Levande barock. Antonio Vivaldi, Gregorio Allegri och Alessandro Scarlatti. Tre av en lång rad italienska tonsättare som presenterades vid säsongstarten för Stig Jacobssons musikföredrag på Stinsen.
Himmelska toner
SÖDERKÖPING Våren gjorde en kort visit i Söderköping i tisdags kväll. Närmare bestämt besökte den Stinsen där Stig Jacobsson inledde årets musiklyssningsserie under huvudrubriken ”Levande barock” med ”Vår i Italien”.
I de många små fristater som senare skulle komma att bilda landet Italien verkade flera hundra tonsättare under barocken, det vill säga från slutet av 1500-talet och till mitten på 1700-talet. Det ”lilla” urval tonsättare som nämns på programbladet upptar 30 namn, många för länge sedan glömda.
Antonio Vivaldi, som nog är det mest kända namnet idag, var helt bortglömd under ett par århundraden. I musiklexikonen förekom han möjligen i en fotnot. Tills man 1920 hittade cirka 200 dittills okända verk av honom.
Vivaldi kallades Den röde prästen, det ryktades att han var rödhårig under peruken. Han skrev 500 konserter för olika instrument vid sidan av sitt värv som lärare i en skola för övergivna flickor i Venedig. Flickorna fick en grundlig musikalisk utbildning både som sångare och musiker. Det var i första hand för dem som Vivaldi skrev sina verk.
Gregorio Allegris Miserere måste ha klingat himmelskt under de höga valven i Peterskyrkan i Rom. Verket fick endast ges på påsken och bara i Sixtinska kapellet. Att framföra det någon annanstans eller att kopiera det var strängeligen förbjudet av Vatikanen.
Men så hände det sig att en 14-årig gosse vid namn Wolfgang Mozart tillsammans med sin pappa Leopold besökte Sixtinska kapellet under påskhelgen år 1770. Gossen Wolfgang fann detta musikstycke mycket intressant, lyssnade noga och skrev ner det ur minnet. Sedan dess har vem som helst tillgång till de änglalika tongångarna.
Den svenska drottningen Kristina abdikerade 1654, konverterade till katolicismen och bosatte sig i Rom. Där samlade hon en rad musiker och tonsättare omkring sig. Arcangelo Corelli, Allesandro Stradella och Allesandro Scarlatti var några av dem vars verk vi fick smakprov på.
Allessandro Scarlatti tillägnade drottningen sin andra opera. Vi får lyssna till en duett ur operan, som har titeln Palandrana och Zamberlucco. Den framfördes på Vadstenaakademien 1986. Scarlattis första opera förbjöds av påven, den var alltför frispråkig.
Av Tomaso Albinoni hade Stig Jacobsson valt en sats ur en oboekonsert, framförd i en inspelning med den engelske oboisten Gordon Hunt tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester.
Barbara Strozzi fick representera de kvinnliga tonsättare som fanns i denna männens värld.
Vivaldis välkända Våren avslutar lyssningen. Det känns härligt hoppfullt att halka hem på snön och isen i Söderköping med dessa sprittande toner klingande i öronen.
Så fint att samtidigt med njutbar musiklyssning få göra nya bekantskaper inom musikens värld.
Nästa musiklyssning bjuder på Sommar i Frankrike.
© Text: Bibi Friedrichsen
STINSEN Söderköping
Vinter 2019 kl 17.30
Levande barock
Musikkåserier
Stig Jacobsson
Arr: Söderköpings Kulturkontor samt Folkuniversitetet22 januari
Vår i Italien5 februari
Sommar i Frankrike19 februari
Höst i Tyskland26 februari
Vinter i Nordeuropa