Efterfesten. Hur hamnade de här ute? Firade dagens EP-släpp?
Fem låtar spär på förvirringen
NORRKÖPING Med en lätt duns landade idag Efterfestens nya EP på Spotify. Det går väl inte, säger du. Inte kan det låta ”duns” om ett digitalt skivsläpp? Det krävs väl en fysisk skiva? Jo, kanske lite – allt är väl inte Svart eller Vitt?
Plattan heter Svart eller Vitt. Den är ett utdrag ur Efterfestens mastodontprojekt ”Politik”, som de har talat om i något år, och som består av hela fyra (!) nya album under 2018 och 2019 med titlarna – Frihet, Jämlikhet, Broderskap/systerskap och Mod/missmod. En tredjedel av de drygt fyrtio låtarna sägs redan vara inspelade. Här får vi alltså ett smakprov. Lagom till valet. Äntligen kommer klara besked! Efterfesten målar världen i svart och vitt. Eller? De skriver på Facebook:
”Nja – varken eller, om vi får bestämma. Årtusendets understatement: världen är komplex. Spring två maror i veckan och du håller vikten – men får hjärtinfarkt pga sömnbrist. Mer världshandel ger minskad barnadödlighet i NIC-länder men också ökad klimatpåverkan – och tvärtom. Ständigt detta å ena sidan och å andra sidan. För varje perspektiv vi tar finns sjutton till. Likförbannat måste vi ideligen fatta beslut om allt från semesterresan och lunchtallriken till riksdagsvalet, handelsavtalen, migrationen och skatterna. Det är ett tufft jobb, och det är lätt att falla för frestelsen att förenkla och lita på de svartvita bilder av problem och lösningar som erbjuds”
Det kunde man ge sig på. Just som man ska rösta. Fem låtar som spär på min förvirring.
Svart eller vitt med Magnus Johansson vid micken är en uppgörelse med de tvärsäkra. ”Det brinner en israelisk flagga och en palestinsk på två olika torg i Borås.” Politiskt, men resten av låten är mer symbolisk. Det handlar mer om rätten (eller behovet av) att tvivla.
Brandsoldat skulle kunna vara en aktuell rocklåt om sommarens bränder i Sverige, men det är det inte. Jag är inte ens säker på att den handlar om en brandsoldat. ”Det finns inte vatten så det räcker, fler tänder på än släcker.” En surrealistisk jordenruntresa med Leif Stenbom på sång.
Det borde kosta tycker Magnus Johansson om flygbiljetterna. Det är en självkritisk historia om en källsorterande medveten medelklassman som inte kan hejda sig från att flyga på semester i Bankok. Någon borde stoppa honom. FN? Punk med hammondorgel har vi knappt hört sen Dag Vags första tid.
Mitt perspektiv utgår från en svensk i Beirut på lyxsemester (?) i efterkrigets Beirut. ”Jag ser inte allt, jag ser långt ifrån allt, och jag ser bara ifrån mitt perspektiv.” Självkritik utan antydan till humor. Det är svart utan vitt. En jazzig talking blues pratsjungen av Tobias Almborg.
Köp en lott handlar om det val vi inte har när vi som en man eller kvinna, svart eller vit av en slump föds i antingen Kabul eller in i ett penthouse på Manhattan. Att lotterna såldes på månens baksida var en nyhet för mig, men det visste Magnus Johansson. Och att Gud skapade politik.
Man får anta att sångarna också är låtskrivare till respektive låtar. I bandet ingår också Erik Wennerholm, Rickard Larsson och Niclas Kinnander. De två tidigare plattorna ”Sånger från Arlanda” (2013) och ”En resa från B till A” (2016) flyter fortfarande runt i cyberrymden. Första delen av den politiska tetralogin landar väl med ett dån i höst.
En lottorad till på lördag har jag redan betalt, så nu ska jag gå och rösta. Under tiden jobbar Efterfesten vidare på återstoden av fyrtiotalet låtar i Gramtones studio i (”Norrköpings coolaste kvarter”) Hallarna.
© Text: Michael Strandhed
© Foto: Efterfesten
LÄNKAR
Efterfesten hemsida Facebook Spotify
Pedagogiskt skivsläpp med Efterfesten recension Kultursidan.nu 31/3 2016
Pingback: Magnus Johansson samlar sina Sånger – KULTURSIDAN.nu