Virtuost. Solisten Terés Löf fick pianot att skimra och glittra med alla snabba passager i Amy Beachs pianokonsert.
Krispigt som en vacker vinterdag
RECENSION/ NORRKÖPING Alla hjärtans dag i De-Geerhallen bjuder på choklad i glansigt rött papper och hjärtan i gelé. Feel good-musik från den nya världen möter europeisk prakt när SON spelar upp.
Johannes Brahms Tragisk uvertyr öppnar kvällens konsert. Inga direkt tragiska tongångar utan snarare dramatik och återhållen energi. Dirigent Benjamin Shwartz arbetar med precision. Kraftfullt och forcerat, men också med viss lågmäldhet.
Uttrycksfull. Benjamin Shwartz och SON tog sig an torsdagens konsert med liv och lust.
Den ungerske kompositören Béla Bartók valde Amerika när andra världskriget stormade i Europa. Märkt av sjukdom tar han 1943 sig an en beställning från Bostonsymfonikerna som ska bli hans sista verk men också en stor framgång.
Konsert för orkester är ett storslaget bygge. Starten är meditativ med en pigg flöjtstämma. Sakta byggs tempot upp, som ett ånglok som rullar igång. Vassa violiner och bleckblås tar täten. Dirigent Benjamin Schwartz jobbar uttrycksfullt med hela kroppen.
Andra satsen är en lek med rytmer. Melodislingan börjar hos finstämda trumpeter och tromboner som lämnar över till hornen. Trumman tar vid och sedan får träblåset visa framfötterna. I den tredje satsen blir det mer dramatik med stråk av sorg och vemod. En dansmelodi ger stänk av det folkloristiska och för en sekund känns det som jag är på cirkus. Det är lekfullt och instrumenten pratar i munnen på varandra. Ett finstämt flöjtsolo ger chans till vila och eftertanke.
Avslutningen byggs upp i ett livligt tempo med harpa och stråkar som skyndar mot en överdådig final.
Tack. Terés Löf fick även en lång stående ovation av publiken efter prestationen vid flygeln.
Amerikanskan Amy Beach verkade samtidigt med Béla Bartók men har inte samma framskjutna plats i musikhistorien som sin manliga kollega. Inget nytt fenomen men värt att notera värdet av att dagens symfoniorkestrar aktivt arbetar för att göra kvinnliga tonsättare synliga.
Under sin levnad var Amy Beach framgångsrik och respekterad – både som kompositör och konsertpianist. Pianokonsert i ciss-moll betraktas som ett bortglömt mästerverk, och visst märks det att Amy Beach i grunden var pianist. Kvällens solist, Teres Löf, får flera tillfällen att briljera.
Det är ett behagfullt och harmoniskt musikstycke som böljar fram. Soliststämman är hög och ljus vilket får pianot att skimra och glittra. Krispigt som en vacker vinterdag. Snabba passager som kräver högt tekniskt kunnande virvlar förbi.
Det är musik att må bra av. Jag upptäcker hur jag sitter med ett leende på läpparna. Särskilt vackert blir det när pianot och cellon möts i en ljuv duett. Och avslutningen blir en riktig fest med både pukor och trumpeter.
© Text: Felicia Eriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
DE GEERHALLEN Norrköping
14 februari 2019
Brahms, Beach & Bartók
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Benjamin Shwartz
Konsertmästare: Henrik Jon Petersen
Solist: Terés Löf, pianoPROGRAM
Johannes Brahms (1833-1897) Tragisk uvertyr
Amy Beach (1867-1944) Pianokonsert i ciss-moll
Béla Bartók (1881-1945) Konsert för orkesterKonserten gavs även i Crusellhallen i Linköping 15/2
LÄNKAR
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
Musiktreor seglar Borton HoriSONten reportage Kultursidan.nu 8/2 2019
Jättebarnkör med Jojje och SON reportage Kultursidan.nu 25/1 2019
Stenhammarvinnarna tillbaka hos SON reportage Kultursidan.nu 4/1 2019
SON spelar Wienklassiskt och nytt reportage Kultursidan.nu 8/5 2018