Ekon från medeltiden. En omväxlande konsert bjöd Johannes Geworkian Hellman och Clara Guldberg Ravn på i Drothems kyrka på torsdagskvällen. En fin inledning till den nordiska festivalen för medeltida musik i Söderköping.
Vevliran dåtidens synthesizer
RECENSION/ SÖDERKÖPING Två udda instrument som blockflöjt och vevlira, trakterade av två världsartister spred underbara och njutningsfulla toner i Söderköping på torsdagskvällen. Med konserten Ekon från medeltiden i Drothems kyrka fick NoMeMus, Nordisk festival för medeltida musik vid Söderköpings Gästabud, en värdig start.
Sveriges enda festival för enbart medeltida musik anordnas för elfte året i rad under Söderköpings gästabudsdagar. I år blir det tre konserter i stadens kyrkor, plus föredrag, sång- och spelkurs.
Först ut var två världsartister. Den danska blockflöjtisten Clara Guldberg Ravn och den svenske vevlirespelaren Johannes Geworkian Hellman, med rötter i Armenien. Duon bjöd på ett omväxlande program med musik från senmedeltiden.
Stämningsfullt i Drothems kyrka med Clara Guldberg Ravn och Johannes Geworkian Hellman.
De inledde och avslutade med dansant 1300-talsmusik hämtad ur ett manuskript från 1300-talets Florens. Mycket skrivet för soloinstrument och omarbetat för flöjt och lira av kvällens musikanter.
Däremellan visade de upp en spelglädje och en oerhörd instrumental virtuositet i en rad medryckande melodier.
Som en katt bland hermelinerna, men en raskatt, presenterades också ett stycke musik från vårt eget århundrade, Hortus Deliciarum av den spanske kompositören Efrén López, född 1972.
Mellan musiknumren berättade duon om sina instrument.
Efter konserten tog många i publiken fasta på deras inbjudan att komma fram och titta närmare på flöjterna och, kanske mest, på den i våra dagar lite ovanliga vevliran. Den som ibland har kallats för medeltidens synthesizer.
Johannes Geworkian Hellman berättade att han förälskade sig i vevliran redan som trettonåring. Det märks att hans förälskelse sitter i. Med inlevelse spelade han, tillsammans med Clara Guldberg Ravn, den armeniska låten Hayastan yerkir. Den handlade, om jag förstod det rätt, om Armenien som paradisets land. Paradis eller ej, mycket vackert var det.
Vevliran var som mest populär under medeltiden. Instrumentet karaktäriseras av veven, tangenter som styr melodisträngar och bordunsträngar.
Många av kvällens kompositörer står som anonyma i programmet. Men Johannes Geworkian sjöng även en sång från 1100-talet skriven av Richard Lejonhjärta. Kanske handlade texten om kommande segrar i något av kungens korståg till det heliga landet.
Clara Guldberg Ravn visade upp en otrolig virtuositet, som om hon blåste helt utan ansträngning på sina blockflöjter och lät fingrarna dansa över instrumenthålen. Hon demonstrerade till och med att det går att blåsa på två flöjter på en gång.
Helt enkelt en härligt inspirerande inledning på musikfestivalen.
© Text: Bibi Friedrichsen
© Foto: Boy Svedberg
SÖDERKÖPING
30 augusti – 2 september 2018
NoMeMus
Nordisk festival för medeltida musik30/8 kl 19 i Drothems kyrka
Ekon från medeltiden
Clara Guldberg Ravn, blockflöjt
Johannes Geworkian Hellman, vevlira31/8 kl 19 i S:t Laurentii kyrka
Musik från Ciconias tid
Ensemble Canto Fiorito
Röster och instrument från Litauen1/9 kl 19 i S:t Laurentii kyrka
Sufira
Senmedeltida och ny musik
Röster och instrument från Finland1/9 kl 15.00 S:t Laurentii Församlingshem
Carmina Burana
Föredrag om ursprungets texter och melodier
Lars Jonsson, NoMeMus konstnärlige ledare
LÄNKAR
Söderköpings Gästabud hemsida Facebook program
NoMeMus hemsida Facebook
Eldshow ska locka till Gästabudet reportage Kultursidan.nu 28/8 2018
Pingback: Codex Buranus före Carmina Burana – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Canto Fioritos förförande fina musik – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Regntung invigning av Gästabudet – KULTURSIDAN.nu