Jämställt samarbete. Artisterna Eleonor Léone och KNY, alltså personerna Eleonor Eriksson och Kenny Lundström, gör musik ihop.
”Feminism handlar om respekt”
NORRKÖPING NORRKÖPING Helhet. ”Bye Boy Bye”, fem låtar på en EP, samlar erfarenheter från kärlekens komplikationer och livresans äventyr. Eleonor Léone och KNY berättar om sitt samarbete men också om feminism och kreativitet. De har kul ihop.
– ”Bye Boy Bye” handlar inte om en specifik person eller om mansförakt. Man har spöken från tidigare skeden i livet. Det är en del av mig som påverkat vad jag tycker om saker och vill stå för. Det betyder inte att man ältar utan att det är något som erfarenheter, styrka förståelse, empati.
Det här säger Eleonor Léone ett stycke in i vårt samtal. Det är ju så samtal är, de hoppar lite hit och dit, följer trådar, hoppar till en annan. Vi sitter i Kapten Studios, en intensivt möblerad musikstudio med lika mycket marina målningar på väggarna som gitarrer. Det marina arvet har gått i den Lundströmska släkten, in på bara skinnet, sedan generationer.
Artisterna Eleonor Léone och KNY, alltså personerna Eleonor Eriksson och Kenny Lundström, gör musik ihop. Texterna är Eleonors, hon hämtar dem ur textbanken i mobilen som blivit hennes anteckningsblock. Melodierna gör hon också eller tillsammans med Kenny, som även sätter arrangemangen.
Det är inte så att Eleonor gör låtarna och sedan kommer till Kenny och ber honom fixa till dem. Det kan lika gärna vara han som har ett beat eller en ackordföljd som de utgår ifrån.
– Sedan kommer melodin, det som jag tycker sätter kvaliteten i låtarna – det är ju du suverän på, tycker Kenny.
Scenartister. KNY och Eleonor Léone spelade på Hugo Parkfestival i juli.
– Vi jobbar alltid ihop! Säger någon, vem det är spelar inte så stor roll. Samarbetet är det viktigaste, det som får kosta en eller två dagar i studion varje vecka. De arbetar, prövar, pratar, sjunger, spelar.
Kreativiteten betyder mycket för dem båda. Det öppna sökandet, ivern och viljan att göra det så bra som möjligt. De har putsat och utvecklat låtarna under lång tid, men inte för lång.
Nu har de spelat låtarna ute för publik, i somras bland annat i Refvens grund och på Hugo Parkfestival.
De har märkt att deras framträdanden leder till uppmärksamhet, kontakter och jobb på andra sätt. Dessutom kan arbetet betala sig när nu EP:n ”Bye Boy Bye” släpps på Spotify och andra musikkanaler. Singlarna One Thing och Hallucination släpptes redan i våras och en musikvideo.
Skivsläppet görs på Arbis på fredag kväll. Eleonor Léone och KNY står på scenen förstås. Liksom House of Silfver, danskompaniet i Eleonors hjärta.
Feministmärket. Designat av Eleonor Erikssons bror. Scenkostymen har Eleonor designat.
Det var på Hugos Parkfestival för en månad jag fick syn på Eleonors feministmärke. Det randade ett löst hängande band hela vägen uppifrån och ner på hennes signalorangea outfit. Given utgångspunkt för ett samtal, för detta samtal. Det blir långt.
– Feminism för mig handlar om respekt, att man ska vara den man är, som den man vill vara. Man ska respektera varandra för deras likheter och olikheter. Bara för att jag är en glad tjej med smink och blont hår betyder inte det att jag vill ha uppmärksamhet.
– Det är ett kall, en kamp. Jag känner också att det är saker vi måste göra, vi män och patriarkatet. Hur jag pratar med mina vänner. Det är en ständig kamp, inte att jag är en perfekt man. Utan att vi pratar om känslor, tankar, kärlek, sexuella sammanhang. Det folk är rädda att prata om. Det kan vara att vi behöver ta ett steg tillbaka och lyssna, resonerar Kenny Lundström.
Eleonor Eriksson berättar om den spralliga tjejen som var precis lika livlig som sina bröder. Det var henne, inte bröderna, fröknarna klagade på. De bad föräldrarna säga till henne att inte prata så mycket, inte ta så stor plats. Hennes mamma vägrade – ”Aldrig i livet!”
