Träning. Dammet i luften är talkpuder. Parakrobaterna Henrik & Louise visade dokumentärföreställningen Extreme Symbiosis på festivalen Cirkusslottet.
Träning, åldrande och gravitation
RECENSION/ FINSPÅNG Han böjer sig. Händerna bjuder ett levande trappsteg för hennes vitklädda fot. Strax lyfter han henne högt. Där står hon, rak och stadig. Vägen dit var lång, år av träning. Vart går de nu? Extreme Symbiosis med Henrik & Louise ger en både djup och gripande inblick i cirkuskonsten.
De har redan börjat värma upp när publiken släpps in. Hon tänjer rygg, armar, ben och leder. Han lyfter en kettlebell upprepade gånger, eller kallar han den ”girja” som järnklotet heter på ryska. Oavsett så ser det tung ut och jag undrar hur mycket det väger, 25 kilo eller 40? Hur mycket väger hon?
Tänjning. Båda måste vara starka. Båda måste vara smidiga.
När jag börjat vänja mig vid den fokuserade träningen, inte ett ögonkast åt vårt håll, lyssnar jag på rösten i högtalarna. En kvinnoröst, uppenbarligen Louise, som berättar om träningen. Sedan hans röst, om en lördag när träningen gick bra men följdes av en verbal diskussion.
Blir de intervjuade? Det hörs inga frågor.
Så småningom får vi svar. Extreme Symbiosis är resultatet av ett masterarbete på Dans- och Cirkushögskolan där parakrobaterna Henrik & Louise, Henrik Agger och Louise von Euler Bjurholm, dokumenterat sina reflektioner kring den dagliga träningen. En webbkamera som både fångat träningen och ”biktandet” efteråt, som i vilken dokusåpa som helst. Högtalaren övergår i filmvisning på duk. Texter och filmklipp.
Det visar sig att kameran har följt dem längre än så. Paret utbildade sig i Moskva med start för 17 år sedan. Filmkameror har fångat träningen med den bjudande böjningen, steget in och lyftet upp, först med säkerhetslinor, så småningom utan.
Momentet upprepas, inbjudan, steg och lyft, inbjudan steg och lyft. Trettio gånger, kanske fyrtio tajta filmklipp där han böjer sig för henne, bjuder sina båda händer och lyfter henne högt. Ena handen bär, andra handen bär, ibland båda. Hon är rak, hon sträcker upp armarna. Där är variationer i detta lyftandets och det burnas konst.
I träningssalar, olika höga rum, i en tom cirkusmanege nöts momentet in, för att fungera med största säkerhet inför publik. De har framträtt både med den ryska statscirkusen och med Cirkus Cirkör.
En träningsmatta, högtalare, filmduk. Utan cirkusens vanliga magi av glitterljus i dunkel blir det en naken och saklig framställning. Långsamt sugs vi in i berättelsen.
”Trust and cooperation.” Tillit och samarbete. Filmduken visar texter, citat från webbkamerans bikt. Om rollerna som skiljer och förenar den som bär och den som blir buren. De känner varandra ordlöst, kan läsa varandras kroppar bättre än med tal.
”From the moment we grip each other, we feel each other.” Från det ögonblick vi tar i varandra så känner vi den andre.
Uppmjukningsövningarna – båda har tränat smidighet och båda har tränat styrka och stabilitet – övergår i uppstigandets träning. Hans böjda rygg, erbjudna händer och hennes insteg. Lyft. Närvaro och tajming.
Oftast går det bra. Vi applåderar. Varje lyft med sin variation – vackrast är kanske den där hans flyttande händer erbjuder trappsteg ned. Ibland blir det inte perfekt och han fångar innan hon fallit. Också om missar kan vi läsa i deras reflekterande texter.
Lyft. Hand möter fot. Arm bär ben, rakt, stadigt och vackert.
Vi följer dem i filmen på träning där cirkusen möter dansen, akrobatisk balett. Och till slut kan föreställningen ses som konstnärernas eget bidrag i festivalens branschseminarium ”Hur överlever man som cirkusartist”. Går det att vara cirkusartist hela yrkeslivet?
”Ageing is a process. Gravity a constant.” Åldrande är en process. Gravitation en konstant. Jag tror att orden var hennes. ”Man strävar efter att bli bättre. Samtidigt som man blir äldre”, säger Henrik Agger under frågestunden efteråt.
Då har de fogat samman träningens och livets resa till en cirkus/dans där momenten dekonstrueras, som ett uppbrutet pussel, och blandas som i drömmen. Än är de unga, än är de livets tappade trasdockor. Än görs böjningen och lyftet medan den lyfta står kvar vid hans sida. En gripande avslutning där den mer än halvtimmeslånga inledningen har gett oss en fördjupad förståelse. Lyftet som livets innersta, gestaltat inför publik.
