Smart. Karin Oscarsson gestaltar ännu en ikon i enkvinnasföreställningen Joni.
Kretsar kring bortadopterad dotter
RECENSION/NORRKÖPING I onsdags fyllde hon 75 år, den kanadensisk-amerikanska singer-songwritern Joni Mitchell. Östgötateatern ordnade soppteater till hennes ära – men egentligen kanske man hade kunnat kalla det för ”soppkonsert”.
Inför torsdagens föreställning ser jag fram emot att lära mig mer om Joni Mitchell, men Östgötateaterns Joni ger mer pusselbitar och glimtar ur hennes liv i ett potpurri av musik än en kronologisk livsberättelse.
Publiken trängs i det slutsålda Café Gycklaren. Någon flyttar sin stol från bordet för att se bättre – och egentligen känns scenen alldeles för liten för huvudrollsinnehavaren. När Karin Oscarsson börjar sjunga tappar publiken uppenbart andan, och jag slås av att redan ha glömt vilken fantastisk och stor sångröst hon har.
Det hörde vi ju faktiskt redan i vårens musikal Camera där hon spelade Ingrid Bergman, och under artistnamnet Corinne har hon både släppt två fullängdsalbum och turnerat i Asien.
Musikern Pelle Lindh håller sig i bakgrunden, men är närvarande på scenen hela tiden som ett perfekt ackompanjemang att både luta sig musikaliskt mot och bolla miner åt. Med ett fåtal repliker gör han en kort, men viktig insats.
Till stor del bär Karin Oscarsson föreställningen på egen hand – och hon gör det med en värdighet och energi som får rummet att kännas så mycket större.
– Första gången jag rökte en cigarett kände jag mig… smart. Så sedan dess har jag varit rökare, säger teaterns Joni.
Emellan låtarna blåser hon kaxigt ut rök ur munnen, målar tavlor och försvarar sina livsval. I första hand är hon målare. Musiken kommer sedan, men är bärande i Joni.
Sårbar. Framgångarna ställs mot misslyckanden och gör föreställningen till ett större porträtt.
Den höga energinivån är imponerande, men också lite större och mer temperamentsfull än mitt tidigare intryck av den verkliga Joni Mitchell. Henne har jag en mer försynt bild av, trots att hon kallats stilbildande för en hel generation och tidsepok. Hennes album ”Blue” (1971) har rankats som det 30:e bästa genom tiderna, och i en intervju med musiktidningen Rolling Stone ska hon ha sagt:
”Vid den tiden i livet saknade jag personliga spärrar. Jag kände mig som cellofanet runt ett cigarettpaket. Jag kände det som om jag saknade hemligheter för världen och att jag inte förmådde låtsas vara stark.”
Denna sårbarhet får föreställningen fram särskilt genom att kretsa kring den bortadopterade dottern som Joni Mitchell aldrig glömde. Misslyckanden är allmänt ett återkommande inslag, mitt i gestaltningen av de stora framgångarna som finurligt ramas in av strålkastare och ljudeffekter från en arena i extas. Ensamheten verkar dock aldrig lämna Joni helt – eller är det livets egen mysticism?
Both sides now blir en given final som avslutar med fanan högt. Och förmodligen ger Östgötateatern föreställningen fler gånger framöver, tack vare det stora intresset.
© Text: Melinda Reyes Hiltunen
© Pressfoto: Peter Holgersson för Östgötateatern
CAFÉ GYCKLAREN, STORA TEATERN Norrköping
8 november 2018
FOAJÉN STORA TEATERN Linköping
9 november 2018
Joni
Av och med: Karin Oscarsson
Registöd: Johan Huldt
Musiker: Pelle Lindh
Mask: Lena Stranger Weinar
Rekvisita: Britt-Marie Wettergren
Kostym: Lena Victor
Ljudteknik: Björn Andersson och Kent TollanderÖSTGÖTATEATERN
Spelåret 2018–2019
STORA TEATERN – STORA SCENEN
Epifónima
Cirkus CirkörNorrköping 7–16 september 2018
Med Kvinnornas festival 27 augusti–16 september
Linköping 24 maj–2 juni 2019
I väntan på Godot
av Samuel BecketLinköping 21 september–1 november
Norrköping 24 november–15 decemberLupinerna
av Monica WilderothNorrköping 13 oktober–3 november
Linköping 16 november–21 decemberGalleri 6
av Paula McManusLinköping 25 januari–2 mars 2019
Norrköping 30 mars–28 april 2019Rocky Horror Show
Glamrock/skräckmusikalNorrköping 2 februari – 3 mars 2019
Linköping 29 mars – 18 maj 2019ÖVRIGT
Cirkusslottet
Nycirkusfestival i Finspång 10–19 augusti
Inget kalas utan knas
Nycirkusturné i länet 4 augusti–29 september
Kulturnatten
Norrköping 29 september
Det blå pianot – Romaniches café
Norrköping 28 september–7 oktober, 15–18 november
Linköping 7–14 novemberDe gifta på Eiffeltornet
En happening med Norrköpings Symfoniorkester samt skådespelare och cirkusartister från ÖstgötateaternNorrköping, De Geerhallen, 27 okt
Joni
Om Joni Mitchell med Karin OscarssonNorrköping 8 november
Linköping 9 novemberEn baron III
Om Povel Ramel med Sven AngeflodNorrköping 29 november
Linköping 30 november och 7 december
LÄNKAR
Karin Oscarsson info
Joni Mitchell i Rolling Stone intervju
Östgötateatern hemsida Facebook
De gifta på Eiffeltornet vågat spektakel recension Kultursidan.nu 30/10 2018
Happening med De gifta på Eiffeltornet reportage Kultursidan.nu 26/10 2018
Lupinerna höjer tystade kvinnors röster recension Kultursidan.nu 16/10 2018
Urpremiär för Östgötateatern Lupinerna reportage Kultursidan.nu 12/10 2018
Medryckande blått piano i Gycklaren recension Kultursidan.nu 4/10 2018
Det blå pianot spelar upp för en ny värld reportage Kultursidan.nu 24/9 2018
Epifónima lyfter kvinnligheten högt recension Kultursidan.nu 11/9 2018
Nils Poletti: Bra teater lockar publiken reportage Kultursidan.nu 5/8 2018
Född i en Camera på Östgötateatern recension Kultursidan.nu 6/5 2018
Musikalia minns och dissekerar recension Kultursidan.nu 21/3 2014
Pingback: Samtal i väntan på Godots nypremiär – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Samhällskritisk Fallfrukt väcker frågor – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Nån sorts storm i Café Gycklaren – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Snart stormar det i Gycklarens café – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Väl värd väntan på Öhlunds Godot – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Rocky Horror förförde Nils Poletti – KULTURSIDAN.nu