Ny favoritkisse. Ungdomsidolen The Quiet, egentligen heter hon Jane, dras till spännande Thomas Lexington. I rollerna Julia Kronqvist och Martin Braesch. I bakgrunden Brandon, som spelas av Patrick Gilbert Bunting.
Inte gratis att vara tjuvkatt
RECENSION/ NORRKÖPING Alla vill ju vara katt! Kostym och mask firar triumfer i The Quiet. Bäst är ändå den tätt vävda berättelsen om Jane som slits mellan hygglige Nick och spännande Thomas som leder ett gäng av dansande och tjuvaktiga gatukatter på Stage Skandia.
Originaluppsättningen imponerar stort. Nej, allt sitter inte perfekt på premiären av The Quiet. Det är inte professionella sångare och dansare på scenen. Men det är go, det är vilja, det är uttryck och det är 14 raskatter, bondkatter och scatkatter som ger liv på Stage Skandia.
Arga katter. Clarke (Isabella Boutros) och Diamond (Ebba Gustafsson) råkar i konflikt, som Lily (Hedda Norén) reder ut.
Bakom manus står främst Daniel Braesch och Mohamed Buraale, som vävt en rik intrig. Tänk tamkatten Pelle Svanslös, i fina takvåningen, mot bakgårdens elake Måns. Då är Jane, den kända ungdomsidolen The Quiet, Maja Gräddnos.
Men här vacklar Maja mellan Pelle och Måns, som i musikteaterns version heter Nick Ringo och Thomas Lexington. Dessutom utspelas allt i drömstaden New York…
Underbara kostymer (mycket fuskpäls) och bästa sminkningen men framför allt ensemblen starka uttryck gör hela föreställningen till en fängslande upplevelse. Jag uppskattar stort att handlingen lägger sådan tyngd på gatukatternas gäng, vars medlemmar är skarpa karaktärer i stället för allmänna statister. Fördelen med två manusförfattare, med olika huvudansvar men gemensam inblick, är att sidointrigerna får blomma ut.
Konflikterna är många och lösningar prövas, livet är aldrig enkelt. Vad är viktigast, käket eller moralen, och vad är överhuvudtaget möjligt när man är en fattig katt utan annan familj än gänget? Som leds av manipulative Måns, förlåt Thomas Lexington, som är en modern Fagin i Oliver Twist av Dickens eller en Peachum i Brechts Tolvskillingsoperan. Ja, han ser till att gänget överlever men det är inte gratis.
New York, New York. Drömmaren Cake, spelad av en plastisk Samuel Åhrberg, gör rena Broadwayentrén.
Scenerna är omväxlande, som i tidigare uppsättningar på Stage Skandia. Talscener, sång och dans (Buraale står för koreografin med den äran) bygger upp dramatiken. Braesch och Buraale har inte nöjt sig med att själva stå för hela regin utan kallat in dramapedagoger från Kulturskolan inför slutfinishen. Fler kockar gör en utsökt soppa full av överraskningar!
Vad behöver putsas på framöver? Jag hoppas att redan kommande föreställningar lyckas snabba upp scenskiftena vid bakgårdens soptunnor.
Orkestern, ledd av eminente stämningsskaparen Johannes Johansson, är underutnyttjad. Våga släpp taget om färdiga inspelningar, som visserligen är superproffsiga och kanske ger aktörerna trygghet men snedställer ljudbilden. Inte i den här uppsättningen men till nästa gång.
Något som kräver ännu mera repetitionstid, ännu mera arbete. Gör det, höj ribban, det är ni värda.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
STAGE SKANDIA Norrköping
27 februari – 10 mars 2019
The Quiet
Musikteater
KONSTNÄRLIG LEDNING
Regissör, låtskrivare och manusförfattare: Daniel Braesch
Manusförfattare, regi, koreografi: Mohamed Buraale
Regiassistent: Anita Ekermann
Regi, sångpedagog och marknadsföring: Josefin Matsson
Musikskapare, kapellmästare: Johannes Johansson
Ljus: Oscar WallgrenSKÅDESPELARE
Jane/The Quiet (Huvudroll) Julia Kronqvist
Nick Ringo (Protagonist) Mohamed Buraale
Thomas Lexington (Antagonist, Gatukatternas Konung) Martin Braesch
Kaptenen (Den gamle kloakdykaren) Said FarahGÄNGET
Diana Mc Elmes, ”Diamond” (Gatukatternas Drottning) Ebba Gustafsson
Shade (Den Nye) My Pape Bartolic
Collin (Insiktsfull Räv) Lisa Da Re
Gabe (Den Högljudde) Anton Sundgren
Grase (Den Livfulle) Wiebke Gerlach Andrén
Marlo-Jam (Den Yngste) Hanna Eriksson
Cake (Drömmaren) Samuel Åhrberg
Lily Good/G (Gängets låtsats-mamma) Hedda Norén
Brandon Copper, ”Brandon” (Skräcken och musklerna) Patrick Gilbert Bunting
Tamy Clarke, ”Clarke” (Den Tuffa, Thomas Ex) Isabella BoutrosBANDET
Keyboard: Johannes Johansson (Kapellmästare)
Bas: Gustav Granström
Gitarr: Mattis Granström
Saxofon: Valdemar Levin
Saxofon: Astrid LevinKULTURLAGET
Ledande producent: Viktoria Ahlin
Kontaktperson, regiöga och producent: Annika SvenssonNorrköpings fritidsgårdar/Back Up/Pangea Stage Skandias Samordnare, Marknadsförare Daline Mushe
LÄNKAR
Stage Skandia Facebook
The Quiet – nyskriven ung musikteater reportage Kultursidan.nu 24/2 2019
Pingback: Public Emelie segrare på Stage Skandia – KULTURSIDAN.nu