Fart och fackverk. Golvringarna (roue cyr) med Kajsa Bohlin och Sara Lett samverkar visuellt med scenbyggets rum. Epifónima har världspremiär på Stora teatern i Norrköping på fredag.
Expertis ställd inför nya utmaningar
NORRKÖPING – För mig är det jättespännande att vi bara är kvinnor. Cirkusartisten Lisa Angberg ingår i Epifónima, Cirkus Cirkörs nya stora produktion. De senaste två veckorna har de arbetat på Östgötateatern, som även får världspremiären, nu på fredag.
– Min första premiär, säger en förväntansfull Nils Poletti, nytillträdd teaterchef.
Utmanad. Cirkusartisten Lisa Angberg är expert på att stå på händerna och vighet. I Epifónima gör hon sina konster på nya sätt. Dessutom sjunger hon.
– Som kvinna måste man inta en viss roll, särskilt inom cirkusen. Le, vara snygg, vara sexig. För mig är det jättespännande att vi bara är kvinnor här. Vi är bara oss själva i den här gruppen, vi är dem vi är.
Cirkusartisten Lisa Angberg är ensemblens expert på att stå på händer och vighet. Hon liksom de andra akrobaterna tar med sig sina specialiteter in i Cirkus Cirkörs nya stora produktion Elifónima.
– Jag brukar stå på händer på block men nu måste jag utmana mig på nya sätt. Alla är på scenen hela tiden och alla hjälps åt, säger Lisa Angberg.
Epifónima har varit på väg länge. Först månadslånga laborationer i november förra året och åter i mars. Föreställningen började växa fram så sakteliga när gruppen träffades igen i maj. Mycket hade legat och grott till efter sommaruppehållet och ensemblen möttes för ännu en månads arbete hos Cirkus Cirkör i Alby.
– Till att börja med var det ett skönt klimat. Vi flätade samman våra idéer. Nu när det nära premiären är det mer stressigt.
Scenbygget står klart på Östgötateaterns scen, en ställning i fackverksteknik omsluten av tunga tyger. Akrobaterna repeterar intensivt. De sista frågorna ska rätas ut, lösningarna tränas in i kroppens minne.
Insikt. Tilde Björfors insåg att som Cirkus Cirkörs konstnärliga ledare och regissör var hon en del av problemet. Alltså tog hon ett steg tillbaka och lämnade mycket av föreställningens utveckling i ensemblens händer.
– Var är männen? Insikten från historien är att kvinnorna står för de långsiktiga lösningarna. Men kvinnors värden nedvärderas, både i plånboken och i den politiska listan, säger Tilde Björfors som med den nya föreställningen vill lyfta fram just kvinnliga förebilder, kvinnors värden och sätt att organisera sig.
Cirkus Cirkörs grundare och konstnärliga ledare Tilde Björfors har inlett pressträffen med att berätta om tankarna kring gränser och gränsöverskridanden som ledde till produktionerna Borders och uppföljaren Limits.
Att sätta samman en helt kvinnlig ensemble till Epifónima (utrop på grekiska) är gränsöverskridande på ett nytt sätt. Utgångspunkten bygger på idén att kvinnor historiskt står för en cirkulär ordning i stället för den patriarkala hierarkins pyramid.
En av de utvalda är alltså Lisa Angberg som ägnat cirkusen hela sitt liv. Hon startade med Ludvika minicirkus, fortsatte på cirkusgymnasiet i Gävle och gick sedan Dans- och Cirkushögskolan i Stockholm.
– Tilde såg mig i Berlin, i en show där, säger Lisa Angberg som vid flera tillfällen varit i Cirkus Cirkörs närhet men fram till nu inte varit med i någon av de stora produktionerna.
Utrop. Epifónima använder sig av kvinnors röster, av sång och musik. Som i scenen där arabiska melodislingor möter rap.
Hur ser Lisa Angberg på traditionell cirkus kontra nycirkus?
– Det jag håller på med nu – jag vet inte vad som är vad. Ibland är jag med i en teaterföreställning, ibland är det nycirkus, ibland traditionell cirkus. Ibland är det något jätteexperimentellt. Allt är Cirkus för mig!