Jag tror att flera i publiken är artistkollegor eller engagerade i någon lokal ungdomscirkus. De kan känna igen sig i träningen, repetitionerna och frågorna.
Vi otränade dödliga kan också ställa frågorna, från våra perspektiv. Varifrån och varthän?
© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Human Golmohammadi
SLOTTSPARKEN/BRUKSPARKEN Finspång
10–19 augusti 2018
Cirkusslottet
Nycirkusfestival
Arr: Finspångs kommun, Östgötateatern, Nycirkus Öst/Region ÖstergötlandFÖRESTÄLLNINGAR
Inget kalas utan knas
10, 11 & 12 augusti – UtomhusscenenVarm akrobatshow med clowninslag kring och på en cirkusvagn. Östgötateaterns cirkustrupp stannar till på sin länsturné och behöver publikens hjälp. FRI ENTRÉ.
Circus I Love You
10, 11, 12, 15, 16, 17, 18 & 19 augusti – Tältet ObelixFartfylld akrobatik med rullskridskor, lindans och hisnande balansakter till livemusik. Scenkonstkollektiv med medlemmar från Sverige, Norge, Finland, Danmark och Frankrike som planlägger sin Europaturné efter årstid. Söker cirkusens rötter och turnerar med husvagnar.
I Am Somebody
10 & 11 augusti – Tältet AuroraTeknikintensiv show som präglas av laser, optiska illusioner, videoloopar och musik i ett rasande tempo. Sirqus Alfon startade som gatuteatergrupp i Norrköping och turnerar världen över. Alla som missade dem när Hörsalen i Norrköping återinvigdes förra våren får här en ny chans.
TVÅ
11, 12, 18 & 19 augusti – Tältet ObelixTvå akrobater, en sprakande TV och en ytterrock som får liv. Urpremiär för parakrobaterna Henrik & Louises barnföreställning som arbetats fram under resicence på Kulturhuset under ett par veckor. FRI ENTRE
Pop-Up
11 & 12 augusti – Tältet AuroraPlats på scen för Norrköpings Ungdomscirkus, Norrköpings Cirkus & Varieté och Frisksport Ljungsbro. Clownen Angela Wand presenterar de unga artisterna som visar allt från luftakrobatik och jonglering till volter och mänskliga pyramider. FRI ENTRÈ
Hairy Tales
12 & 13 augusti – Tältet AuroraFeministisk punkcirkus som handlar om hår. M.P.A.C – Mighty Performing Arts Collectives fyra kvinnliga artister granskar samhällets hårnormer genom en komisk historia i gränslandet mellan teater, cirkus och performance.
Tutu Cube Show
13, 14, 15, 16 & 18 augusti – UtomhusscenenAkrobatik och dans med gatuteaterns casanova Tutu Marques från Brasilien. FRI ENTRÉ
Extreme Symbiosis
13 & 14 augusti – Tältet ObelixFöreställning med dokumentärt anslag. Publiken får följa parakrobaterna Henrik & Louise på deras livsresa och ständigt pågående träning, från rysk cirkusskola till turnéer världen över med Cirkus Cirkör.
The High Life
14 augusti – Tältet AuroraEn filosofisk föreställning som gestaltar livet i ett förhållande när den ena är på jorden och den andra i luften, bokstavligt talat. Med parakrobaterna Lalla and The Amazing Other.
Mosh Split
17, 18 & 19 augusti – UtomhusscenenFeminism på hög nivå utlovar finska Sisus Sirkus. Föreställningen Mosh Split ges utomhus med hjälp av en 9,5 meter hög ställning med plats för trapetser och linor. FRI ENTRÉ.
ANDRA AKTIVITETER
Hörnan on tour
Olav Lunde bygger skulptur
Cirkusverkstad
Lär dig jonglera
Prova på med NUC
Barnens byggskola med NCC
Eldshow
Cirkusbio – The Greatest Showman (Kulturhuset)
LÄNKAR
Henrik & Louise/Acrobalance hemsida
Cirkusslottet hemsida Facebook program
Vi blir alla Någon med Sirqus Alfon recension Kultursidan.nu 14/8 2018
Förälskad i Cirkus I Love You på Slottet recension Kultursidan.nu 13/8 2018
Knaskalas med akrobatisk magi och skratt recension Kultursidan.nu 11/8 2018
Cirkusslottet ska ge ny energi i Finspång reportage Kultursidan.nu 10/8 2018
Sirqus Alfon gör det med stil recension Kultursidan.nu 28/2 2014
Pingback: Happening med De gifta på Eiffeltornet – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Sisus Sirkus bitchigt vilda Mosh Split – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Hairy Tales klipper till på Cirkusslottet – KULTURSIDAN.nu