Äggskärare. Solisten Laura Snowdens gitarr var preparerad med extra ljusa strängar.
Tystnad är en viktig ingrediens
NORRKÖPING Beethoven på operahumör, nyskrivet för gitarr och en hyllning till musiken och livet signerat Carl Nielsen. Norrköpings symfoniorkester bjöd i torsdags kväll än en gång på ett program med stor spännvidd.
Lisa Streich heter kompositören bakom Augenlider (Ögonlock) – kvällens konsert för gitarrsolist. Verket är en beställning från SON som denna kväll uppför verket för första gången i Sverige. Musik som utmanar och tänjer på gränserna. Lisa Streich utforskar instrumentens uttryck och har preparerat solistinstrumentet med både hårklämmor och äggskärare för att addera toner och klang.
Tystnad är en viktig ingrediens i kompositionen. Det är fascinerande att lyssna på en orkester som spelar så tyst att det nästan är ohörbart. Plötsliga utspel bryter av med en rytmisk sekvens som påminner om en maskin eller en klocka. Gitarren svarar med ett entonigt tickande. Vattenfyllda bastromboner gurglar. Ibland blir ljudet hårdare, som ett regnsmatter.
Repetition. Dirigenten Christian Kluxen konfererade ofta med kompositören Lisa Streich.
Solisten Laura Snowden spelar både med och mot orkestern. I en sekvens dränks gitarren nästan helt av en enerverande hög ton från orkestern. Men tonen fungerar också som ett filter som lyfter fram gitarrsolot.
Sköra toner från äggskäraren lockar fram en valsmelodi, men egentligen är det svårt att tala om melodi i det här verket. Det är ett intressant musikaliskt experiment som håller åhöraren vaken och ständigt beredd på nya intryck. Gitarren som soloinstrument håller en förvånansvärt lågmäld profil utan virtuosa utspel som annars är brukligt.
Musikalisk bredd. Dirigenten Christian Kluxen samarbetar ofta med Norrköpings Symfoniorkester.
Carl Nielsens fjärde symfoni Det uudsluukelige (Det outsläckliga) var enligt kompositören själv en hyllning till musiken som en sinnebild över livet. Musiken är liv – lika okuvligt som livet självt. Kraftfullt drar musiken igång för att gå över i ett ljust och lätt parti med cellon som solist. Sedan storvulet och ljudtätt igen. Flöjt och horn i dialog, bestämda stråkar i ett återkommande tema som når en explosiv avslutning på första satsen.
Sirligt och korrekt ger sig träblåset ut i en hövisk pardans som utvecklas till en glad dansmelodi. Stråkarna står för det ödesmättade och snabba berättandet.
Finalen bjuder på en duell mellan två uppsättningar pukor på vardera sida om orkestern. Mäktigt och sinnligt på samma gång.
Beethovens opera Fidelio, den enda han fullbordade, fick inte bara en utan fyra uvertyrer innan Beethoven var nöjd. Norrköpings symfoniorkester väljer att inleda kvällen med den tredje Leonorauvertyren. Musik som växer sig stark och slutar i triumf.
© Text: Felicia Eriksson
© (Repetitions-)Foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
DE GEERHALLEN Norrköping
6 december 2018
Vinnande gitarrkonsert
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Christian Kluxen
Solist: Laura Snowden
Konsertmästare: Henrik Jon PetersenPROGRAM
Ludwig van Beethoven (1770-1827) – Leonorauvertyr nr 3
Lisa Streich (f 1985) – ”Augenlider”, gitarrkonsert
Carl Nielsen (1865-1931) – Symfoni nr 4 ”Det uudsluukelige”
LÄNKAR
Lisa Streich hemsida
Laura Snowden hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
Dynamiskt och lysande med SON recension Kultursidan.nu 20/11 2018
De gifta på Eiffeltornet vågat spektakel recension Kultursidan.nu 30/10 2018
Stefan Solyom inför onåbar konsert reportage Kultursidan.nu 17/10 2018
Rafael Payare kvällens stjärna med SON recension Kultursidan.nu 14/10 2018
18.00-start med galant Johan Delene recension Kultursidan.nu 22/9 2018
Stjärnmoln och Ragnarök med SON recension Kultursidan.nu 16/9 2018
Peter Mattei sjöng Mahler med SON recension Kultursidan.nu 8/9 2018
SON spelar Wienklassiskt och nytt reportage Kultursidan.nu 8/5 2018
Ung traditionalism och unga urladdningar recension Kultursidan.nu 22/5 2015
Unga tonsättare vill ta plats på programmet reportage Kultursidan.nu 6/6 2013
Anne-Sophie Mutter konserterar och donerar reportage Kultursidan.nu 14/9 2012