Liveinspelning. Norrköpings Symfoniorkester gav konsert och spelade in en skiva på samma gång i lördags.
Ord som guppande flaskpost
RECENSION/ NORRKÖPING Upprörda ljudvågor. ”Storslagen final!” för The Allan Pettersson Project när Christian Lindberg styrde Norrköpings symfoniorkester och förenade Eric Ericsons Kammarkör och Radiokören i Petterssons tolva – De döda på torget.
Christian Lindberg inledde på engelska för att hälsa tillresande välkomna till nära nog fullsatta De Geerhallen. Dags för ”Storslagen final!” för den långa resan med The Allan Pettersson Project, boxen med alla tonsättarens symfonier spelade av Norrköpings Symfoniorkester.
Och ändå inte – fortsättning följer. Eftersom Christian Lindberg ska hålla i dirigentpinnen för att fylla sin egen box under de kommande fem åren.
Finlir. När Christian Lindberg tar sig an Allan Petterssons Symfoni nr 12 gör han det med bara händerna.
Fast Christian Lindberg tar sig an jobbet med bara händerna. Två rejäla nävar styr skeppet – Symfoni nr 12. Eric Ericsons Kammarkör och Norrköpings Symfoniorkester är en alert besättning på De Geerhallens trånga däck där mikrofonerna sticker upp.
De döda på torget är ett upprört hav av ljudvågor, där kören blir ett instrument som ligger över orkesterns stråkar som bär och lyfter. Mansrösters basar inleder med några ord, höga sopraner klingar strax. Orden försvinner i ljudväven, guppar upp ibland och försvinner utom synhåll igen, som flaskpost.
Symfoni nr 12, De döda på torget från 1977 bygger på Pablo Nerudas dikt Los Muertos de la Plaza. Den återger skeendet från 28 januari 1946 då militär dödade sex personer vid en demonstration i Santiago i Chile.
Dikten är skriven som en klassisk hjältetragedi parat med en mer naturalistisk skildring av arbetet i salpetergruvorna. Pablo Neruda, som fått Nobelpriset 1971, dog strax efter att Pinochet grep makten genom en militärkupp 1973.
Klangvävare. Eric Ericsons Kammarkör och Radiokören kallades in til konserten/inspleningen. Manröster får försprång innan kvinnorösterna lägger sig över.
Ur körens vattrade väv höjer sig orkestern i upprörda vågor. En mjukstart med magiskt klingande celesta ökar snart i kraft. I och framförallt mellan de nio dikterna, som ger karaktär åt symfonins enda sats, stiger olika instrument fram och tolkar diktarens budskap.
Underliggande attacktrummor berättar om tidigare mord på landsbygden, till dess att kör och orkester dundrar i crescendo. Bastubans dova dödsmärkta toner följs av en ettrig xylofon. Stråkar och blås ropar och svarar varandra som utmed hela det långsmala Chile.
Efter uppräknandet av martyrernas namn följer en klagande klarinett. Orkestern laddar inför gestaltningen av skeendet, fanorna doppas i blod och höjs. Kören anklagar och ordet ”straff” ekar om och om igen.
Och har inte ljudnivån legat högt – jo Petterssons verk rymmer även svaga nyanser – så ökar intensiteten. Stråkarna gnider som gällde det livet. Pukorna mullrar uppfordrande, kören stiger, stråkar stiger, når upp till sista ordet ”dag”.
Många och långa applåder och när Christian Lindberg kommer in för femte gången står hela publiken upp. Klockad på gissningsvis närmare 55 än 60 minuter.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
DE GEERHALLEN Norrköping
16 mars 2019 kl 15
Storslagen final!
Allan Petterssons Symfoni nr 12 – De döda på torget
Norrköpings Symfoniorkester
Eric Ericsons Kammarkör och Radiokören
Dirigent: Christian LindbergPROGRAM
Allan Pettersson (1911-1980) Symfoni nr 12
Konserten ingår i festivalen Svensk musikvår 15–17 mars info
LÄNKAR
Allan Pettersson society hemsida
BIS records hemsida
Christian Lindberg hemsida Facebook
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook Allan Pettersson-projektet
ARTIKLAR OM THE ALLAN PETTERSSON PROJECT
SON spelar in De döda på torget live reportage Kultursidan.nu 15/3 2019
SON från Wien till Stenhammarfinalen reportage Kultursidan.nu 13/6 2018
Tvära kast med mästerblåsare och SON recension Kultursidan.nu 19/2 2017
Trumpet, jakthorn och Petterssons 5:a reportage Kultursidan.nu 14/2 2017
Drabbad av Piazzolla och Pettersson recension Kultursidan.nu 10/11 2016
Pettersson och Piazolla med SON KortNytt Kultursidan.nu 7/11 2016
Chefdirigentlöst SON går mot nya möten reportage Kultursidan.nu 4/5 2016
Dags för Allan Petterssons Symfoni nr 14 reportage Kultursidan.nu 26/11 2015
Symfoniorkestern tog 2 Grammisar reportage Kultursidan.nu 26/2 2015
SON spelar in Allan Petterssons nr 13 reportage Kultursidan.nu 15/1 2015
Symfoniorkesterns julklappar 3-2-1 reportage Kultursidan.nu 22/12 2014
SON spelar Allan Petterssons svåraste reportage Kultursidan.nu 17/9 2014
SON och BIS ger ut Allan Pettersson-box reportage Kultursidan.nu 1/11 2013
VÅRENS ARTIKLAR OM SON
SON spelar in De döda på torget live reportage Kultursidan.nu 15/3 2019
Strålande dubbelkonsert med SON recension Kultursidan.nu 4/3 2019
Johan Dalene spelar Brahms dubbla reportage Kultursidan.nu 28/2 2019
Musiktreor seglar Borton HoriSONten reportage Kultursidan.nu 8/2 2019
Jättebarnkör med Jojje och SON reportage Kultursidan.nu 25/1 2019
Stenhammarvinnarna tillbaka hos SON reportage Kultursidan.nu 4/1 2019
SON spelar Wienklassiskt och nytt reportage Kultursidan.nu 8/5 2018
Pingback: Hans Ek & SON tar in på Chelsea Hotel – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Wilfred Owen Songs musikvårens slut – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Sten Sandell möter/minns Åke Hodell – KULTURSIDAN.nu