Publikrekord. Fullsatt den här gången också när Lena Andersson kom till Söderköpings Bokhylla.
Folkhemmet som försvann
SÖDERKÖPING Mor Svea och folkhemmet. Efter de uppmärksammade romanerna Egenmäktigt förfarande och Utan personligt ansvar skriver Lena Andersson om en vanlig familj i det svenska 1900-talet i Sveas son. I måndags gästade hon Söderköpings bokhylla.
Författaren Lena Andersson drog inte oväntat fullt hus när hon gästade Söderköpings Bokhylla i Brunnssalongen på måndagskvällen.
– Publikrekord för säsongen, konstaterade Anders Karlén, Söderköpings Bokhandel, när han hälsade välkommen.
– Det var fullsatt när jag var var på Söderköpings Bokhylla för ett par år sedan också, kontrade Lena Andersson.
Lena Andersson hade inbjudits för att prata om sin senaste bok Sveas son, en berättelse om folkhemmet.
– Det är en berättelse, inte en roman, påpekade hon inledningsvis.
En snabbkoll i ordboken säger att en roman är en längre skönlitterär berättelse på prosa. En berättelse är en framställning i tidsföljd av väsentliga omständigheter.
– Mina förra böcker Egenmäktigt förfarande och Utan personligt ansvar är romaner. Romaner om kärlek, dock icke kärleksromaner.
Där fick vi något att fundera över.
Ända sedan 2012 har Lena Andersson velat berätta om 1900-talet, om folkhemmet och om varför det försvann. Hon gör det nu genom att följa en ”vanlig” familj genom tre generationer. En familj som inte bara var vanlig utan som också ville vara vanlig.
Rusch. Många köpte boken och fick den signerad av författaren.
Huvudpersonen heter Ragnar Johansson. Han anammar och anpassar sig till det folkhem han växer upp i. Han blir ett med sin tid. På bokens omslag står Ragnar och mäter med en tumstock. Det är typiskt, han vill ha räta vinklar, rent och snyggt. Och nytt. In med det nya, ut med det gamla.
Ragnar är möbelsnickare, men han ”byter upp sig” till slöjdlärare. En duktig hantverkare var nog bra men ett intellektuellt arbete hade högre status.
– I det fallet var socialdemokratin ambivalent, menar Lena Andersson och tillägger att det inte i Ragnars fall handlar om någon klassresa.
Ragnars mor heter självklart Svea. Svea är född på Öland som Svea Svensson. Hon växte upp i fattigdom, ville studera men det var inte möjligt så hon blev piga. Svea var och förblev en typisk förfolkhemskvinna.
Ragnar flyttar så småningom till Stockholm och gifter sig med Elisabet Berg från övre Norrland.
– På det sättet fick jag in hela Sverige, både Götaland, Svealand och Norrland i berättelsen. Det var det jag ville, säger Lena Andersson och ser nöjd ut.
Att Sveas och sonen Ragnars livssyn så småningom kolliderar är ofrånkomligt. Svea fortsätter att laga mat med goda såser, och baka läckra kakor trots att det tar all hennes tid och ”förspiller hennes kvinnokraft”. Ragnar faller för pulvermaten, framtidsmaten som ska befria kvinnan från slitet i köket.
Lena Andersson berättar om ett liv som inte var ett dugg roligt när det begav sig, men som blir det så här i efterhand. Publiken skrattar och nickar ofta igenkännande. Lena Andersson har ett slags torr, lakonisk humor som går hem hos publiken.
1900-talsskildring. Kanske att det blir en uppföljning av Sveas son. Men läs den här först.
Ett ögonblick tänker jag att ”oj, hon är på väg att berätta hela innehållet i boken”. Så är det naturligtvis inte, tre generationers människor gå inte att trycka in på en timme.Där finns säkerligen mycket kvar som hon inte avslöjar och som gör boken värd att läsa.
– Politiken ligger som en skugga över hela skildringen, säger hon.
– Allt skulle bli så bra, vad var det som gick fel? Varför försvann Ragnars samhälle där folket ville ha fast mark under fötterna, där möblerna ofta skruvades fast i väggarna och där alla skulle ha råd att bygga sig en egen sommarstuga?
Om jag förstår rätt så är det det Lena Andersson försöker klura ut i sin 1900-talsskildring. Jämlika = lika = likriktning, det ena gav det andra. Ända tills det radikala 1970-talet kom och slog hål på det hela.
Svea blev änka och fick äntligen göra som hon ville. Hon röstade på Kristdemokraterna, men vågade inte tala om det för Ragnar förrän det redan skett.
– Ragnar får en dotter. Hur viktig är hon i sammanhanget, frågar någon i publiken som redan har läst boken.
– Hon är viktig. Hon kanske till och med ger upphov till en ny bok, svarar författaren.
© Text: Bibi Friedrichsen
© Foto: Boy Svedberg
BRUNNSSALONGEN Söderköping
Sommaren 2018
Söderköpings Bokhylla
Arr: Riksteatern Söderköping, Söderköping Bokhandel & Antikvariat, Studieförbundet Vuxenskolan, Söderköpings Brunn samt Söderköpings stadsbibliotek och Kulturkontoret.MÅNDAGAR KL 19
18 juni
Gertrud Hellbrand25 juni
Pelle Sandstrak2 juli
Lena Andersson9 juli
Marie Hermanson16 juli
Sören Olsson23 juli
Bengt Ohlsson30 juli
Joakim Zander6 augusti
Kajsa Grytt
LÄNKAR
Söderköpings bokhylla Facebook FB-evenemang
Pelle Sandstrak gästade Bokhyllan reportage Kultursidan.nu 26/6 2018
Gertrud Hellbrand först ut med Satyricon reportage Kultursidan.nu 19/6 2018
Pingback: Joakim Zander hem till Bokhyllan – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Bengt Ohlsson om De dubbelt så bra – KULTURSIDAN.nu