Förändringens vindar. Anton Tjechovs pjäs Körsbärsträdgården berättar om en orolig tid,
”Får jobba med sig själv”
NORRKÖPING ”Jag har fått större intresse för litteraturhistoria.” Andreas Garrida är 17 år och spelar yngsta sonen i Tjechovs Körsbärsträdgården. Kvartersteaterns uppsättning byter kön på en del roller och den nyskrivna musiken smakar klezmer.
Kvartersteaterns klassikergrupp sätter tänderna i Anton Tjechovs drama Körsbärsträdgården med premiär i 3:e kammaren på Teater Bråddgatan 34 fredag 8 mars.
– En utmaning, det är en komplex process, upplever skådespelaren Jenny Helsing.
Efter tidigare uppsättningar med 1800-tals dramatikern Ann-Charlotte Lefflers pjäser Familjelycka (2017) och Skådespelerskan (2018) har Kvartersteaterns klassikergrupp tagit steget över till den ryska mästaren.
– En utveckling för oss. Pjäsen är filosofisk, det är inte lika tydligt vem som är snäll och vem som är ond, kommenterar regissören Frida Nyström.
Det är hennes och troligen även Kvartersteaterns första Tjechovuppsättning, åtminstone kan inte nestorn Gunnar Stafstedt påminna sig någon. Och det första hon gör är att byta kön på tre roller. Istället för att kvinnor spelar män som det ofta blir i amatörteatersammanhang, så får de spela kvinnor, vilket gör att pjäsen vinner i nya perspektiv som synliggör frågor som makt och klass.
Sluttande planet. Godsägarinnan med sin krets. Från vänster Gunnar Stafstedt och Jenny Helsing, i bakgrunden Lotta Bäck-Vogel.
– Det gäller att vara med hela tiden, säger Denice Frid om textmängden.
Det textdigra manuset innehåller många fler beskrivningar än de tolv skådespelarna varit vana vid från tidigare. De gestaltar det ryska samhället, från godsägare till den motvilligt frigivna slaven med den nya medelklassen däremellan.
Här finns också en student, Tjechovs omskrivning för revolutionärerna som förekom i det alltmer oroliga ryska samhället omkring förra sekelskiftet.
Pressträffen bjuder på en av scenografierna. Själva körsbärsträdgården, som gestaltas med symboliska blomstergirlander på svarta sättstycken.
– Vi har dragit ner på scenografi och kostym jämfört med våra förra klassikeruppsättningar, berättar Frida Nyström som uppskattar ensemblens ovanligt starka engagemang i arbetet bakom kulisserna.
Pjäsen är skriven år 1904, 13 år före de ryska revolutionerna men det var redan oroligt i det tsarryska samhället. Det feodala systemet som hållit bönderna livegna fram till 1861 hade avskaffats. Genom en komplicerad jordreform ägde nu bönderna i byarna jorden gemensamt, och ändå inte var fria att flytta. Några kunde dock dra nytta av den nyvunna friheten. Godsägarna hade förlorat både mark och arbetare.
– Slaveriet diskuterades, berättar Jenny Helvig som spelar den hårt skuldsatta godsägarinnan som måste sälja godset till en ”uppkomling”.
– Med Tjechov har man fått jobba med sig själv, konstaterar hon.
Nya tider väntar. Från vänster Lotta Bäck-Vogel, Andreas Garrida och Denice Frid.
– Jag har fått stort intresse för litteraturhistoria, berättar Andreas Garrida.
Han är 17 år och studerar på estet-tekniskt program på LBS Kreativa gymnasium i Linköping. Att vara med Kvartersteatern har påverkat honom.
– Jag väljer att studera epoker i anslutning till de pjäser vi spelar. Jag har lärt mig hur man betraktade människor förr i tiden, säger Andreas Garrida.
Pelle Mählby har skrivit originalmusik till Körsbärsgården.
– Jag är inspirerad av klezmer, säger Pelle Mälby som både skrivit låtar och stämningsmusik.
Den fartiga musiken kontrasterar mot det tunga i pjäsen, och det visar sig att även godsägarna lyssnade på klezmer på 1800-talet.
– Det var mycket romsk musik på godsen förr i tiden.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
3:e KAMMAREN, TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
Spelåret 2018–2019
Kvartersteatern
Planerade produktionerPJÄSPROJEKT
26 oktober – 3 november 2018
Nevermore
Skräckteater
Av Anna Nygren efter Edgar Allan Poe8–24 mars 2019
Körsbärsträdgården
Av Anton Tjechov
Regi & Produktion: Frida Nyström
Originalmusik: Pelle MählbyMEDVERKANDE
Ellen Söderström, Jenny Helsing, Gunnar Stafstedt
Kajsa Rydén, Emma Friberg, Mattis Svedberg
Christell Saavedra, Andreas Garrido, Lotta Bäck-Vogel
Denice Frid, Adrian Stenström, Therese Erlandsson
26 april – 4 maj 2019 i Hedvigs kyrka OBS!
Spöksonaten
Av August Strindberg15–26 maj 2019
Fem gånger Gud
Apatiska för nybörjare
Av Jonas Hassen KhemiriFILM
Våren 2019
Huset bredvid
Kortfilm av och med TeaterNjutarnaUPPSPEL
Barnteatergruppen, 7–9 år
Barnteatergrupperna, 10–12 år
Ungdomsgruppen, 11–13 år – projektinriktning
NybörjargruppernaÖVRIGT
Fria grupper under Kvartersteaterns paraply
LÄNKAR
Kvartersteatern hemsida Facebook
Mysrysansvärda Nevermore på TBg34 recension Kultursidan.nu 30/10 2018
Återuppväckta Nevermore går igen reportage Kultursidan.nu 24/10 2018
Kvartersteatern lägger ut för spelåret reportage Kultursidan.nu 21/8 2018
Pingback: Fem gånger Gud tar ut svängarna – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Spöksonaten tolkad med gudars kraft – KULTURSIDAN.nu
Pingback: KvT spelar Spöksonaten i Hedvig – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Väl avlyssnad Körsbärsträdgården – KULTURSIDAN.nu