Recitation. Rakel Fagius talade med Jacque Werups ord i Emmy Lindströms Vintergatan fryser. Östgöta Kammarkör sjöng under Christina Hörnells ledning.
Kören visar upp läckra dissonanser
RECENSION/NORRKÖPING Närproducerat och nyskapande. Östgöta Kammarkör sjöng ordlöst och på japanska i lördagens konsert i Hedvigs kyrka. Piano och cello i ett vackert instrumentalstycke signerat Franke-Blom.
En av de många konserter som ingick i nyligen genomförda konstmusikfestivalen Norrköpingsljud hade faktatiteln Närproducerat och nyskapande, vilket kan beteckna hela festivalen. Körmusik, omväxlande med instrumentalmusik hördes i Hedvigs kyrka i lördags. Skrivet av tonsättare med Norrköpingsanknytning, med viss utsträckning till Linköping.
Sven Hagvil skriver utan ord så att säga …and my silence holds every word. Den ordlösa men uttrycksfulla kören visar upp läckra dissonanser, en utmärkt balans mellan stämmorna och stor precision.
Emmy Lindströms Vintergatan fryser, efter Jacques Werups dikt, bjuder på vackra modulationer (tonartsbyten) med fokus på mellanstämmorna. Hennes tonspråk är ganska svalt men ändå mycket lättillgängligt.
David Swärd och Lars-Åke Franke-Blom, vanligen ganska ”svåra” tonsättare, bjöd också på ”folklig” musik. Swärds japanska haiku-dikter hämtade ur verket Godai hade även de visst fokus på mellanstämmorna och visst impressionistiskt stuk. Sopranstämman i Östgöta Kammarkör sjunger slankt i svensk körtradition men fick också utmärka sig en del.
Innehållsrikt. Mats Jansson, piano, och Niklaas Veltman, cello, i Lars-Åke Franke-Bloms Cellosonat.
Efter Anders Flodins korta stycke Arezzo för piano fortsatte Mats Jansson nu i sällskap med Niklas Veltman med Lars-Åke Franke-Bloms Cellosonat. Ett dissonant stycke med kluster (ackordfrämmande toner) men också med klassisk drag, exempelvis återkommande basfigurer i barockanda och några romantiska tongångar.
Michael Waldenby kommer med mäktig men ändå finstämd kyrkomusik, lämpligt nog, fyra satser hämtade ur Fem latinska motetter för kör. I början är harmoniken traditionell, närmast klassicistisk men efterhand hörs mer täta och dissonanta klanger som ibland blir ganska svävande.
Återigen dominerar oftast mellanstämmorna, som här är starkare (alltså bättre) än i de flesta körer. Vi fick också höra läckra växelspel mellan första- och andrasopranen men även mer stillsam lovsång blandad med några majestätiska partier.
Det svenska körundret fortsätter. Körledaren Christina Hörnell hyllade föregångaren Eric Ericsson och underströk betydelsen av ny musik som ger körerna utmaning.
Östgöta Kammarkör är en av landets bästa körer och har en mycket hög lägstanivå, en förkrossande förmåga att tolka avancerad notskrift samt en suverän balans mellan stämmorna.
Rimligen borde den nästan lika framstående Norrköpingsbaserade Musikaliska Sällskapets Kammarkör vara med vid dessa arrangemang men det är, som man säger, mycket synd att klaga!
© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ PILARNA
NORRKÖPINGSLJUD Norrköping
2–5 maj 2018
Musikfestival
3 tonsättarsamtal
11 konserter
Huvudarr: Föreningen Norrköpingsljud. Samarr: Kulturskolan, Musikklasserna, Immanuelskyrkans församling, S:t Olofs församling
Fri entréLÖRDAG 5 MAJ
17.00 Kör- och instrumentalkonsert • Hedvigs kyrka.
Sven Hagvil …and my silence holds every word
Emmy Lindström Vintergatan fryser
David Swärd Iwashi, Taki, Tsuki ur Godal
Anders Flodin Arezzo – viaggio delle figure, för piano
Lars-Åke Franke-Blom Cellosonat
Michael Waldenby Rex virtutis, Ave maris stella, Caelos ascendi hodie, Exsultate Deo ur Fem latinska motetterÖstgöta Kammarkör under ledning av Christina Hörnell.
Niklaas Veltman, cello, och Mats Jansson, piano/orgel.
Rakel Fagius, recitation.
LÄNKAR
Norrköpingsljud hemsida Facebook Programbok
Östgöta kammarkör info Facebook
Onsdagskonserter med Norrköpingsljud reportage Kultursidan.nu 4/5 2018
Norrköpingsljud hörs i fyra dagar reportage Kultursidan.nu 1/5 2018