Svårt. Johan Dalene har ofta imponerat som snabb och känslig ekvilibrist. I Debussys Sonat för violin och piano, tillsammans med Mats Jansson, bjöd han även på mer ”romantiskt” spel med långa toner och portamento-åkningar.
Portamento, inte glissando
RECENSION/ NORRKÖPING Kammarmusik om än i stora De Geerhallen. Unge, men erfarne, violinisten Johan Dalene är Norrköpings Symfoniorkesters Artist in residence detta spelår. Han inledde kortkonserten ”18.00 hos oss” i bästa sällskap, Debussy med Mats Jansson, och Tjajkovskij med fem SON-musiker.
18.00 hos oss är Norrköpings symfoniorkesters konserter i det lilla formatet, i tid och antal medverkande. Först ut i höstens program var årets Artist in residence, Norrköpingssonen Johan Dalene. 18-åringen har vunnit det mesta som går att vinna och kan nu se hela världen som sin scen.
Fyra gånger kan publiken höra honom under spelåret. Bland annat i Barbers violinkonsert i november och Brahms dubbelkonsert tillsammans med cellisten Torleif Thedéen i mars 2019. Onsdagens konsert var bara upptakten.
Vi fick höra den sene Debussy med mycket rytmisk och ”klar” musik, lite mer formmässigt strikt än den tidigare. Inledningen var ganska klassicistisk medan den andra satsen var ett lättsamt och humoristiskt mellanspel.
Formen var här friare än i den första satsen och Johan spelade mer ”romantiskt” med bland annat de karaktäristiska åkningarna mellan tonerna, det italienarna kallar portamento (inte ’glissando’ det är en vantolkning). Intressant var att avslutningen var kort och inte hade ett traditionellt slut. Denna genomskinliga och ’utsatta’ musik klarade både Dalene och Mats Jansson av galant.
Kammarmusik som samspel. Johan Dalene, Mikael Wenhov med Lennart Falkebring och Gunnar Enbom på violin och viola. Cellisterna hamnade utanför på den här bilden. I bakgrunden ses de skärmar som kortade av scenen bakåt för att hjälpa ljudet att nå ut i stora De Geerhallen.
Pjotr Tjajkovskijs ”Souvenir de Florence” (minne av Florens) har en känd inledning i bred högromantik med djupt känd tragik medan den andra satsen följer italiensk sångtradition. Den tredje är den mest kända och rymmer vacker lyrik även om Pjotrs formella arbete började falla samman lite mot slutet.
Den fjärde och sista satsen bjöd på en del mer traditionellt ”stråkkvartett-spel”, om än en sextett, med växelspel mellan stämmorna i Wien-klassicistisk tradition, dessutom med några briljanta insatser av primarien Johan Dalene.
Givetvis var hela ensemblen ytterst kompetent med utvalda musiker, stämledare eller motsvarande, från SON.
© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
DE GEERHALLEN Norrköping
19 september 2018
Johan DaleneDebussy Sonat för violin och piano
Johan Dalene, violin
Mats Jansson pianoTjajkovskij Souvenir de Florence
Johan Dalene, violin
Mikael Wenhov violin
Lennart Falkebring, viola
Gunnar Enbom, viola
Niklaas Veltman, cello
Pelle Hansen, cello
LÄNKAR
Johan Dalene hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
Stjärnmoln och Ragnarök med SON recension Kultursidan.nu 16/9 2018
Peter Mattei sjöng Mahler med SON recension Kultursidan.nu 8/9 2018
SON spelar Wienklassiskt och nytt reportage Kultursidan.nu 8/5 2018
Pingback: Stefan Solyom inför onåbar konsert – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Rafael Payare kvällens stjärna med SON – KULTURSIDAN.nu