Omtolkare. Sahar Burhan, Ermias Ekube och Shireen Haj Mustafa har valt bland Konstmuseets samlingar och skapat nya verk.
Tolkar om och skapar nytt
NORRKÖPING En gränslös blick. Tre konstnärer har omtolkat delar ur konstmuseets samlingar utifrån egna erfarenhet. Sahar Burhan pixlar sitt hem, Shirin Haj Mustafa känner igen symboler och Ermias Ekube uppdaterar en älskad frukost.
Vernissagemusik. Föreningen Annan musik bidrog med zimbabwiska toner på mbira, här trakterad av Tipey Marazanye.
I foajén på Norrköpings Konstmuseum avtar sorlet och musiken av gruppen YeKwa Chiawa, när konstmuseichef Helena Persson hälsar alla besökare välkomna.
– Utställningen är en dialog med museets samling och konstnärerna, inleder Helena Persson … Vi delar med oss av något som berör och då händer något med oss alla.
Konstmuseets vernissage lördagen den 8 september invigdes efter museichef Helena Perssons välkomst- och tacktal, av Kultur- och Fritidsdirektör Maria Modig. Därefter inledde skådespelerskan Marika Lagercrantz en dialog med konstnärerna inför besökarna.
En gränslös blick. Tre konstnärer. Tre varierande uttryck. Alla tre födda och uppväxta med egna erfarenheter från krig, kränkningar av mänskliga rättigheter, svunna miljöer, vänner och familjemedlemmar.
Konstnärerna Sahar Burhan, Ermias Ekube och Shireen Haj Mustafa har bland dryga 4.500 verk ur museets samlingar valt ut alster och inspirerats till dialog och möten. Med en gränslös blick har de översatt valda verk till nya bilder utifrån sin egen verklighet. Alla tre har sitt ursprung i andra delar av världen, Syrien och Etiopien.
Utställningen har tillkommit via ett samarbete med föreningen V.O.D.K.A.N, Vi Orkar Driva Kulturen Aktivt i Norrköping och KRO:s, Konstnärenas Riksorganisation, projekt ”Konsten att delta”.
Ruiner. Inbördeskriget i Syrien raserar hus och hem. Sahar Burhans installation Här var mitt hus försöker ge färg åt den krigshärjade staden.
I Galleri 5, på kortväggen, hänger en jättestor digital bild tryckt på duk av Sahar Burhan, konstnär, gallerist och krönikör. Sahar kommer ursprungligen från Syrien. Idag bor hon i Norrköping och driver Galleri Kameleont.
När hon växte upp i Damaskus, en stad som anses som den äldsta ännu bebodda staden i världen, bodde hon och hennes familj i en mycket gammal stadsdel. Husen var byggda enligt antikens normer med atriumgårdar, öppna gårdar omgärdade av mindre rum. Nu är allt borta.
De många kuberna på golvet nedanför verket Här var mitt hus ger en högst påtaglig känsla av hur en tillvaro kan förändras. Kuberna representerar de pixlar som normalt bygger upp en digital bild, men här har de ramlat ned i en stor hög på golvet och är allt som återstår av bilden.
De av museets originalverk som Sahar Burhan tagit intryck av är bland annat Einar Höstes Varierad kub, Skåpet av Peter Tillberg, flera gatumotiv av Sigrid Bensow och Hjalmar Strååt samt ett fotomontage av Christer Themptander. De hänger på långväggen till höger om hennes verk, animerade bilder visas i de TV-monitorer som hänger bredvid. Bilderna talar för sig själva.
Med utgångspunkt från Nils Wedel och Randi Fischer. Marika Lagercrantz samtalade med Shireen Haj Mustafa om hennes verk.
På samma långvägg visar Shireen Haj Mustafa, från Motala, ett verk med igenkänningsbara svenska symboler som dalahästar och tuppar. Shireen är född i Syrien, Aleppo.
– I kurdisk kultur används symboler i sagor och sånger och broderier för att berätta, säger Shireen.
Det var Nils Wedels väggmålning om kvinnor som arbetar med textil och dess färger som gjorde ett första intryck.
Men det var ett annat verk, Randi Fischers Folkmassa, som kom att påverka henne ytterligare. Fischers arbete mot nazism och tortyr fick Shireen att tänka på sitt hemland.
– Det finns inget kvar längre i Damaskus… mer än här, inombords, konstaterar Shireen Haj Mustafa och klappar lätt med handen på sitt hjärta.
Som en senare frukost är Ermia Ekubes stora målning Min andra hemsida, en uppdaterad version av Carl Larssons stora verk.
På väggen mittemot hänger Ermias Ekubes version av Carl Larssons Frukost i det gröna. Ermias, född i Etiopen men numera bosatt i Västervik, inspirerades av björkarna och familjemedlemmarna som finns i målningen samt förgrundspersonen, dottern Lisbeth som lyssnar.
I Ermias Ekubes version är hans egna familjemedlemmar avbildade och den eka som finns i bakgrunden i hans version fungerar som länk till då- respektive nutid. Som en slags tidsresa. En tidsresa till Vår egen hemsida, vilket också är målningens titel. Verket mäter nästan samma mått som originalet på 193 x 408 cm, men är lite mer anpassat till en dators bildskärm.
– Våra liv speglar sig i våra sociala medier, berättar Ermias och sveper med handen över nästa verk, en liggande målning som reflekteras i en spegel. Originalmotivet av Julius Kronberg, en läsande man, ledde hans tankar till den fängslade journalisten Isaak Dawit från Eritrea.
På väggen hänger flera porträttbilder i profil där Ermias Ekube utgått från original av Einar Jolin, Birger Strååt, Olle Hjortzberg med flera. De nyproducerade porträtten, av Lars Lerin, Al Wei Wei och Sahar Burhan, för att nämna några, är vänner i hans sociala nätverk. Alla updated. Precis som i datorn.
© Text: Agneta Östlund
© Foto: Nils-Göran Tillgren och Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
GALLERI 5, KONSTMUSEET Norrköping
8 september – 4 november 2018
En gränslös blickSahar Burhan
Ermias Ekube
Shireen Haj MustafaUtställningskommissarie: Konstintendent Bonnie Festin
Information/kommunikation: Linn Bennich
Utställningstekniker: Mats Arvidsson, Örjan Söderholm, Erik Wahlberg
Audioguide: Bonnie Festin och Lars Jonsson/Larjo text & ljud
Samarr: Norrköpings Konstmuseum, KRO och föreningen V.O.D.K.A.N.Vernissage 8 september
Zimbabwisk musik på mbira
Per Kolsgård, Gunnar Wærness och Tipey Marazanye
Samarr: Föreningen Annan musik
LÄNKAR
Ermias Ekube hemsida
V.O.D.K.A.N info
Föreningen Annan musik hemsida Facebook
Norrköpings Konstmuseum hemsida Facebook
Pingback: Ermias Ekube möter Mattias Åkeson – KULTURSIDAN.nu