Slingrande tongångar. Rodrigo Calveyra ledde Canto Fioritos sångare och musikanter.
Ciconias slingrande toner i repris?
RECENSION/ SÖDERKÖPING Musik från 1300-talet klingade på fredagskvällen under valven i 1300-talskyrkan S:t Laurentii i Söderköping. Kanske var det en repris från gångna tider.
NoMeMus, Festivalen för medeltida musik i Söderköping framförde sin andra konsert på fredagskvällen, denna gången i i S:t Laurentii kyrka. Gruppen Canto Fiorito från Lettland sjöng och spelade musik från sen medeltiden, vilket är temat för årets musikfestival.
Ändå visade sig fredagskvällens musik innebära en himmelsvid skillnad mot torsdagskvällens konsert, Ekon från medeltiden i Drothems kyrka. Där var det musik för gator och torg som gällde. Musik och sång för scener som gemene man hade tillgång till.
Kosmopolitiska toner. Främst var det musik av flamländske kompositören Johannes Ciconia, verksam i Italien, som hördes.
Här rörde det sig om mera förfinad musik, ämnad att framföras i kloster och kyrkor eller vid något av alla den tidens kungliga och furstliga hov. Subtila och komplexa kompositioner, den tidens kammarmusik. Inte helt lätt för nutida öron att följa de olika stämmorna som slingrade sig om varandra.
Förmodligen missade jag många av nyanserna i framförandet. Men det var bara att släppa tanken på det och njuta. Vackert var det, men jag måste tillstå att jag upplevde konserten som något enahanda.
Nästan samtliga verk hade samma upphovsman, den flamländske kompositören Johannes Ciconia som levde mellan 1335 och 1411 och mest var verksam i Italien. Nederländsk musik men med influenser utifrån.
Som NoMeMus konstnärlige ledare Lars Jonsson inledningsvis påpekade så var senmedeltiden kosmopolitisk. Internationell är även gruppen Canto Fiorito, vars medlemmar är stationerade i Lettland men kommer från en rad andra länder. Gruppen bildades 2012.
Rodrigo Calveyra ledde musikanterna samtidigt som han spelade på olika blockflöjter. Roger Helou spelade organetto, eller portativ, ett slags föregångare till orgeln. Man kan se instrumentet avbildat på gamla målningar, inte sällan trakterat av en ängel.
Tre sångare, sopran, mezzosopran och bas fullbordade ensemblen, som så fint smälte in i S:t Laurentii 1300-talskyrka. Inte omöjligt att liknande klanger har hörts förr innanför kyrkans murar.
© Text: Bibi Friedrichsen
© Foto: Boy Svedberg
SÖDERKÖPING
30 augusti – 2 september 2018
NoMeMus
Nordisk festival för medeltida musik30/8 kl 19 i Drothems kyrka
Ekon från medeltiden
Clara Guldberg Ravn, blockflöjt
Johannes Geworkian Hellman, vevlira31/8 kl 19 i S:t Laurentii kyrka
Musik från Ciconias tid
Ensemble Canto Fiorito
Röster och instrument från Litauen1/9 kl 19 i S:t Laurentii kyrka
Sufira
Senmedeltida och ny musik
Röster och instrument från Finland1/9 kl 15.00 S:t Laurentii Församlingshem
Carmina Burana
Föredrag om ursprungets texter och melodier
Lars Jonsson, NoMeMus konstnärlige ledare
LÄNKAR
Söderköpings Gästabud hemsida Facebook program
NoMeMus hemsida Facebook
Regntung invigning av Gästabudet reportage Kultursidan.nu 1/9 2018
Njutningsfulla Ekon från medeltiden recension Kultursidan.nu 31/8 2018
Eldshow ska locka till Gästabudet reportage Kultursidan.nu 28/8 2018
Pingback: Himmelska toner med finländska Sufira – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Magisk eldsaga med Pyrox & Kalabalik – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Heimdalls yxa i regniga Brunnsparken – KULTURSIDAN.nu