Flygande. Johan Dalene och Daniel Blendulf levererade en dynamisk violinkonsert tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester i lördags.
Teknisk briljans med djup
RECENSION/ NORRKÖPING Modernt. Luftigt. Briljans. Gripande. Lördagens konsert med Norrköpings symfoniorkester får idel lovord. Bidrog gjorde dynamiske dirigenten Daniel Blendulf och Norrköpings unge stjärnviolinist Johan Dalene.
Livs levande. Tonsättaren Mats Larsson Gothe kom upp på scenen efter att SON framfört hans stycke The Apotheosis of the Dance. Bakom ses dirigenten Daniel Blendulf.
Mats Larsson Gothe har gjort en sorts nyklassicistisk pastisch i Stravinskyanda på Beethovens sjua, kanske dennes främsta symfoni – han lär ha tyckt det själv. Några rena citat omväxlar med den nutida kompositörens något brutala tonspråk, ibland neoklassicistiskt, ibland modernt operamässigt. ”Dansens förhärligande” var Wagners smeknamn på symfonin, han är nu i blåsväder igen som ett alltför tidsbundet barn av nationalismens 1800-tal, men Beethoven kunde han och kallade ”Gud”, mer om den senare nedan.
Thorvaldsdottirs ”Aerality” är en luftig installation om den isländska naturen, som envar som sett den aldrig glömmer och här hör vi gejsrar och lavar med stora vyer. Hon använder gärna kvartstonsintervall och tonkluster, som en massa av ljud som ibland ska illustrera åskan på Island.
Djup. Barbers violinkonsert rymmer även mer innerliga partier. Det blev stående ovationer av en hänförd publik.
Johan Dalene är årets Artist in Residence hos Symfoniorkestern och har redan spelat en kammarkonsert under hösten – mer kommer framöver. Johan är redan en ganska mogen violinist med teknisk briljans men också med visst djup i tolkningarna, även om orkestern ibland dränkte honom. Det var dock kvällens enda misstag från orkestern, eller snarare dirigenten Daniel Blendulf, som annars var lysande.
Amerikanske tonsättaren Samuel Barber var förstås som de flesta modernist på 1930-40-talen, men han var också en romantiker i det lilla – som Wagner används en ”oändlig melodi” – och melodramatisk kunde han vara också. Ändå är musiken burdus, rättfram och föga sentimental.
Yes! Där satt den. Daniel Blendulf är distinkt och tydlig och har även tidigare dirigerat Norrköpings Symfoniorkester.
Det är inte så ofta man hör Beethovens sjunde symfoni. Den andra satsen – en ovanligt snabb sorgmarsch – är något av det bästa som någonsin skrivits och dirigenten valde ganska snabba tempi, i en symfoni som redan är snabb och dansant.
Den tragiska andra satsen – som Beethoven skrev när dövheten började bli nästan total – blev ännu mer gripande när tempot var uppdrivet utan att vara för hastigt. Det här var faktiskt en av de bästa versioner jag hört av ”sjuan” och den lilla, ”klassiska” orkestern lät riktigt distinkt och sonort.
© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
Johan Dalene lyssnade in medmusikanterna i SON mellan sina egna insatser.
DE GEERHALLEN Norrköping
17 november 2018
Johan Dalene i virtuos konsert
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Daniel Blendulf
Solist: Johan Dalene, violinPROGRAM
Mats Larsson Gothe The Apotheosis of the Dance
Anna Thorvaldsdottir Aeriality
Samuel Barber Violinkonsert
Ludwig van Beethoven Symfoni nr 7
LÄNKAR
Daniel Blendulf info
Johan Dalene hemsida
Mats Larsson Gothe hemsida
Anna Thorvaldsdottir hemsida
Samuel Barber Wikipedia
Ludwig van Beethooven Wikipedia
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
De gifta på Eiffeltornet vågat spektakel recension Kultursidan.nu 30/10 2018
Stefan Solyom inför onåbar konsert reportage Kultursidan.nu 17/10 2018
Rafael Payare kvällens stjärna med SON recension Kultursidan.nu 14/10 2018
18.00-start med galant Johan Delene recension Kultursidan.nu 22/9 2018
Stjärnmoln och Ragnarök med SON recension Kultursidan.nu 16/9 2018
Peter Mattei sjöng Mahler med SON recension Kultursidan.nu 8/9 2018
SON spelar Wienklassiskt och nytt reportage Kultursidan.nu 8/5 2018
Pingback: Lisa Streichs gitarrkonsert för SON – KULTURSIDAN.nu