– Cirkusen är mitt sätt att uttrycka mig på. Först utan ord, nu även med sång och musik, jag älskar att sjunga, säger Lisa.
Men så enkelt som att samla kvinnliga cirkusartister och göra en alltigenom kvinnlig föreställning var det inte, upptäckte Tilde Björfors.
– Jag insåg att till och med vi, Cirkus Cirkör, är en del av den manliga strukturen. Som regissör är jag överst i en väldigt hierarkisk ordning, konstaterar hon.
Cirkuspoesi. Pressvisningens korta presentation gav tillfälle till läckra bilder.
Insikten gav konsekvenser, Tilde Björfors backade för att ge plats åt aktörernas egna initiativ och samspel. Hon kallar det ett nutidsforskningsprojekt med kvinnor från hela världen. Och vågar dra linjer från världens konflikter, när diktaturer störtas och folk, ovana vid demokratins långsamma samtal, snart lyfter fram nya ”starka” ledare.
– Jag brukar ta tag i det, när jag vill att det ska gå fortare, säger Lisa Angberg.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
ÖSTGÖTATEATERN
Spelåret 2018–2019
STORA TEATERN – STORA SCENEN
Norrköping 7–16 september 2018
Linköping 24 maj–2 juni 2019
Epifónima
Regi: Tilde Björfors
Kompositör: Rebekka Karijord
Scenrum: Fanny Senocq, Tilde Björfors, Joel Jedström och Jesper Nikolajeff
Koreografi: Methinee Wongtrakoon
Ljusdesign: Susanna Hedin, Lumination of Sweden
Ljuddesign: Kajsa Lindgren och Marta Forsberg
Kostym: Jonna Bergelin
Röstcoach: Nandi Vileika
Prod: Cirkus Cirkör och ÖstgötateaternENSEMBLE
Lisa Angberg – handstående, vighet
Eirini Apostolatou – akrobatik, dans
Kajsa Bohlin – akrobatik, roue cyr
Sarah Lett – roue cyr, tyg
Lucie Maisha N’Duhirahe – luftakrobatik
Ashtar Muallem – tyg, akrobatik, dans
Karolina Wojtowicz – påle, hårhängningMed Kvinnornas festival 27 augusti–16 september
I väntan på Godot
av Samuel BecketLinköping 21 september–1 november
Norrköping 24 november–15 decemberLupinerna
av Monica WilderothNorrköping 13 oktober–3 november
Linköping 16 november–21 decemberGalleri 6
av Paula McManusLinköping 25 januari–2 mars 2019
Norrköping 30 mars–28 april 2019Rocky Horror Show
Glamrock/skräckmusikalNorrköping 2 februari – 3 mars 2019
Linköping 29 mars – 18 maj 2019ÖVRIGT
Cirkusslottet
Nycirkusfestival i Finspång 10–19 augusti
Inget kalas utan knas
Nycirkusturné i länet 4 augusti–29 september
Kulturnatten
Norrköping 29 september
Det blå pianot – Romaniches café
Norrköping 28 september–7 oktober
Linköping 7–14 novemberDe gifta på Eiffeltornet
En happening med Norrköpings Symfoniorkester samt skådespelare och cirkusartister från ÖstgötateaternNorrköping, De Geerhallen, 27 okt
Joni
Om Joni Mitchell med Karin OscarssonNorrköping 8 november
Linköping 9 novemberEn baron III
Om Povel Ramel med Sven AngeflodNorrköping 29 november
Linköping 30 november och 7 december
LÄNKAR
Cirkus Cirkör hemsida Facebook
Östgötateatern hemsida Facebook
Kvinnornas festival med kändisparad reportage Kultursidan.nu 3/9 2018
Nils Poletti: Bra teater lockar publiken reportage Kultursidan.nu 5/8 2018
Verkliga och overkliga gränser med Cirkör recension Kultursidan.nu 10/5 2017
Vitt fantasteri med Cirkus Cirkör recension Kultursidan.nu 6/3 2014
Pingback: Epifónima lyfter kvinnligheten högt – KULTURSIDAN.nu