Objekt. Bo Olls mellan egna verk och Åke Bjurhamns måleri. Utställningen i konstnärsföreningen KIFiN:s hus på Plankgatan pågår till på söndag.
Vägen dit är av betydelse
NORRKÖPING Vintage är konsten att återupptäcka. Åke Bjurhamn och Bo Olls återupptäcker sina yngre konstnärsjag genom utställningen i KIFiN:s konstnärshus på Plankgatan 18. Åke Bjurhamns starka färgsinne lyser oavsett stil och kulör. Bo Olls dragning åt rött har följt med genom materialen.
Efter förkylningens vintermörker är jag redo att återupptäcka konsten. Bo Olls vaktar utställningen ”Vintage” i KIFiN:s stora sal, dit en jämn ström kollegor och konstvänner tittar in. De två utställarna har intagit var sin vägg, Bo Olls även ett bord.
De två konstnärerna och vännerna ställer ut vintage. De har letat i gömmorna och valt ut verk som de vill visa dagens publik. För även om ett konstnärskap ständigt är i rörelse är vägen dit av betydelse. Konst uppstår inte ur tomhet.
Retrospektiv vill de inte kalla sin utställning, mer drivs ”Vintage” av lust än av pedagogik. Och så är det ju så för dem som för nästan alla konstnärer, att mycket av det som skapats stannar hemma i lagren.
– Så vi bestämde oss för att visa vad vi gjort. Den bild vi har av våra decennier, förklarar Bo Olls.
Därmed går Bo Olls och Åke Bjurhamn i spåren av sig själva även på ett annat sätt. Under en period på 1990-talet genomförde de utställningsserien ”I döda konstnärers sällskap” där viktiga östgötska konstnärskap lyftes fram. Låt oss kalla utställningen ett statement.
Östgötskt landskap. Åke Bjurhamn inledde sin konstnärsbana i Linköping under 1960-talet.
Åke Bjurhamn
Åke Bjurhamn är någon annanstans, troligen i sin ateljé på konstnärshuset Kronan vid Rådhuset.
– Åke jobbar ofta och snabbt, han får mycket gjort, kommenterar Bo Olls medutställaren och vännen sedan många år.
Åke Bjurhamns vägg bär syn för sägen. En komposition av måleri mellan 1970-tal och 1990-tal. Hängningen blandar rytmiskt, låter ögat upptäcka än en tidig landskapsmålning, rentav från sextiotalet, än svarta tecken mot vit botten, än strama färgfält, än porträtt, än djärva penseldrag.
Det tätt hängda väggcollaget berättar om en konstnär som låtit sig inspireras och sedan gett sig i kast med det nya med glad aptit. På min anmodan exemplifierar Bo Olls med det östgötska landskapsmåleriet, USA-inspirerade lyrical abstrakt och expressivt måleri inspirerat av Willem De Kooning.
– Han tar till sig, bearbetar det och försöker hitta något eget, beskriver Bo Olls.
(Under de senaste åren har han återvänt till landskapsmåleriet, se reportagen från Åke Bjurhamns utställningsflit nedan. Om han någonsin gjort några längre utflykter från det…)
Djärva drag. Expressivt och återhållsamt färgmåleri på en och samma gång.
Tilläggas måste – med en aldrig svikande känsla för färg, oavsett vilka kulörer han föredrar. Åke Bjurhamn överraskar med kombinationer jag inte trodde fanns.
– Det finns inte så många i Östergötland som har färgtalang. Åke har det definitivt, där rör han sig relativt fritt, framhåller Bo Olls.
Relief. Rakt in i eonerna med Bo Olls vägghängda keramik.
Bo Olls
Bo Olls startade som keramiker. Han var assistent åt Ulla Viotti – ”Sveriges första keramiska skulptör på 1960-talet när alla gjorde kärl”, som han hjälpte i arbetet med keramiska reliefer.
Själv ägnade han sig också åt kärl och åt att återupptäcka historiska glasyrer under 1960- och 1970-talen, men det visar han inte här. Däremot reliefer som han alltså återvände till på egen hand i början av 1980-talet.
På väggen hänger de, höstglödstunga. Rader och rutor fyllda med bilder. Svårlästa, som ett sedan länge utdött språk. Känslan är också organisk, ögat fastnar vid fossil eller om det är ett fragmentariskt fiskskelett.
– Det här är förlagor och efterklanger till en utställning jag gjorde på Norrköpings Konstmuseum 1985 när Folke Lalander var chef. Alla motivkretsarna var inspirerade av naturen runt Marmorbruket, berättar Bo Olls.
Det är därifrån sprickan i stenen kommer. Fossilen ska finnas på riktigt i Bråviksbranten. De som träder fram där det mjuka berget mött det hårda vattnet genom årtusenden och kalkats ur, lämnande de äldre förstenade benfragmenten kvar.
Tapio. Kalevalas skogsgud i en av sju uppenbarelser från Olls och Bjurhamns gemensamma utställning kring finländske kompositören Jean Sibelius. Till vänster tre bild-tavlor i keramik, från utställningen på Galleri Källsprång (som drevs av Åke Bjurhamn tillsammans med Leif Elggren).
Höstglöden drar mot djupt rött med svarta fåror. För färg och kontraster behövs för att understryka materialets struktur och rörelse. Och visst känns det djupt röda igen hos Bo Olls även om vi då närmar oss den nutid som inte ryms i ”Vintage”.
– Det här är början på en röd-svart period som jag fortsatte med i andra material, medger Bo Olls.
Objekt. Bilden längst bak till höger är den som recenserades av Nils Lindgren.
På bordet står skulpturer, i egen rätt men också som skisser eller sidoarbeten till större, offentliga verk. För efter keramiken drog Bo Olls under 1990-talet åt det offentliga hållet med mer hållbara material som gjutna metaller och tungt glas. Där är antydda kroppar – torso – men också ställningar i stål – minnen efter en resa till Island.
Handen dröjer vid ett bildblock, faktiskt från tidigaste 1970-tal. Det sticker ut med stram bilddekor invid de senare, mer skrovliga men också färgstarka verken.
– Det här har recenserats av Nils Lindgren, när den ställdes ut på galleriet Källsprång i Linköping, säger han med stolthet.
Sedan drar han en historia om Norrköpings Tidningars forne kulturredaktör, han som var vän med GAN. Men det är en annan konsthistoria.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
ÅKE BJURHAMN BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
KIFiN, PLANKGATAN 18 Norrköping
1–9 december 2018
Vintage
Åke Bjurhamn, måleri
Bo Olls, skulptur
LÄNKAR
Bo Olls info
Bo Olls ställer ut på Galleri Sander reportage Kultursidan.nu 19/10 2011
Åke Bjurhamn info Facebook
Åke Bjurhamn och Gårdarna runt sjön reportage Kultursidan.nu 24/9 2017
Åke Bjurhamn om sin resa till New York recension Kultursidan.nu
Åke Bjurhamn äger rum på Kronan reportage Kultursidan.nu 6/2 2016
Åke Bjurhamns inandning på NP33 reportage Kultursidan.nu 6/9 2013
Broder Gösta! Inte utan vedermöda recension Kultursidan.nu 8/1 2012