Robotlek. Mira Leonard och Magali Bancel i den snabbt svingande industriroboten.
”Roboten har aldrig en dålig dag”
NORRKÖPING En robot som kulturarbetare. När Östgötateatern ställer en industrirobot på scenen nästa höst är teatern god tvåa i landet. Men först med att låta den samarbeta med cirkusartister. Violinisten Tanja Kaitaniemi och slagverkaren Martin Orraryd ingår också i ensemblen som lekt sig fram genom första workshopen.
– Det här är Johan Celanders sista projekt, säger Jeanette Söderwall, kommunikatör på Östgötateatern.
Det är med den nu avgångne teaterchefen som cirkusen återkommit till den östgötska teaterscenen. Cirkus Cirkör har gästspelat flera gånger. Cirkustränande ungdomar från Norrköping har uppträtt. När Östgötateatern och Norrköpings Symfoniorkester förts in under Scenkonst Östs paraply har cirkusen blivit en självklar del i de gemensamma projekten, som i De gifta på Eiffeltornet som gavs i De Geerhallen i oktober.
Flygande rytmer. Tanja Kaitaniemi och Mattias Lindström sätter fart på trummorna.
Magali Bancel och Mattias Lindström är cirkusartisterna som spelade med i musikalen Familjen Addams och blev kvar. De är i högsta grad basen för att utveckla cirkuskonsten och utbilda cirkuspubliken i Östergötland. För cirkus är så mycket mer än 1900-talsbilden av konstarten.
– Vad händer med jorden och naturen just nu?, frågar sig Magali Bancel som står bakom Östgötateaterns nästa cirkusprojekt tillsammans med Mattias Lindström.
De föreställningar paret drivit har alltid berört viktiga frågor oavsett om de spelat för vuxna, som i Tänk om på Östgötateatern 2014, eller för alla åldrar i cirkusvagnsturnéerna som Ŝanĝo och Inget kalas utan knas runtom i länet.
Östgötateatern är inte först med att ställa en industrirobot på scenen. Hela hösten har Stravinskis balett Våroffer spelats för utsålda hus på Stockholms stadsteater med en industrirobot i en symboliskt viktig roll i dramat på död och liv.
Fartåk. Mira Leonard och Magali Bancel.
Vilken roll industriroboten får i Östgötateaterns nästa stora cirkusföreställning är inte helt klart. Under några veckors workshop har ensemblen lekt och prövat, kastat och förkastat idéer och byggt nummer. Den församlade pressen får se tre smakprov, varav ett med roboten.
Det är en hisnande lek med tre akrobater och en stol som färdas i alldeles för hög – och ryckig – hastighet två meter upp i luften. De startade träningen i låg hastighet och Mattias Lindström, som programmerar roboten, har ökat farten successivt. Magali Bancel delar på numret med Esmeralda Nikolajeff och Mira Leonard.
Stark. Esmeralda Nikolajeff lyfter violinisten men blir själv förflyttad.
– Jag förstår vad folk säger, utbrister Mira Leonard glatt som ska hälsa på familj och vänner i helgen.
Parakrobaterna, som hade Mattias Lindström som sin lärare för tio år sedan, turnerar numera världen över. Att få stanna på en plats och bara få träna utan att behöva prestera under flera veckors tid är lyxigt.
– De är i världsklass. De är otroligt skickliga, berömmer Mattias Lindström.
Mattias Lindström och Magali Bancel gick ut i cirkuskretsarna med intresseförfrågan redan för ett år sedan. Bland alla svar med videolänkar de fick var Mira Leonard och Esmeralda Nikolajeff i en klass för sig och kunde komma loss för träning och föreställningar hösten 2019. Med på köpet kom cirkusartisten Ethan Law, som också ingår i Cirkus Nikolajeffs artiststall.
Hur är det då att samarbeta med en industrirobot?
– Den har aldrig en dålig dag men om jag har en dålig dag så anpassar den sig inte till mig, som en levande parter skulle göra. Men hon kan ju också ha en dålig dag, reflekterar Mira Leonard.
Topposition. Tanja Kaitaniemipå Magali Bancels och Mira Leonards ryggar.
Violinisten Tanja Kaitaniemi och slagverkaren Martin Orraryd har tagit ledigt från Norrköpings Symfoniorkester. Vi får se två nummer där de improviserar. Tanja står på akrobaternas minst sagt rörliga kroppar när hon spelar på fiolen.
– Jag har tränat akroyoga och med Norrköpings Ungdomscirkus vuxengrupp, förklarar Tanja Kaitaniemi den anmärkningsvärda prestationen. Det är en utmaning att hitta akrobatiska trix där jag kan ha armar fria för att spela fiol.
Det är väl inte bästa konsertfiolen hon spelar på? ”Inte den sämsta heller”, kontrar Tanja.
Slagverkare. Martin Orraryd står redo att slå till.
Martin Orraryd står med ryggen mot de trummor och slagverk som kommer flygande i tunna linor. Just när de når fram vänder han sig om med trumstockarna och slår.
– Det är helt nytt att stå på en teaterscen, tycker Martin Orraryd och räknar inte med skolkonserten Vibrationer i luften 2016 där han och kollegan Anders Dahlstedt flög på väggarna.
Han uppskattar de första dagarnas lekfulla start med Fred Blin, fransk clown och teaterman som kallats in som registöd. Det öppnade sinnet för improvisation och lek.
– Martin var ju bästa clownen!, minns Mira Leonard bestämt.
Ytterligare två långa workshops är inplanerade innan Östgötateaterns nya cirkusföreställning har premiär hösten 2019.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
STORA TEATERN Linköping
September 2019
STORA TEATERN Norrköping
Oktober 2019
Cirkusprojekt
Ide och koncept: Magali Bancel och Mattias Lindström
Registöd: Fred Blin
Scenografi och kostym: Magnus Möllerstedt
Prod: ÖstgötateaternMEDVERKANDE
Mira Leonard
Ethan Law
Esmeralda Nikolajeff
Mattias Lindström
Tanja Kaitaniemi
Martin Orraryd
Magali Bancel
LÄNKAR
Mira Leonard/Esmeralda Nikolajeff hemsida
Östgötateatern hemsida Facebook
De gifta på Eiffeltornet vågat spektakel recension Kultursidan.nu 30/10 2018
Knaskalas med akrobatisk magi och skratt recension Kultursidan.nu 11/8 2018
Nycirkus med SON för mellanstadieelever recension Kultursidan.nu 12/10 2016
Tänk om allting var annorlunda recension Kultursidan.nu 29/10 2014