• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Cronholm, Gudmundson och Abu-Ali


Sten. Ellen Cronholm återskapar Palmyras ruinstad på sitt sätt. Grafikern fascineras av platser som människor byggt och förstört över lång tid. Hon ställer ut tillsammans med målaren Anders Gudmundson och fotografen Gabriella Abu-Ali på Konstfoum.

 

Mänsklig makt och egenmakt

 

NORRKÖPING Konst med hög grad av angelägenhet. Ellen Cronholm återuppför tempelruiner. Anders Gudmundson dokumenterar sommarhimlars klimat. Gabriella Abu-Ali vill få oss att uppskatta det vi har och att ifrågasätta våra vanor.

 

Ellen Cronholm
Skuggor över salsgolvet. Ellen Cronholm visar en grafikserie med motiv inspirerade av Venedig.

 

Ellen Cronholm

 

I entréhallen skärvor från det sjunkande Venedig. I stora rummet återuppbygger Ellen Cronholm Palmyras fallna tempel.

– Det handlar om platser med byggnader som bevarats av människor väldigt länge, men som också förstörts av människor av olika anledningar, säger grafikern som intar två av Konstforums rum.

En ljuskrona, en port, ett golv randat av skuggor. Eller bara nära detaljer. Men det är inte några exakta avbildningar utan resultatet av insamlade, silade intryck. Ellen Cronholm kallar det ”utsnitt” av Venedig.

– Staden håller på att förstöras av människor som vill tjäna pengar. Om tio år har Venedig passerat gränsen för innan det gått för långt. Då återstår bara ruiner. Men jag älskar ju ruiner, säger Ellen Cronholm.

Som så ofta när grafiker närmar sig det historiska arvet är känslan av patina stark med raspigt uttryck, nedtonad färgsättning. Det blir en helhet som fångar in själva tidens verkan.

– Jag bygger ytor, som jag färgar in, trycker med djuptryck, också en teknik på utdöende. Jag får in den atmosfären och det är ljuset jag är ute efter, beskriver Ellen Cronholm.

Stora rummet har förvandlats till ett tempel, en pelarsal. Vi befinner oss i det syriska Palmyra, en gång Bibelns handelsplats Tadmor, en ökenoas. Staden har byggts upp, erövrats, attackerats över århundraden, årtusenden. Nu är den en ruinstad, attackerad även i vår tid.

Ellen har själv inte varit i Palmyra. Hon har hämtat inspiration från Creative Commonsajten ”NewPalmyra” som startades av Bassel Khartabil, som avrättades av den syriska regimen 2015.

– Det är ett veritabelt minnesplats på nätet, säger Ellen Cronholm som hittade dit när hon kände suget att arbeta med stenytor, om än som grafik.

– Jag målar med spackel och klister, säger Ellen och visar hur elementen återkommer i kapitälen, utsmyckningarna vid pelarnas topp.

Bilderna är stora. Enligt grafikern går det inte att göra dem så mycket mindre när hon vill få fram just den rätta känslan av sten.

På samma sätt som hon komponerar sina bilder har hon gjort de lösa kolonner som står i ett hörn av rummet. De är inte olika teaterscenografi. Eller varför inte en arkeologisk utgrävning.

– För mig är Palmyra förstört, för en arkeolog kanske inte – ”det ligger ju där”.

 

Anders Gudmundson
Väderobservatör. Anders Gudmundson dokumenterar himlarna över västra Gotland där han bor om sommaren.

 

Anders Gudmundson

 

Konstnären Anders Gudmundson ser sig lika gärna som konsthistorisk forskare. Han målar i olja på pannå, med samma material och på samma sätt som konstnärerna gjorde för 200 år sedan. Han har till och med byggt en likadan låda som kan rymma flera målningar, likt en modellteater, så att de inte klibbar mot varandra.

Konsthistorikerna har omvärderat det tidiga 1800-talets friluftsmåleri. 1815 fick indonesiska vulkanön Tambora ett enormt utbrott. Missväxt och nöd följde under några år över hela världen, även i Sverige. Det väldiga stoftmolnet som skjutits upp i atmosfären färgade också solnedgångarna röda.

– Man hade missuppfattat det tidigare och trodde att de målade romantiserande. Men Constable målade strikt vetenskapligt, framhåller Anders Gudmundson.

– Jag läste om det år 2013 och tänkte att jag ska måla himlen systematiskt.

Sagt och gjort. I Trägårdsrummet hänger flera små pannåer, friluftsmåleri, och ett par stora målningar, ateljébilder efter några av de små. Det är sommarhimlarna över Mästerby på västra Gotland, några målade med bara 30 minuters mellanrum. Mycket himmel, lite landskap. Kontrasten gör att himlarna är ljusa med landskapet är mörkt.

