• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Plácido Domingo firar med Luisa Miller


Enkelt folk. Plácido Domingo sjunger den gamle soldaten Millers roll. En man som vill låta dottern Luisa gifta sig med den Carlos som hon älskar. De blir lurade.

 

Han personifierar operakonsten

 

RECENSION/ NORRKÖPING Trasslig brevtragedi. Plácido Domingo, 77 år, personifierar operakonsten i varje fiber av sitt väsen. Om än hans röst är delvis i ruiner var lördagens opera Luisa Miller en upplevelse på bioduken.

Guiseppe Verdi skrev operan Luisa Miller tillsammans med librettisten Salvatore Cammarano efter Friedrich Schillers Kärlek och Politik (Kabale und Liebe). En tragisk kärlekshistoria om hög och låg och ett brev som ska rädda flickans far (Domingo) men drar med sig de unga älskande i fallet. Den utspelas i norr, sett från södra Italien. Operan hade premiär i Neapel 1849.

 

Luisa Miller
Ung kärlek. Luisas älskade Carlo heter egentligen Rodolfo och är son till greven. Givetvis är han bortlovad till en adelskvinna.

 

Plácido Domingo är möjligen 1900-talets största operaartist, Callas och Björling får ursäkta, och i år är det (sic) 50 år sedan han debuterade på Metropolitan. Verdis Luisa Miller är inget dåligt verk, det bygger på Schillers Kärlek och Politik och har bland annat en oerhört underskattad barytonaria, Sacra la scelta, som den ”gamle” tenoren sjunger.

På 1780-talet ansågs faderns aria om ”brudens fria val” vara höjden av feminism. Den, liksom rollen som helhet, är inte den bästa Domingo gjort och hans röst är delvis i ruiner. Men det här är en av de största artister som någonsin levat och han personifierar operakonsten i varje fiber av sitt väsen, närmare 80 år gammal.

”Ungdomarna” Sonya Yoncheva och Piotr Beczala är mycket bra i de ledande rollerna. Tyvärr lider många i ensemblen (som vanligt?) av en alltför tung tonbildning med för hög kompression, som knappast heller lär locka ny publik till operakonsten. Det låter helt enkelt som en parodi på opera ibland, även om det mesta på Met är ruggigt professionellt.

 

Luisa Miller
Bytorget. Inte en by i exotiska Tyrolen sent 1700-tal. Metropolitans iscensättning väljer att låta dramat utspelas i empirens England, som italienarna skulle tolkat det.

 

Met brukar ha en lite äldre ”diva” som ”värdinna”, nu har man valt en ung (manlig) student istället. Det blir lite löjligt då det krävs en oerhörd pondus att presentera legendariska operasångare. Den här pojken verkade mest vilja krama Domingo istället för att ställa intressanta frågor.

Iscensättningen, regin och kostymerna var dock högst konventionella även om den utspelar sig i Englands 1800-tal istället för Schillers ”fiktiva” 1700-tal.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Metropolitan Opera

LILLA TEATERN, MATTEUSGÅRDEN Norrköping

14 april 2018
Luisa Miller
Opera
Musik: Giuseppe Verdi
Libretto: Salvatore Cammarano efter Friedrich Schiller
Dirigent: Bertrand de Billy
Regi: Karen McIntyre
Scenografi & kostym: Santo Loquasto
Livesänd från Metropolitan Opera via Folkets hus och parker

MEDVERKANDE
Luisa – Sonya Yoncheva
Miller – Plácido Domingo
Rodolfo – Piotr Beczala
Walter – Alexander Vinogradov
Federica – Olesya Petrova
Wurm – Dmitry Belosselskiy
Samt Metropolitan Operans kör och orkester

 

OPERA PÅ BIO

Vinter-vår 2018
Cnema, Lilla teatern, Folkets Bio i Gusum

27 januari
Tosca – Metropolitan Opera

3 februari
Askungen – Kungliga operan

10 februari
Kärleksdrycken – Metropolitan Opera

24 februari
La Bohème – Metropolitan Opera

10 mars
Semiramis – Metropolitan Opera

17 mars
Aida – Kungliga operan

31 mars
Così fan tutte – Metropolitan Opera

14 april
Luisa Miller – Metropolitan Opera

28 april
Askungen – Metropolitan Opera

LÄNKAR
Giuseppi Verdi Wikipedia
Luisa Miller Wikipedia
Folkets hus och parker hemsida Live på bio/Facebook
Metropolitan Opera hemsida
Lilla Teatern hemsida Facebook
Lars Henriksson – Operalaven hemsida

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.