Plask. Nina Jeppsson spelar alla rollerna i Ung scen/östs klassrumsföreställning Hamlet – En monolog där alla dör.
Charmig i sin töntighet
RECENSION/NORRKÖPING Rå men sårbar tolkning. Ung scen/öst är på klassrumsturné med föreställningen Hamlet – En monolog där alla dör. I måndags var de på Lennings i Norrköping.
En mikrofon och fyra lådor med löv och grus. Glasflaskor, en döskalle och en liten pöl med blod. Längst bak ett badkar. Rummet fylls allteftersom av en ljudvärld och Nina Jeppsson, presenterar de viktigaste karaktärerna som i en Spoken Worduppläsning. Det är prins Hamlet själv, Kung Claudius, och Drottning Gertrude.
Allting stannar upp. Nina Jeppsson vänder sig till publiken, De Geergymnasiets teaterelever, förklarar att Hamlet är ledsen för att hans pappa är död.
– Kan inte alla skratta, ber hon.
– Tänk att ni är på en fest.
Hon sträcker fram mikrofonen och alla ger ifrån sig ett gapskratt och sedan kommer ett liknande skratt ur högtalarna.
Det är fest på slottet men Hamlet sitter på sitt rum.
– Ur led är tiden, säger han.
Tar scenen. Scenografi och rekvisita är noga uttänkt och används till att skapa miljöljud och stämningsmusik.
Pappan har nyss dött och mamman har redan gift om sig med sin svåger. Hamlets farbror. På natten ger Hamlet sig ut i skogen där han hör märkliga ljud. Nina Jeppsson vänder ryggen mot publiken och ur högtalarna kommer en förvrängd röst.
Det är pappans spöke som berättar att han blivit mördad och att det är Claudius som är den skyldige. Det är nu Hamlets plikt att hämnas honom.
Detta är en omarbetad och kraftigt förkortad version av William Shakespeares Hamlet från 1603, en av världens mest spelade pjäser. Om man skulle spela hela manuset, skulle det ta ungefär fyra timmar.
Nina Jeppsson spelar alla rollerna och får hjälp av teknikern Ian Moström. Att spela en monolog är en av de tuffaste utmaningarna en skådespelare kan göra. Nina Jeppsson gör det riktigt bra. Det är naket och sårbart och man anar andfåddheten.
– Det är nästan som ett motionspass. Man måste öva hela tiden och få upp konditionen mentalt, säger hon under pratstunden efteråt med publiken.
Föreställningen är lika mycket en ljudkonstperformance. Miljöljud skapas analogt och inspelat. Det är flaskor som slår mot varandra, vind som viner, sorl och porlande vatten.
Fullt fokus. Det är många karaktärer som Nina Jeppsson måste pendla mellan, utan att tappa koncentrationen.
Ungdomarna i pjäsen framställs som riktiga människor, medan de vuxna blir mer som karikatyrer. Föreställningen är många gånger väldigt rolig. Som när Ofelia, dotter till kammarherren Polonius, läser ett brev där Hamlet förklarar sin kärlek till henne. Hon brister ut i sång och lever ut sina känslor och blir riktigt charmig i sin töntighet. Det och mycket mer får publiken att skratta högt.
En sak som jag lätt har glömt bort i tidigare tolkningar, är att Hamlet och Ofelia faktiskt bara är tonåringar. Men här lyfts det fram.
Hamlet tvivlar, tror sig veta vad som måste göras och tvivlar snart på nytt. Kan han göra onda handlingar? Var inte han hjälten? Vad har han för ansvar?
Med undertiteln En monolog där alla dör förstår man ju hur det går, men för den som hört talas om Hamlet kommer det kanske inte som någon jättechock.
Ta sig vatten över huvudet. Vad gör Ofelia nere vid floden så långt inne i skogen?
Eleverna fick efteråt diskutera två och två vad de tyckte att föreställningen handlade om. Ämnena som togs fram var att hitta sig själv, pliktkänsla och vad är rätt och fel.
– Du har moderniserat de unga i pjäsen, tyckte en tjej.
Vilket Nina Jeppsson bekräftar med att hon låter de vuxna prata i originaltextens versmått.
Det är många svängar, händelseförlopp och karaktärer och tankar. Det är häftigt, roligt och måste helt enkelt upplevas.
© Text: Anton Augustsson
© Foto: José Figueroa
LENNINGS Norrköping
9 april 2018
Hamlet – En monolog där alla dör
Teater
ung scen/öst
Medverkande: Nina Jeppsson
Manus: Manda Stenström och Maja Salomonsson
Regi: Maja Salomonsson
Scenograf och kostymdesigner: Jenny Ljungberg
Ljuddesigner: Siri Jennefelt
Mask – och perukdesigner: Agnes Kenttä
Turnéledare och tekniker: Ian Moström
Kompositioner: Siri Jennefelt och Nina Jeppsson
LÄNKAR
Ung scen öst hemsida Facebook
Östgötateaterns och Ung scen östs nya år reportage Kultursidan.nu 10/8 2017
Pingback: Ung scen/östs sköna nya Centralanstalt – KULTURSIDAN.nu