Omedveten. Oskyldig. Oskyddad. Med installationen En mänsklig hållning ställer Lovisa Nordstedt frågor om miljö och ansvar på Verkstad konsthall.
”Ögonen ska hålla vakt”
NORRKÖPING Det mest oskyldiga. Med installationen En mänsklig hållning ställer konstnären Lovisa Nordstedt frågor om miljö och ansvar. Hon gör det med ett ofött barn inom livmoderns väggar. Så skyddat, ändå når miljögifterna dit.
Ett nästan fullgånget foster som kryper ihop ovanpå moderkakan. Navelsträngen slingrar som en svans mot livmoderväggen ena sida. Barnet är av nästan genomskinlig plast, lager av bred packtejp – ”ett väldigt roligt material”.
Det diffusa ljuset inifrån fostret belyser de oblekta bomullsdraperierna som skapar ett rum i rummet. I ena änden blinkar trötta ögon, projicerade på duken. Ett ljud hörs, ett stilla väsande att snart vänja sig vid. Sådan är Lovisa Nordstedts installation En mänsklig hållning på Verkstad konsthall.
Fosterliv – trots att livmoderns väggar är draperier i oblekt bomull.
Det är plasten det handlar om. Mjukgörare som upptäckts vara hormonstörande och som dessutom tränger in i huden och går genom kroppen. Når det Lovisas oskyldiga, omedvetna foster som inte kan värja sig?
– Hur hanterar kroppen giftet? Hur svårt kan det vara att ta reda på det?, manar Lovisa Nordstedt.
Trötta ögon. Vi klarar inte vakthållningen.
– Ögonen ska hålla vakt, men de är gamla och trötta, säger Lovisa om ögonparet som ser blickar in och har gjorts extra gamla genom ännu en tejpad platta som hänger mellan projektor och duk.
Titeln En mänsklig hållning är ett uttryck valt med omsorg. Från fostrets kroppsställning till hur samhället, konsumenter såväl som producenter, som bortser från fakta om miljön. Men också hur rädda människor kurar ihop sig i fosterställning för att skydda sig mot det obehagliga i stället för att agera.
– Vi behöver reflektera mer. Jag är engagerad i miljöfrågan. Hur kan människor välja att skita i saker när det är så illa?, säger Lovisa som inte flugit på sex år.
Lovisa Nordstedt har återvänt till uppväxtens Motala efter konststudierna i Holland.
Lovisa Nordstedt är utbildad på Kungliga Konsthögskolan i Haag i Holland men bor och verkar utanför Motala, där hon tagit över barndomshemmet.
– Det är kul att se andra platser men kul att se det som är i närheten. Livet är vad man gör det till – det är lika spännande att ta ansvar och försöka förändra som det är att resa.
Konstnären menar att hon ändå inte är lika tydlig i sin samhällskritik i detta verk som när hon för några år sedan gjorde en isbjörn och en valross i samma material. Faktiskt så har hon återanvänt valrossens kropp till skulpturen och lagt på ytterligare ett lager.
– Det är mer öppet för besökarens sätt att se.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
Genomlysning av svåra frågor.
VERKSTAD KONSTHALL, HALLARNA Norrköping
10 november–1 december 2018
Lovisa Nordstedt
En mänsklig hållning
Installation
Ljud, skulptur och videoprojektioner
LÄNKAR
Lovisa Nordtstedt hemsida Facebook
Verkstad hemsida Facebook FB-evenemang