Jag tänker att också Anders Gudmundsson målar i en historiskt angelägen tid. Mitt i vanliga sommarmolnshimlar från år som 2015 och 2017 hänger den heta sommaren 2018. Inte ett moln syns på den blå himlen.

– Här har jag återkommit till samma plats med några veckors mellanrum. Det syns hur sönderbränd marken är, påpekar Anders.

I lilla hamnrummet visar Anders Gudmundson sina höst- och vintermålningar. Nu handlar det om matvaror. Ljuset faller på en ost, en frukt, ett köttstycke som står ensamt mot den svarta bakgrunden. Konstnären menar att det är som friluftsmåleri fast inomhus.

– Det handlar om dokumentation av något i naturligt ljus, fast inne i ateljén. Jag älskar att måla plasten, en samtidskommentar, tycker Anders Gudmundson. Att måla en hel måltid som i 1600-talets barocka måleri det går inte längre, det skulle bli alldeles för mycket.

 

Gabriella Abu-Ali
Catwalk. Gabriella Abu-Ali gjorde Eskilstuna lite mer spännande i sitt fotoprojekt.

 

Gabriella Abu-Ali

 

I Studion visar fotografen Gabriella Abu-Ali flera mindre bildserier. Dem har hon skapat under de olika utbildningar som hon har gått.

– De hänger ihop genom de samhällsfrågor som jag tycker är viktiga.

Gabriella Abu-Ali blev fotointresserad medan hon gick Eskilstunas folkhögskolas kurs ”Recycle Design – Återbruk”. I sin äldsta fotoserie reflekterar hon över stadsmiljöer genom personliga tillägg. Som skylten ESKILSTUNA i stora vita bokstäver på en kulle, efter det kända Hollywoodoriginalet.

– Jag skar ut dem i vit kartong, och det är just Hollywoodtypsnittet.

Några spa-stolar mot en grusöken, second hand-porslin uppdukat på en lekplats. Gabriella Abu-Ali arrangerar sina bilder noga.

– Kontrasterna är det jag gillar. Jag vill påminna om att man kan göra sin egen omgivning roligare. Jag vill helst att man går efter sin egen smak, inte tar efter tjusiga magasin.

En av serierna från fotoutbildningen på Hemse på Gotland handlar om second hand. Här använder hon både studiekamrater och sig själv som modeller.

– Jag kände mig okunnig inom fotografi och sökte till Hemse fotoskola. Röda korset, som ligger granne med skolan, frågade om vi inte ville leka med deras kläder. Det blir både kul porträtt och återbrukstänk, kommenterar Gabriella.

Slutprojektet ”Kameleonten” gestaltar hur man anpassa sig efter sin omgivning när man inte är så säker på sig själv. Här kombinerar hon miljöfotografier med studiobilderna på fotomodellen kopieras in i varandra.

Gabriella Abu-Ali fördjupar nu sitt kunnande i bildbehandling på Fotoskolan STHLM. Härifrån presenterar hon slutligen serien ”Tystnad tagning”.

– Jag ville undersöka vad beroende kan betyda. Allt i livet som man gör utan att själv ha kontroll över det. Som här där jag använder kaffe som kokain.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren

ELLEN CRONHOLM – BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Ellen Cronholm

ANDERS GUDMUNDSON – BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Anders Gudmundson

GABRIELLA ABU-ALI – BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Gabriella Abu-Ali

KONSTFORUM & STUDION Norrköping

Vinter–vår 2019
Utställningar

12–27 januari 2019
Ulf Lundkvist
Måleri, grafik, objekt

12–27 januari 2019
Göran Molin
Fotografi

2–17 februari 2019
Ebba Jordelius
Susanna Salifou Nygren

Måleri

3–17 februari 2019
Malte Myrén
Teckning, skulptur

23 februari – 10 mars 2019
Anders Gudmundson, Ellen Cronholm
Måleri, grafik

24 februari – 10 mars 2019
Gabriella Abu-Ali
Fotografi

16–31 mars 2019
Cecilia Sikström
Måleri

16–31 mars 2019
Marielle Göthberg
Teckning

6–28 april 2019
Jim Berggren, Nina Bondeson
Måleri, grafik

7–28 april 2019
Elaiza Bäckström
Fotografi

LÄNKAR
Palmyra Wikipedia NewPalmyra
Tambora Wikipedia
Ellen Cronholm hemsida
Anders Gudmundson hemsida
Konstforum hemsida Facebook

Salifou Nygren, Jordelius och Myrén recension Kultursidan.nu 8/2 2019
Lundkvist och Molin på Konstforum recension Kultursidan.nu 23/1 2019

Tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Cronholm, Gudmundson och Abu-Ali

  1. Pingback: Cecilia Sikström och Marielle Göthberg – KULTURSIDAN.nu