– Jag mår bra av att känna mig fri. Jag är glad, social, gillar att klä mig på ett sätt en dag, på ett annat sätt en annan dag. Jag har alltid älskat att experimentera med kläder och utseende. Det är ett sätt av skapande.
Hon har åkt på sina törnar. Även Eleonor Eriksson har ett #metoo-minne som skaver. Att vara kvinna är att vara utsatt. Och att vara kvinna är att skuldbeläggas för att vara utsatt.
– Ett av alla exempel: varje kväll när jag går hem från jobbet blir jag utsatt för kränkande kommentarer. Varje kväll. Jag vill informera. Jag vill att människor som inte utför och inte ser sånt här ska veta. Jag vill inte vara ett ”offer att tycka synd om”.
– Vi har pratat väldigt mycket om det här när vi spelat skolmusikalen Se mig! (tillsammans med Marcus Fyrberg). Ibland skriver jag på sociala medier, säger Eleonor och berättar om mellanstadiets och högstadiets elever som har bestämda, alldeles för bestämda, uppfattningar om killar och tjejer.
Inte bara tjejer blir utsatta. Hon menar att det gäller killar i lika hög grad, som tvingas in i roller som inte är dem själva, och som mår dåligt av det.
Känslosam. KNY:s gest väcker uppmärksamhet, den är inte ”manlig”.
– Det grundläggs i väldigt tidig ålder, fortsätter Kenny som är pappa till två barn.
Det har gjort honom medveten om hur viktig den tidiga fostran är. Hans önskan är att all förskolepersonal lär sig att inte omedvetet styra barnens uppfattning om vad som är normativt för killar respektive tjejer.
Eleonor Léone är en förebild för många, men hon kontrar när jag säger på. Viktigast är kanske att hon inte bara visar allt som är bra utan också är öppen med sina misstag.
– Du är en förebild för alla, oavsett vad du gör och vem du är. Alla människor är alltid förebilder, har alltid ansvar för vad de gör. Det är lätt att slänga ur sig något, att skämta, säger Eleonor allvarligt.
– Det är lätt att gå omkring och vara rädd. Man kan lätt bli tystad, som feminist, som musiker, tillägger Kenny.
Tillbaka till ”Bye Boy Bye”. När jag föreslår ordet elektropop tycker de att det stämmer. Men Kenny nyanserar bilden.
– Det är mycket synthar, men också gitarr, vilket kanske är udda i sån här musik.
Utan att det varit avsikten har de utvecklat sitt eget sound. Eleonor som sjunger fram melodierna – ”det är så här jag låter när jag sjunger hemma för mig själv” – och Kenny som lägger på. I en låt, Complexion, har de samarbetet med pianisten Jonathan Månsson.
– Man får följa resan in i och ut ur ett engagemang. Och att man hittar styrkan i sig själv. Du ska vara din egen bästa vän och starka kärlek. Du ska vara kompis med dig själv, tro på och ta hand om dig själv. Inte förlita din trygghet och lycka på en annan person, beskriver Eleonor Léone ”Bye Boy Byes” budskap.
– Jag hoppas att känslorna kommer fram i musiken, att stämningen ska spegla det, säger KNY.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
ELEONOR enligt Kenny
Hon har en kreativitet som aldrig tar slut. Hon driver hela tiden och ger sig aldrig. Ändå på ett ödmjukt sätt.
Mera…
Crash – artistgrupp tillsammans med Angelina Esarp och Daniel Mitsogiannis
Konferencier
Shower
Se mig! Skolmusikal tillsammans med Marcus FyrbergKENNY enligt Eleonor
Han är väldigt viktig! Vi pratar hela tiden med varandra. Hur känns det för dig? Om vi bestämmer oss för att göra en låt så gör vi en, även om det blir skit.
Mera…
And We Should Die of That Roar
Donika Nimani
Bruno Mitsogiannis
Anton Nessvi
Joachim Leion
EP länk
Bye Boy Bye
Eleonor Léone och KNYLÅTLISTA
Get out
One Thing
Heroines
Complexion
HallucinationARBIS Norrköping
31 augusti 2018
Hallucination Party
Releasefest
Eleonor Léone och KNY livekonsert
House of Silfver dansshow
LÄNKAR
Eleonor Léone Facebook Vlogg/YouTube
Kapten Studios Facebook
Soul och danspop öppnade Parkfestivalen reportage Kultursidan.nu 25/7 2018
Se mig! – tonårstrubbel i uppkopplad tid recension Kultursidan.nu 24/10 2015