Svärtade tårar. Peter Wendel har under flera år dokumenterat en subkultur vars medlemmar utsätter sig för stor smärta.
Det finns alltid en anledning
NORRKÖPING De hänger sig i köttkrokar för att finna harmoni. Fotografen Peter Wendels fotografier från en subkultur i Berlin berättar om mänskliga drifter och behov bortom det ytligt rationella. Hans svartvita porträtt i utställningen ”Svärtade tårar” för även samtal med måleriets tradition.
– Jag tänkte att han klarar en kvart. Det gick en kvart, en halvtimme. När de tog ner honom efter en och en halvtimme tänkte jag att han skulle vara full av smärta. Det jag såg i hans ögon var den djupaste harmoni.
För tre år sedan kom Peter Wendel, genom konstnärer han tänkt fotografera, i kontakt med Body suspension, en subkultur som handlar om att utsätta kroppen för smärta under kontrollerade former. Och ja, det kan handla om att hänga sig i köttkrokar som går genom hud och muskler.
– De förbereder sig i veckor för att nå det meditativa tillstånd som hjälper dem att behärska smärtan, berättar Peter Wendel och spekulerar i hur kroppen svarar med att utsöndra endorfiner.
Ingen modell. Kvinnan på bilden är där för sin egen skull.
Peter Wendel bytte kamerafokus. Under de senaste tre åren har han återvänt till Berlin flera gånger. Han ställer inte några frågor om vem någon är eller varför dessa människor utsätter sig för dessa smärtor. De har välkomnat honom in i sin krets, låtit hans kamera registrera mörker och ljus i en dunkel lokal. Allt andas respekt.
Porträtten går nära nakna ansikten, nakna kroppar, rummet försvinner i mörkret. Ett mansporträtt suddas ut i rörelseoskärpans dragning, ett annat ansikte är så tidlöst att jag undrar ”Var i hela konsthistorien har jag sett det?”.
En rökande kvinna skulle kunna vara en nakenmodell från 1920-talet, bortsett från köttkrokarna, som håller ihop benen, och de mönstrade kängorna.
Flera av dem är tatuerade. En man bär ett tättvävt mönster i ansiktet. Jag tänker att det måste gjort mycket ont att bli tatuerad just där.
– Det börjar kanske med tatuering för en del, sedan går de vidare, reflekterar Peter Wendel.
Att den som tar emot smärtan har full kontroll i situationen är avgörande.
Bilderna hänger i Galleri Sanders svarta fotogalleri i NP33. Svarta ramar, grå passpartout och en runn vit kant omramar själva fotografierna. Eller, än så länge står de på golvet, för fotografen har inte mer än hunnit börja plocka upp dem efter den långa resan från Göteborg. Den bubbliga skyddsplasten sprider ut sig på golvet.
– Jag prövade med svart passepartout först men då blev fotografierna grå, säger Peter Wendel som nämner Anders Petersen och Michael Ackerman som förebilder, vilket innebär att ikonen Christer Strömholm skymtar i bakgrunden.
Det finns alltid en anledning. Det som blivit utställningen ”Svärtade tårar” är fortsättningen på ett inre samtal som stängdes för länge sedan. När Peter Wendel under en fotografiworkshop i Japan såg en pojke leka tillsammans med hemlösa barn öppnades portarna till hans egen barndom.
Det är inte personerna på Peter Wendels bilder som behöver honom. Han behöver dem. Även andra verkar behöva dem.
– Jag tar inte foton för att andra ska titta, utan för min egen resa. Men när jag visar mina bilder så öppnar sig människor och börjar berätta.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
GALLERI SANDER / NP33 Norrköping
Vinter–vår 2019
Utställningar2–20 februari
Jeanette Wåhlstrand skulptur/keramik
Madeleine Pyk målningar, grafik
Camilla Pyk målningar, grafik
Margot Luf skulptur/brons
Elisabeth Zeilon fotografi23 februari–16 mars
Helena Adelmann foto
Caroline Creutzer skulptur6–27 april
Pontus Carle målningar
Lambert Werner målningar
Solveig Herrström foto6–27 april
Svärtade tårar – en fotoutställning om sårbarhet
Peter Wendel4 maj–1 juni
Mats Stammarnäs målningar
LÄNKAR
Peter Wendel hemsida Facebook
Galleri Sander/NP33 hemsida Facebook
Creutzer och Adelmann åter på NP33 reportage Kultursidan.nu 22/3 2019
Pyk & Pyk i bästa sällskap på NP33 recension Kultursidan.nu 4/2 2019
Pingback: Mats Stammarnäs abstrakta måleri – KULTURSIDAN.nu