[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/6548351519/[/flickr]
Plågan. Parafrasen på Cecilia Edefalks En annan rörelse sätter in motivet i ett nytt sammanhang.
Valt. Analyserat. Gestaltat.
– Vi har svårt att nå ungdomar! Att få dem till museet! Och vi vet inte hur de egentligen ser på oss! Och vi har heller inte någon egen tydlig bild av vår egen verksamhet! Därför gör vi det här, utbrister projektledaren Ellika Kyndel med stor entusiasm.
I tisdags invigde Kultur- och fritidsnämndens vice ordförande Friederike Gerlach utställningen Välj nåt! Gör nåt! Säg nåt! i de övre salarna på Konstmuseet. Där finner man Konstmuseets samlingar och nedanför, på stafflier eller utefter golvet, ser man kommenterande gestaltningar i olika material av konstverken.
Det är elever från Hagaskolans musikklasser som under sina träslöjdstimmar med hjälp av konstnär Jan Gustavsson-Berge både fått motivera valet av konstverk, analyserat det och utvecklat kommentaren, eller snarare det gestaltade gensvaret till konstverket.
Eleverna bidrar med oväntade och öppnande kommentarer, eller parafraser; till exempel får Olle Bonniérs ljudbild Plingplong en returbild i annan tonart, Lars Hillersbergs Hommage samspelar med och berikas fantastiskt fint av Ensam bland många, Otto G Carlsunds kompakta konstruktivism får en lätt och luftig kommentar. Utställningstiden är kort, fram till 8 januari. Så skynda, den är intressant.
Östergötlands museum och Norrköpings Konstmuseum driver gemensamt det här treåriga projektet som nu är halvvägs och redovisas med en muntlig rapport och bifogad utställning på Norrköpings Konstmuseum.
– Det började helt typiskt; vi slängde in en bidragsansökan till Kulturrådet! Och det blev napp på ett utvecklingsprojekt inför kommande års utbyggnad av Skapande skola-verksamheten, berättar Lena Lindgren från Östergötlands museum, länsmuseet.
Den verksamheten kommer att omfatta även högstadiet från och med nästa läsår. Skapande skola var alliansregeringens första stora kulturpolitiska satsning; att bygga upp ett intresse och en förståelse för konstarterna redan i skolan, vilket på sikt även ska gynna konstnärerna med en större och aktivare publik.
Museernas mål med projektet är att på sikt nå en yngre publik till konstsamlingarna och att själva komma underfund med hur man uppfattas som museum av de unga. En del av inspirationen har kommit från Tate Modern´s ungdomssatsning Young Tate i Liverpool, där numera ungdomar guidar ungdomar in i konsten.
Det här är viktigt tänker jag på väg ut ur konstens tempel vid Kristinaplatsen, att konstverk och människa kommer i jämnhöjd med varandra; som om konstverket ser, tänker och själv tilltalar sin betraktare! Så här kan ju den skapande dialogen börja mellan konstnären och skoleleven.
Eleven lyssnar och begrundar, låter konstverket nå fram till minnen, hemligheter och så svarar eleven med en personlig kommentar eller ett eget påstående. Man häpnar över hur enkelt det kan gå till när man tar konsten på jämställt allvar och inte bara beundrar och genast försöker bli konstnär själv.
Text och foto: Olov Rasch
-
KONSTMUSEET Norrköping
- 20 december 2011 – 8 januari 2012
Välj nåt! Gör nåt! Säg nåt! – ett konstpedagogiskt projekt
Elever från Hagaskolan
LÄNKAR
Norrköpings konstmuseum hemsida
Östergötlands museum hemsida
FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157628509929393″]