Bitter. Prins Mattias begråter sitt öde medan en annan prins får gifta sig med Askungen. Martin Eriksson har lagt stor omsorg på scenografi och kostym.
Tvära humörkast
NORRKÖPING Inre konflikter byggda kring några få ord. De Geergymnasiets teatertvåor spelar i veckan upp korta teatermonologer som de själva skrivit. De fem första inledde med temat Lyckan kommer, lyckan går på Arbetets museum i söndags.
Splittrad ges på Stadsbiblioteket och Är det dags att vända blad? på Stadsmuseet senare i veckan.
Fantasi. Verbalitet. Inkännande. Uttryck. Varken mer eller mindre krävs för att skapa en karaktär och en situation som under några korta minuter fångar åskådarens fulla uppmärksamhet. De Geergymnasiets andraårselever spelar den här majveckan upp korta monologer de skrivit själva.
Först ut är fem elever som arbetar med temat Lyckan kommer, lyckan går. Var och en har skapat sitt eget rum i Laxholmskällaren.
Kubb. Detektiv Fritz kontor leder tankarna till klassiska deckare. Men Malte Kindahl har även en humoristisk sida.
– Senaste veckan har det varit komplett mordtorka.
Lyckan är ett riktigt mord. Det är vad unge detektiv Fritz längtar efter, att få visa framfötterna i ett riktigt svårt fall medan den äldre kollegan är på semester. Malte Kindahl lånar lynnighet och tvära humörkast från en tidigare seklers berömde Londondetektiv. Men teckningen har han ritat själv.
Gripande. Vad gör en mamma om inte plockar ordning. Frida Brogren gestaltar en kvinna som brottas med döden.
– Vad säger man till en femåring?
Frida Brogrens unga mamma håller spänningen uppe i den gripande berättelsen om cancersjuka Karin vars liv hänger på en skör tråd och på ett brev på liv och död.
I den kanske femton minuter långa monologen går hon igenom varje aspekt som tänkas kan, från hopp till förtvivlan. Visshet får vi inte.
Strax intill sitter Prins Mattias i sin tronsal. Han är en äkta prins med krona och glitterjacka, och var den som dansade och skrattade med den vackra prinsessan. Men kyssen och glasskon tog en annan prins.
– Vet du hur det känns att se sitt öde dansa med en annan? Det är orättvist!
Martin Eriksson hämtar sina ord från sagornas värld när han ger svartsjukan och bitterheten den försmåddes ansikte.
Dunkla hemligheter i Innas vardagsrum. Tintin Almqvist bygger upp spänningen bit för bit.
Det är dunkelt i Innas stökiga vardagsrum där hon stannat kvar för länge. Hon vill ju bort, långt bort.
– Vad har jag gjort för att förtjäna det här skitlivet, säger Tintin Almqvist och kastar skräpet.
Successivt förstår vi att det inte handlar om ett ostädat hem utan om betydligt mer obehagliga förhållanden. Vi kanske inte ens får veta det värsta.
Men spring då. Vad håller dig kvar? Spring medan tid är.
Tiden är förbi. Det värsta har redan hänt. Line Wretlinds Hedwig styrs av ett trauma som inträffade för åtta år sedan. Hennes känslor åker berg- och dalbana på några sekunder och får henne att fatta beslut som kan tyckas irrationella för den som inte vet.
Hur länge står Liam, hennes själsfrände, ut?
Partydags. ”Han skulle varit hemma för fem minuter sedan.” Line Wretlinds Hedwig väntar otåligt.
Monologen är en fascinerande genre, teaterns novell. Den som är sugen på fler rekommenderas att även se Splittrad som ges på Stadsbiblioteket och Är det dags att vända blad? på Stadsmuseet. Föreställningarna ges vid tre olika tillfällen.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
NORRKÖPING
27 maj – 2 juni 2018
Teatermonologer
Av och med De Geergymnasiets teatertvåorARBETETS MUSEUM
Lyckan kommer, lyckan går
27/5 kl.15.00,
29/5 kl. 15.30
30/5 kl.15.30STADSBIBLIOTEKET
Splittrad
31/5 kl.17.00
1/6 kl. 16.30
2/6 kl. 13.30STADSMUSEET
Är det dags att vända blad?
31/5 kl. 18.00
1/6 kl. 11.30
1/6 kl. 15.00