Frågor väcks. ”Vi tror att vi ska klara av att läka all skada vi gjort.” Hasti Radpours överdimensionerade slangbella Out of Sight, Out of Mind låter betraktaren vända och vrida på både konsten och problemet med föroreningarna i Rejmyre.
Ljudet av krossat glas ekar
FINSPÅNG Den kantiga glasklumpen är skimrande grön. Slungan är spänd, klykan hård. Hasti Radpours slangbella till skulptur Out of Sight, Out of Mind gestaltar hur vi hanterar svåra problem, som gifterna i Rejmyre.
Vid vernissagen första lördagen i september premiärvisade också Kenny Karlsson sin första dokumentär om Rejmyre Art Labs DeTox-projekt.
Det var i somras konstnärerna samlades. De hade kallats till Rejmyre Art Labs konstnärliga forskningsprojekt ”DeTox – Clean It Up” som fokuserar kring samma problem som Finspångs kommun gör. Alltså området med föroreningar som samlats bakom Reijmyre glasbruk under 200 år. Kommunens utredare beskrev problemet och de lösningar som man brukar ta till.
– En lösning kan vara att täcka platsen. En annan att gräva upp och flytta till en annan ort. Alltså att täcka någonting eller att skicka problemet vidare, berättade Hasti Radpour, konstnär från Linköping vid en pressträff i mitten av juli.
Klyka. Hasti Radpour letade i skogen utanför Rejmyre när hon till slut hittade en torr gren hemma hos Sissi Westerberg, en av ledarna för Rejmyre Art Lab.
Hasti Radpour följde båda spåren. Det ena direkt under veckan tillsammans med de andra konstnärerna. Det andra är en installation som invigdes i lördags när det var liv och rörelse i Rejmyre under Östgötadagarna.
– Jag gjorde en workshop som handlade om att täcka, gömma saker. Det blev som en ritual, berättade Hasti om sitt bidrag till konstnärsveckan.
Att täcka är dubbelt för Hasti som kommer från Iran och starkt reagerar mot slöjtvången som döljer kvinnors hår. Men hon har också ett starkt och positivt minne.
– När jag var liten hände en kristallkrona med prismor över mormors röda matta. Jag tyckte glasbitarna var så vackra och ville gärna ha en men vågade inte röra den. En dag när jag var där så hittade jag en glasbit. Jag gömde den under mattan. Nästa gång jag var hos mormor tittade jag efter och den var kvar. Senare var den borta.
Giftgrön. Den stora glasklumpen är inte giftig i sig, däremot kan några kanter vara vassa. Konstnären låter en lampa lysa genom glaset.
Nu är det första lördagen i september. Resultatet av det andra spåret står i Rejmyre Art Labs utställningslokal i Hantverksbyn. En slangbella modell större. En ljus torr träklyka i ena änden, en skimrande grön glasklump i den andra och däremellan det breda svarta gummibandet som ger verket dess spänning. De olika delarna har hämtats från olika ställen och satts samman på plats under de senaste dagarna.
– KRASCH!!!
Ljudet av krossat glas ekar i rummet. Det är inte bara en skulptur av en konstnär som mest har ägnat sig åt måleri och grafik. Det är en installation och den väcker många tankar.
– Giftgrönt, säger Hasti Radpour om den lysande glasklumpen. – Trädgrenen är inte tillräckligt stark, den kanske är rutten. Kanske den inte orkar skjuta iväg klumpen utan den kommer tillbaka.
Under vernissagen på trappan utanför samtalar konstnärskollegan Aldís Ellertsdóttir Hoff med Hasti Radpour om hennes verk. Nu avslöjar Hasti fler minnen från Iran. Det hände att de andra barnen lekte med slangbellor med hon tyckte inte om det.
– Jag fick panik varje gång, även om de sköt mot fåglar och jag inte var målet.
Den som sett den flitiga Linköpingskonstnärens målningar vet att fåglar är viktiga för henne.
Frågan om konstnärens ansvar kommer på tal.
– Vi konstnärer kan inte lösa problemet med föroreningarna. Det vi kan göra är att gestalta problemet på olika sätt. Det kan göra att folk stannar upp några sekunder, tänker lite längre och på nya sätt, svarar Hasti Radpour.
Dokumentärfilmare. Kenny Karlsson visade sin introduktionsfilm till Rejmyre Art Labs konstnärliga forskningsprojekt ”DeTox – Clean it Up”.
I rummet längre in går Kenny Karlsson dokumentär på repeat. Det är en engelskspråkig film på drygt 11 minuter om DeTox-projektet. Tanken är att han ska följa konstnärernas arbete allteftersom det fortskrider.
Det visar sig att Kenny Karlsson är frilansande musikproducent med egen studio hemma i Rejmyre. Han har tidigare studerat på KSM, Kultur, Samhälle, Mediagestaltning vid Campus Norrköping. Och är det någon som kan Rejmyre så är det Kenny som är uppvuxen i samhället där båda föräldrarna arbetade vid glasbruket.
Denna första filmen ger en introduktion till projektet. Kenny Karlsson växlar mellan bilder från konstnärernas vecka och intervjuer med alla. Det är snygga klipp och stilren grafik. Musiken som ibland slinker in, toner som sprött glas i rymden, har han förstås komponerat själv.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
REJMYRE HANTVERKSBY Finspång
2018–2020
DeTox – Clean It Up
Konstnärligt forskningsprojekt
Prod: Rejmyre Art LABMEDVERKANDE
Harrie Liveart – Meri Linna & Saija Kassinen
Mattias Hofvendahl
Frida Hållander
Maddie Leach
Hasti Radpour
Daniel Peltz & Kristoffer Tejlgaard
Sissi Westerberg
28 juli 2018 kl 14
Harrie Liveart
Performance
Meri Linna och Saija Kassinen1 september – 2 december 2018
Out of Sight, Out of Mind
Hasti Radpour
Installation1 september 2018
Dokumentärfilm om DeTox-projektet
Kent Karlsson
Premiärvisning8 december 2018 – 3 februari 2019
Installation
Frida Hållander
LÄNKAR
Hasti Radpour info
Kenny Karlsson SoundCloud
Rejmyre Art Lab hemsida Facebook
Harrie Liveart först ut i Rejmyre Art Lab reportage Kultursidan.nu 16/7 2018
Hasti Radpours korpar på Konstforum reportage Kultursidan.nu 13/4 2018
Pingback: Musik högst på läsarnas 10-i-topp 2018 – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Frida Hållander granskar Rejmyre – KULTURSIDAN.nu