teaterkonsten utvecklas och om sitt arbete med Pelikanen.
Regissören och dramaforskaren Anna Pettersson kallades in som ensembleutvecklare till Östgötateatern häromåret. Hon forskar om hur man kan skapa ett större utrymme för skådespelarnas kroppsliga impulser och hade samtal och workshops med skådespelarna.
Från början var det tänkt att leda till en större produktion. Men när Anna Pettersson kallades till tjänsten som konstnärlig ledare för Strindbergs Intima Teater räckte tiden inte till. Valet föll i stället på en samproduktion i det mindre formatet, på August Strindbergs kammarspel Pelikanen.
– Jag och William Wahlstedt blev tillfrågade om vi ville vara med. Och sedan även Stina von Sydow, berättar Ann-Sofie Andersson Kern som omedelbart tackade ja.
Arbetsmetoderna skiljer sig. Det vanliga har varit att ensemblen inleder med kollationering, att manus ligger på bordet, att det läses högt. Att skådespelarna går med manus i handen och mumlar texten, smakar på orden.
– Alla svaren finns i texten, beskriver hon.
Den här gången började de sökandet på ett helt annat ställe. Inte i Pelikanen utan i de antika grekiska dramerna, Ann-Sofie Andersson Kern nämner Medea, men där var fler.
– Det var för att komma åt de stora uttrycken, andra uttryck och komma ifrån den realistiska spelstilen. Vi ville osäkra oss själva.
Vissa dagar har repetitionsarbetet var intensivt och utmattande. Ändå har de fortsatt och kunnat fortsätta arbeta i den utmattade känslan.
– Sedan har vi improviserat hela vägen en vecka fram till premiären.
Nu har de lagt fast ”vissa grejer”, som Ann-Sofie säger, men där är fortfarande öppet för det improvisatoriska momentet under föreställningarna.
Risktagare. Ann-Sofie Andersson Kern har varit med om en spännande resa i arbetet med Strindbergs Pelikanen.
– Vi har talat om olika typer av närvaro. Att vi befinner oss i samma rum som publiken. Oftast låtsas vi som att vi inte gör det, det som kallas den fjärde väggen.
I uppsättningen av Pelikanen tar skådespelarna alltså in publikens närvaro. Det blir en stor skillnad och det har de fått positiv respons på under publiksamtal på Strindbergs Intima Teater i Stockholm där pjäsen spelats på vårvintern. Nu är det Norrköpingspublikens tur, men inte på Stora teatern utan på mer intima Teater Bråddgatan 34, två kvarter bort.
Under spelperioden i Stockholm har Ann-Sofie Andersson Kern besökt Strindbergsmuseet på Drottninggatan, där författaren och dramatikern levde de sista åren. Blå tornet kallas det.
– I sovrummet står hans tofflor kvar nedanför sängen. Han levde där, han dog där. Han känns väldigt närvarande.
Den realism och naturalism som de nu gör avsteg ifrån är starkt förknippad med August Strindbergs teatersyn. Men Ann-Sofie tror att han varit öppen för deras sätt att ta sig an Pelikanen och tycker att Anna Pettersson arbetat i hans anda.
– När han skrev sina dramer så var de farliga på sin tid. Han var experimentell. Det hade varit roligt att veta vad han tyckte. Det är en svindlande tanke att han skulle gå omkring här.
Ann-Sofie Andersson Kern hoppas på en fortsättning, att få arbeta fler gånger med Anna Pettersson.
– Vi tre skådespelare har tillsammans pratat om att försöka behålla tankarna på det här.
Är det inte en farlig arbetsmetod? Som höjer ribban för risknivån?
– Ja, det är farligt. Men jag har också känt att jag längtat efter det här.
© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Christina Wernersson
TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
5–19 april 2018
ELSAS HUS Linköping
30 maj – 3 juni 2018
Pelikanen
av August Strindberg
Regi och bearbetning: Anna Pettersson
Scenografi: Anna Pettersson och Julia Herskovits (student på Stockholms dramatiska högskola)
Ljusdesign: Max Mitle
Videodesign: Erik Rosales
Ljuddesign: Gustave Lund
Kostym: Julia Herskovits
Mask: Birgitta Stenqvist
Prod: Östgötateater och Strindbergs Intima TeaterSKÅDESPELARE
Stina von Sydow
Ann-Sofie Andersson Kern
William Wahlstedt
LÄNKAR
Strindbergs intima teater hemsida
Östgötateatern hemsida Facebook Pelikanen
Nyfiken på… moderna teaterkonsten reportage Kultursidan.nu 21/1 2018
Hemlös lek i klassrummen med Ung scen öst reportage Kultursidan.nu 2/3 2013
Pelikanen ställer både modern och 1900-talet inför rätta recension Kultursidan.nu 25/11 2012
Östgötateatern brottas med Strindbergs Pelikanen reportage Kultursidan.nu 19/11 2012
Pingback: Lupinerna höjer tystade kvinnors röster – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Intressant tolkning av Pelikanen – KULTURSIDAN.nu