Genomskådad? Hertigdottern Silvia kastar en granskande blick på Julia/Sebastian. I rollerna Rita Hjelm och Hannah Alem Davidson, i bakgrunden Robin Angerd och Frida Onn-Åström.
Ung blankvers på Gräsgården
RECENSION/ VADSTENA Var det så här det började på Gräsgården? Unga skådespelare i sällskap med erfarna scenrävar. Var det så här William själv började, med den moderna blankversen, med Julia, balkongen och kvinnor som klär av männen deras heder.
Teatersällskapet Shakespeare på Gräsgården är långt ifrån klara. 2016 firades 20-årsjubileum med mogna krönikespelet Henrik IV. 2017 inleddes omorienteringen, om uttrycket tillåts, mot föryngringen med supersuveräna Romeo & Juliet (som också inledde äventyret en ungdomens sommar…).
”Vi har fortfarande ospelade pjäser av Shakespeare att ta oss an” skriver konstnärlige ledaren Pontus Plænge i årets program. Sagt och gjort: han har nyöversatt, uppdaterat, regisserat och spelar själv rollen som Hertigen i sommarens uppsättning Två adelsmän från Verona. En lite lugnare uppsättning jämfört med tidigare år – inget djärvt (nåja, vi har blivit vana) könsbyte, bara ett komiskt, och med en rar hund på scenen.
Serenad. Stackars olycklige Thurio. I rollerna Mattias Malmros och Wayra Monasterio.
Efter en försiktig start slår det blixtar om Veronaungdomarna Julia och Proteus. En annan, också försiktig, kärlekslek utvecklas mellan vännen Valentin som rest till Milano och där mött hertigens dotter Silvia. Hertigen själv föredrar den rike Thurio.
Intrigen blir snårigare. Proteus glömmer Julia när han kommer till Milano och ser Silvia. Han manövrerar ut rivalerna på listigast möjliga sätt men då dyker Julia upp, som klätt ut sig till Sebastian…
Två adelsmän från Verona är ett av de tidigaste verken, kanske rentav det första, skriver den mer teoretiskt lagde Shakespearekännaren Kent Hägglund i programmet. Uppslaget till intrigen hämtades från italienska noveller och romaner, ett vanligt grepp.
Med hjälp av Wikipedia finner jag att den unge William här sydde ihop två teman från olika håll – rivaliserande (manliga) vänner och en ung kvinna som för sin kärleks skull uppträder förklädd till man. Teman som uppenbarligen gick hem hos publiken eftersom han möblerade med dem i senare verk. Rivalitet hittas bland annat i En midsommarnattsdröm och förklädda kvinnor i såväl Trettondagsafton som i Köpmannen i Venedig. Här finns rentav en balkongscen.
Tilläggas kan att blankversen var ett nytt engelskt versmått på William Shakespeares tid. Den orimmade pentametern med fem jamber (didàa) satt som en smäck för det engelska jamb-rika språket.
Telefonlur. Hannah Alem Davidson som Julia är en Grease-flickig uppenbarelse i gult.
Gräsgården väljer ett italienskt 1960-tal där scenografi och mask/peruk firar triumfer à la Grease. Tänk korta pastellklänningar i raffinerade skärningar, till det vita knästrumpor och lågklackade skor. Herrarna bär kostym alternativt knäppta t-shirts. Betjänterna går i stickat grått med fluga. Det telefoneras och det cyklas. Så småningom möter banditromantik, en märklig mix av FNL-mode med hippiestuk.
Musikinslagen är välfunna, från Sugar, Sugar och My Girl till mer djuplyssnad italiensk musik.
Här finns mycket att tycka om: Passionerade kyssar! Polotröja! Falsksång! Snurrskiva! Hunden! Nej, nu får jag inte avslöja mer.
Här finns svagheter. Varför detta avstånd mellan scen och publik? Det springs in och ut från vänster och höger. Publikens vanligtvis så tajta solfjädersittning kan knappt anas i år. Den intimitet som närhet ger skulle stärkt de yngre skådespelarna, som sällan äger blankversen på samma sätt som de äldre som talar den flytande, frustande och full av mening. Det är inte rättvist!
De tre äldre skådespelarna behärskar sin Shakespeare ut i fingerspetsarna. Det är självklart att erfarna Inga Onn och Per-Johan Persson i sina mer komiska betjäntroller Lans och Flink lockar till skratt, så som underklassen gör i klassisk komedi.
Eller att Pontus Plænges silverstänkte Hertigen av Milano får mig att fundera över kopplingen mellan stålgrå överhet och farlig maffia. I sagotidens då, i 1960-talets då, och i vårt nu.
Bra jobbat! Hertigen uppskattar en skvallerbytta. I rollerna Wayra Monasterio, Pontus Plænge, Mattias Malmros.
Helt pinfärsk är inte den unga generationen. Wayra Monasterio gör den moraliskt vinglande Proteus, Hannah Alem Davidsson hans modiga Julia. De var med förra året.
Christopher Lehmann, som gestaltar den ståndaktige Valentin, och Rita Hjelm, hans älskade Silvia, debuterar på Gräsgården, liksom Mattias Malmros som spelar den olycksdrabbade Thurio. Mattias Malmros kommer bättre till sin rätt här än i Farmor och vår herre hos Östgötateatern i våras.
Låt oss hoppas att den yngre generationen skådespelare stannar kvar och tar större ansvar i det spännande teateräventyr Shakespeare på Gräsgården gett oss i mer än 20 år.
Förflyttningen till 1960-talet? Jo, den går hem hos mig, inte bara för att Silvias Chanel-inspirerade dräkter är otroligt snygga. Den påminner om en europeisk hederskultur som var högst levande då, inte bara på sydliga breddgrader, men som vi kanske valt att glömma bort.
William Shakespeare hade ännu inte lärt sig att knyta ihop säcken när han skrev Två adelsmän från Verona. Den svagheten tar regissören väl tillvara och låter tystnaden tala. Kvinnorna, förklädda eller sig själva, klär av männen deras heder.
© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Patrik Persson/Shakespeare på Gräsgården
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
GRÄSGÅRDEN Vadstena
30 juni – 29 juli 2018
Två adelsmän från Verona
av William Shakespeare
Översättning och regi: Pontus Plænge
Thurios monolog: Mattias Malmros
Thurios serenad arrangangemang: Wayra Monasterio och Rita Hjelm
Regiassistent: Agnes Matsdotter
Kostymdesign: Anna Sigurdsdotter
Kostymassistent: Filippa Strand Berg
Mask- och perukdesign: John Hanna
Prod: Gunilla Isacsson/Shakespeare på GräsgårdenMEDVERKANDE
Christopher Lehman, Wayra Monasterio
Hanna Alem Davidson, Rita Hjelm
Per-Johan Persson, Inga Onn, Pontus Plænge
Mattias Malmros, Pia-Kristina Garde
Vera Roos, Alice Rauber Pålsson, Signe Roos
Oliver Jensen, Frida Onn-Åström, Sofia Brink
Agnes Jacobsson, Robin Angerd
Nash
LÄNKAR
Två ungherrar i Verona Wikipedia
Shakespeare på Gräsgården hemsida Facebook
Sjukt rolig teatersommar i hela länet listan Kultursidan.nu 10/6 2018
Bok om 20 år i ur och skur på Gräsgården recension Kultursidan.nu 26/7 2016
Pingback: Sjukt rolig teatersommar i hela länet – KULTURSIDAN.nu