• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Strålande Dubbelkonsert med SON


Virtuost samspel. Johan Dalene, violin, och Torleif Thedéen cello, fick ut det bästa och det mesta av Brahms Dubbelkonsert  tillsammans med Norrköpings Smfoniorkester.

 

Giedrè Slekytê en av de bästa

 

RECENSION/ NORRKÖPING Högsta betyg för alla vid fredagens konsert med Norrköpings Symfoniorkester. Virtuosa solisterna Johan Dalene och Torleif Thedéen samspelade så det stod det härliga till. För att inte tala om suveräna dirigenten Giedrè Slekytê.

Konserten inleddes med stycket Pyramid av amerikasvenska kompositören Molly Kien, född 1979. Molly Kien har jag aldrig hört talas om men hon bjöd på viss impressionism och minimalism. Trots en komplex struktur blir det mesta i stycket något enahanda, även om formen är intressant. Trogen formen verkar verket röra sig nerifrån och upp för att sluta i tomma intet.

Brahms är förstås högromantiker men även konservativ vilket paradoxalt ofta gjorde hans musik lättare då han blandade den nordtyska tunga lyriken med den lekfulle Haydns klassicism. På Brahms tid var det Wagner och Bruckner, som idag ses som ultrareaktionära, som var de stora nydanarna. Ändå kommer Brahms starka romantiska ”gammeltyska” och romantiska anda fram mycket starkt, framförallt i sista satsen.

Samspelet mellan solisterna är gott, den unge Dalene och veteranen Torleif Thedéen är stora virtuoser. SON är som alltid förstklassig och dirigenten Giedrè Slekytê har en tydligare slagteknik än många av sina unga kollegor.

 

Dirigent: Giedrė Šlekytė
Toppdirigent. Litauiska dirigenten Giedrė Šlekytė imponerar med tydlig slagteknik och musikalitet. Hon har även erfarenhet av opera.

 

Det är givetvis roligt att se fler kvinnliga dirigenter men kvaliteten har inte alltid varit på topp de senaste åren (det är förstås fortfarande kanske det mest mansdominerade yrket i världen), även om det långsamt blivit bättre. Några stycken har jag sett på sistone som kan mäta sig med de bästa männen och Giedrè Slekytê är definitivt en av dem.

Hon gör sig ännu bättre i de modernare Lidholm och Stravinsky. Lidholm tillhörde länge kärnan av de svenska modernisterna även om hans stjärna verkar ha dalat de senaste åren. Märkligt nog låter ofta den tidig-moderna musiken närmast traditionell, nästan torr idag, mycket mer så än den ”radikala” musiken på 1970-talet.

Stravinsky gjorde mer helgjuten musik, även i de mer pastischartade nyklassicisistiska verken. Man måste vara rytmiskt exakt i den här stilen, som ändå är fri och mustig, och detta gör dirigenten och orkestern utmärkt. Som ofta hos Igor Stravinsky byter musiken taktarter hela tiden även om det sker mer subtilt än i de tidiga verken, som i Våroffer.

Även denna läckra och vackra Symfoni i C upplöses i tomma intet, som i det första verket. Kanske var detta ett ironisk blinkning till de gamla wienmästarna.

© Text: Lars Henriksson 

© Repetitionsfoto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Johan Dalene, violin, och Torleif Thedéen cello,Dirigent: Giedrė Šlekytė

DE GEERHALLEN Norrköping

1 mars 2019
Brahms dubbelkonsert
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Giedrė Šlekytė
Solister: Johan Dalene, violin, och Torleif Thedéen cello

PROGRAM
Kien Pyramid
Brahms Dubbelkonsert
Lidholm Toccata e canto
Stravinsky Symfoni i C

Konserten spelades i sin helhet eller i delar även i Crusellhallen, Linköping 27/2 och Konserthuset, Stockholm 28/2.

LÄNKAR
Molly Kien hemsida
Giedrè Slekytê hemsida
Johan Dalene hemsida
Thorleif Thedéen Wikipedia
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook

Johan Dalene spelar Brahms dubbla reportage Kultursidan.nu 28/2 2019
Musiktreor seglar Borton HoriSONten reportage Kultursidan.nu 8/2 2019
Jättebarnkör med Jojje och SON reportage Kultursidan.nu 25/1 2019
Stenhammarvinnarna tillbaka hos SON reportage Kultursidan.nu 4/1 2019
SON spelar Wienklassiskt och nytt reportage Kultursidan.nu 8/5 2018

Tagged . Bookmark the permalink.