Shanghai Garden. Eva Zettervall ställer ut på Konstforum tillsammans med Jatin Das.
Kvinnan i ögat och på egen fot
Lågmälda jordfärger och sprakande exotism. Indiske Jatin Das står för det förra och svenska Eva Zettervall för det senare. De samsas i entrén till Konstforum innan deras verk tar skilda rum i anspråk.
Eva Zettervall visar måleri, collage och grafik. Riktigt var det ena tar vid och det andra slutar går inte riktigt att säga. Säg den målning som inte har ett stycke collage i sig, säg den grafik hon inte målar på.
– Ibland målar jag väldigt tjockt, ibland genomsläppligt, tills jag får det uttryck jag vill ha.
Collagens råmaterial är bilder från gamla och moderna tidningar eller böcker, gärna anatomiböcker. Hon säger att hon är road av de förvandlingar som uppstår ur materialet. Inspiration hämtar hon gärna under sina resor, många till Kina, några till Indien.
Förebilderna är färgstarka, hon nämner mexikanska målaren och ikonen Frida Kahlo när hon visar den enorma målningen Shanghai Garden (målning/collage/grafik) med gyllene blomkalkar, djupgrön djungel, och en kvinna med naken överkropp.
– Titta här, det är skyskrapor ur ett uppifrånperspektiv, visar hon på det som först ser ut som ett vackert zigzagmönster. Och här är en bild från en fransk trädgård, du vet en sådan där tuktad.
Målningen Motherhood väcker associationer till både ”Anna själv tredje”-temat och till Lena Cronqvist med vuxna kvinnor i ett modersknä. Eva Zettervall fyller på och pekar på en stor svart spindel, en hälsning till franskamerikanska skulptören Louise Bourgeois.
Varje bild har sin berättelse och berättelserna handlar om kvinnor, mänskliga relationer och gärna med en öppning mot natur och djur.
Gång efter annan tycks mig bilderna, på ytan moderna, störta ner i tider och kulturer som bara finns kvar som berättelser. Eller om det är så att alla tiders kvinnor väcks till liv, smyger i skymningslandet hos Eva Zettervall. Starka, självständiga kvinnor på egen fot.
Man kommer nära Jatin Das måleri genom att studera hans teckningar.
Jatin Das är ett stort namn, inte enbart inom den indiska moderna konsten. I år ställer han ut på fyra platser i Sverige, men han besökte vårt land redan 1988.
Även om vi gärna tänker på indiska kvinnors färgstarka saris, så speglar de mer dämpade jordfärgerna det traditionella Indien. De många teckningarna i krita och akvarell eller tusch, som utgör merparten av Jatin Das utställning, ger en förståelsebakgrund till den stora målningen The Gaze. De tycks som snabba skisser efter modell, kanske färglagda i efterhand. Kvinnogestalterna är gärna behagfulla medan männens kroppar framställs som något mer oformligt. Däremot är männens ögon viktiga.
– I Indien är kvinnan kulturbäraren med dansen som det viktigaste uttrycket, berättar Konstforums Jan Erik Nilsson som fördjupat sig in den indiska konstscenen inför det föredrag han höll på Konstforum i onsdags.
I målningen och i grafiken, behåller Jatin Das skissernas snabba konturspel, men sätter samman dem. Figurerna blir kompletterande former som växer fram ur eller kontrasterar mot färgfälten.
Mansgestalten i The Gaze blir till en mörkhyad lite knotig kentaur eller faun. Han kontrasterar mot den vita kvinnogestalten vars underkropp också den förvandlats, men här är färgfälten mjuka och rundade och hämtar in det gröna som fyller bakgrunden.
Jatin Das hänger Konstforums Studio full med resminnen från skissblocket. Bland alla mer eller mindre kända avtecknade svenskar finner vi dåvarande konstintendenten Bo Sylvans mörklockiga huvud, anno 1988.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
KONSTFORUM Norrköping
14 – 29 januari 2012
Jatin Das
Måleri, teckning, grafik
Eva Zettervall
Måleri, collage, grafik
LÄNKAR
Jatin Das hemsida
Eva Zettervall info Enjoy Scandinavian Art
Konstforum hemsida
JATIN DAS – BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
EVA ZETTERVALL – BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR