Laddad. Svenske tenoren Joel Annmo under onsdagens repetitioner inför Finalkonserten i Stenhammartävlingen. Norrköpings Symfoniorkester leds av Nader Abbassi.
Bejublad konsert med Pettersson
NORRKÖPING Nu laddar de om. Nio Stenhammarfinalister och Symfoniorkestern. Från ensam med en flygel till en symfoniorkester bakom ryggen. SON som nyss kom hem från helgens Wienturné spelar igen. Nye konstnärlige ledaren Henrik Marmén använder ordet ”förmån”.
Joel Annmo. En mjuk och fyllig tenor fick en hel symfoniorkester bakom ryggen.
Nu är det bara nio kvar i Stenhammartävlingen. De har sjungit inför juryn, ackompanjerade av en skicklig och understödjande ackompanjatör. Nu backas de plötsligt upp av en hel symfoniorkester. Det måste vara en rejäl omställning.
Finalisterna är en lite ovanlig bukett. Endast en sopran, däremot tre mezzosopraner, ingen alt på kvinnosidan. Två countertenorer, när hör man sådana över huvud taget? Övriga män är två tenorer och en baryton.
Det bäddar för en finalkonsert med arior utöver det vanliga. Ledda av Stenhammartävlingens egen ständige dirigent Nader Abbassi.
Rodrigo Sosa. Countertenor med höjd, från Italien och Venezuela.
Norrköpings Symfoniorkester laddar också om. Nyss var de i Wien med modern svensk och klassisk tysk musik i bagaget och med Christian Lindberg bakom dirigentpinnen. Rapporterna därifrån handlar om flerfaldiga inrop och strålande recensioner.
Allt gick hem, Carl Maria von Webers Uvertyr till operan Oberon, Beethovens Violinkonsert i D-dur med österrikaren Benjamin Schmid som solist och så SON:s stolthet Allan Pettersson. Symfoni nr 7, skriven som en 40 minuter lång sats, möttes av jubel.
– Musiken finns i Wiens blodomlopp. Folk talar om musiken på torgen, säger Henrik Marmén, SON:s konstnärlige ledare.
Han tillträdde tjänsten i våras och kallar det lyx när vi talar om turné till Wien, Stenhammartävling och Allan Pettersson-projektet. Inget han kan ta åt sig äran för utan bara få kliva ombord och resa med.
– Det är en förmån att gå in i en verksamhet som jobbar på den här höga nivån.
Resenär. När Norrköpings Symfoniorkester är ute och reser räcker vanliga resväskor inte långt. Henrik Mamrén står vid låda nr 49.
Musikverein, som alltså är det klassiska konserthuset i Wien är en ”fantastisk byggnad” med ”fantastisk akustik”. Det byggdes för Wiener Philharmonikers räkning för cirka 150 år sedan.
– Det är trångt på scenen, orkestern sitter tätare ihop men akustiken lyfter allt lite extra.
Samma dag SON spelade, alltså i söndags, hölls sex konserter med just filharmonikernas sedvanliga matinékonsert som start.
– De spelade kl 11 på förmiddagen. Vi kom in 13.30 och repeterade i 45 minuter.
Allan Pettersson-projektet närmar sig sitt slut. Projektet handlade om att fylla en cd-box med Allan Petterssons alla symfonier. Sedan tidigare fanns inspelningar med andra orkestrar och dirigenter, främst Leif Segerstam, men med Christian Lindberg på pulten föddes idén om ett långsiktigt arbete som skulle resultera i en skivbox. Med konserten i Wien, kan man tänka sig flera presumtiva köpare.
– Vi väntar på Symfoni nr 12 under kommande säsong, berättar Henrik Marmén.
Vid en tidigare intervju har dirigenten Christian Lindberg sagt sig mer än villig att fortsätta. Kort sagt signera sin egen box.
– Vi har pratat om det men det är en ekonomisk fråga. Orkesterns starka connection med Allan Pettersson är någon som gör Norrköpings Symfoniorkester unik. Så jag hoppas det ska bli möjligt, avslutar Henrik Marmén.
Dirigenten. Nader Abbassi har själv en bakgrund som sångare och kan världens operarepertoar på sina fem fingrar.
Men nu är det Stenhammartävlingens Finalkonsert som gäller. Efter att de nio finalisterna blev uttagna på tisdagseftermiddagen bestämdes programmet. Onsdagen blev enda repetitionsdag med genrep tidigt på torsdagen inför kvällens konsert.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
DE GEERHALLEN Norrköping
7–14 juni 2018
Wilhelm Stenhammar International Music Competition
Tävling för klassiskt skolade sångare
Konstnärlig ledare: Sonja Stenhammar
Arr: Wilhelm Stenhammars stiftelseFINALKONSERT
14 juni kl 18.00
Norrköpings symfoniorkester
Dirigent: Nader Abbassi
Två arior per tävlandeSOLISTER
Josefin Andersson, mezzosopran, Sverige
Joel Annmo, tenor, Sverige
Sung Kyu Choi, baryton, Sydkorea
Jungkwon Jang, countertenor, Sydkorea
Yohan Kim, tenor, Sydkorea
Hayoung Ra, sopran, Sydkorea
Johanna Rudström, mezzosopran, Sverige
Rodrigo Sosa, countertenor, Italien/Venezuela
Zinaida Tsarenko, mezzosopran, RysslandJURY
Claes Sköld, ordförande, Sverige
Nader Abbassi, Egypten/Schweiz
Georges Delnon, Schweiz
Serge Dorny, Frankrike
Göran Gademan, Sverige
Olga Kondina, Ryssland
Karin Veres, SverigePRISER
1:a pris 100.000 SEK
2:a pris 60.000 SEK
3:e pris 40.000 SEK
4:e pris 20.000 SEK
Mozartpriset 10.000 SEK
Stenhammarpriset 10.000 SEK
Publikens pris 20.000 SEK
Samt konserterbjudanden
LÄNKAR
Stenhammartävlingen hemsida Facebook
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook Allan Pettersson-projektet
Stenhammartävlingen går andra ronden reportage Kultursidan.nu 11/6 2018
Lång väg mot Stenhammartävlingen reportage Kultursidan.nu 8/6 2018
Högsta kvalitet i Stenhammartävlingen reportage Kultursidan.nu 4/6 2018
Pingback: De döda på torgets upprörda vågor – KULTURSIDAN.nu
Pingback: SON spelar in De döda på torget live – KULTURSIDAN.nu
Pingback: 9 höga C tog hem Stenhammartävlingen – KULTURSIDAN.nu