• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Jonis musik gjorde Gycklaren större

Karin Oscarsson som Joni Mitchell
Smart. Karin Oscarsson gestaltar ännu en ikon i enkvinnasföreställningen Joni.

 

Kretsar kring bortadopterad dotter

 

RECENSION/NORRKÖPING I onsdags fyllde hon 75 år, den kanadensisk-amerikanska singer-songwritern Joni Mitchell. Östgötateatern ordnade soppteater till hennes ära – men egentligen kanske man hade kunnat kalla det för ”soppkonsert”.

Inför torsdagens föreställning ser jag fram emot att lära mig mer om Joni Mitchell, men Östgötateaterns Joni ger mer pusselbitar och glimtar ur hennes liv i ett potpurri av musik än en kronologisk livsberättelse.

Publiken trängs i det slutsålda Café Gycklaren. Någon flyttar sin stol från bordet för att se bättre – och egentligen känns scenen alldeles för liten för huvudrollsinnehavaren. När Karin Oscarsson börjar sjunga tappar publiken uppenbart andan, och jag slås av att redan ha glömt vilken fantastisk och stor sångröst hon har.

Det hörde vi ju faktiskt redan i vårens musikal Camera där hon spelade Ingrid Bergman, och under artistnamnet Corinne har hon både släppt två fullängdsalbum och turnerat i Asien.

Musikern Pelle Lindh håller sig i bakgrunden, men är närvarande på scenen hela tiden som ett perfekt ackompanjemang att både luta sig musikaliskt mot och bolla miner åt. Med ett fåtal repliker gör han en kort, men viktig insats.

Till stor del bär Karin Oscarsson föreställningen på egen hand – och hon gör det med en värdighet och energi som får rummet att kännas så mycket större.



– Första gången jag rökte en cigarett kände jag mig… smart. Så sedan dess har jag varit rökare, säger teaterns Joni.

Emellan låtarna blåser hon kaxigt ut rök ur munnen, målar tavlor och försvarar sina livsval. I första hand är hon målare. Musiken kommer sedan, men är bärande i Joni.

 

Karin Oscarsson som Joni Mitchell
Sårbar. Framgångarna ställs mot misslyckanden och gör föreställningen till ett större porträtt.

 

Den höga energinivån är imponerande, men också lite större och mer temperamentsfull än mitt tidigare intryck av den verkliga Joni Mitchell. Henne har jag en mer försynt bild av, trots att hon kallats stilbildande för en hel generation och tidsepok. Hennes album ”Blue” (1971) har rankats som det 30:e bästa genom tiderna, och i en intervju med musiktidningen Rolling Stone ska hon ha sagt:

”Vid den tiden i livet saknade jag personliga spärrar. Jag kände mig som cellofanet runt ett cigarettpaket. Jag kände det som om jag saknade hemligheter för världen och att jag inte förmådde låtsas vara stark.”

Denna sårbarhet får föreställningen fram särskilt genom att kretsa kring den bortadopterade dottern som Joni Mitchell aldrig glömde. Misslyckanden är allmänt ett återkommande inslag, mitt i gestaltningen av de stora framgångarna som finurligt ramas in av strålkastare och ljudeffekter från en arena i extas. Ensamheten verkar dock aldrig lämna Joni helt – eller är det livets egen mysticism?

Both sides now blir en given final som avslutar med fanan högt. Och förmodligen ger Östgötateatern föreställningen fler gånger framöver, tack vare det stora intresset.

© Text: Melinda Reyes Hiltunen

© Pressfoto: Peter Holgersson för Östgötateatern

CAFÉ GYCKLAREN, STORA TEATERN Norrköping

8 november 2018

FOAJÉN STORA TEATERN Linköping

9 november 2018

Joni
Av och med: Karin Oscarsson
Registöd: Johan Huldt
Musiker: Pelle Lindh
Mask: Lena Stranger Weinar
Rekvisita: Britt-Marie Wettergren
Kostym: Lena Victor
Ljudteknik: Björn Andersson och Kent Tollander

ÖSTGÖTATEATERN

Spelåret 2018–2019

STORA TEATERN – STORA SCENEN

Epifónima

Cirkus Cirkör

Norrköping 7–16 september 2018

Med Kvinnornas festival 27 augusti–16 september

Linköping 24 maj–2 juni 2019

I väntan på Godot
av Samuel Becket

Linköping 21 september–1 november
Norrköping 24 november–15 december

Lupinerna
av Monica Wilderoth

Norrköping 13 oktober–3 november
Linköping 16 november–21 december

Galleri 6
av Paula McManus

Linköping 25 januari–2 mars 2019
Norrköping 30 mars–28 april 2019

Rocky Horror Show
Glamrock/skräckmusikal

Norrköping 2 februari – 3 mars 2019
Linköping 29 mars – 18 maj 2019

ÖVRIGT

Cirkusslottet

Nycirkusfestival i Finspång 10–19 augusti

Inget kalas utan knas

Nycirkusturné i länet 4 augusti–29 september

Kulturnatten

Norrköping 29 september

Det blå pianot – Romaniches café

Norrköping 28 september–7 oktober, 15–18 november
Linköping 7–14 november

De gifta på Eiffeltornet
En happening med Norrköpings Symfoniorkester samt skådespelare och cirkusartister från Östgötateatern

Norrköping, De Geerhallen, 27 okt

Joni
Om Joni Mitchell med Karin Oscarsson

Norrköping 8 november
Linköping 9 november

En baron III
Om Povel Ramel med Sven Angeflod

Norrköping 29 november
Linköping 30 november och 7 december

LÄNKAR
Karin Oscarsson info
Joni Mitchell i Rolling Stone intervju
Östgötateatern hemsida Facebook
De gifta på Eiffeltornet vågat spektakel recension Kultursidan.nu 30/10 2018
Happening med De gifta på Eiffeltornet reportage Kultursidan.nu 26/10 2018
Lupinerna höjer tystade kvinnors röster recension Kultursidan.nu 16/10 2018
Urpremiär för Östgötateatern Lupinerna reportage Kultursidan.nu 12/10 2018
Medryckande blått piano i Gycklaren recension Kultursidan.nu 4/10 2018
Det blå pianot spelar upp för en ny värld reportage Kultursidan.nu 24/9 2018
Epifónima lyfter kvinnligheten högt recension Kultursidan.nu 11/9 2018
Nils Poletti: Bra teater lockar publiken reportage Kultursidan.nu 5/8 2018
Född i en Camera på Östgötateatern recension Kultursidan.nu 6/5 2018
Musikalia minns och dissekerar recension Kultursidan.nu 21/3 2014

Tagged , . Bookmark the permalink.