Laddat ögonblick. Paria på Arbis är en lyckad uppsättning med svettig nerv och spänning.
Med svettig nerv och spänning i en hjärnornas kamp
Tack vare den framsynte Johan Pettersson och hans Nerd Productions har norrköpingsborna möjlighet att se tre dramer av August Strindberg under Strindbergsåret 2012. Först ut är enaktaren Paria, som är en mycket fri bearbetning av en novell av Ola Hansson. Johan Pettersson står för regin och spelar också rollen som arkeologen Herr X. Den andra rollen, insektssamlaren Herr Y, spelas av Jakob Sjöberg.
Strindberg skrev detta drama 1889. Det avantgardistiska Théâtre libre i Paris hade inspirerat honom till den täta och koncentrerade enaktsformen. Innehållsmässigt var han starkt påverkad av Friedrich Nietzsches idéer om övermänniskan, Cesare Lombrosos tankar om den typiska förbrytarmänniskan samt Edgar Allan Poes noveller om mästerdetektiven Auguste Dupin.
Det är en hjärnornas kamp som utspelas i Paria. De anonyma männen X och Y bor tillfälligt tillsammans i en gård på den skånska landsbygden. Dramat kretsar kring ett samtal dem emellan. Inledningsvis är konversationen alldaglig, snudd på gemytlig, men efterhand blir den alltmer laddad.
Y visar sig ha ett förflutet som växelförfalskare och fängelsekund. X har ett människoliv på sitt samvete, vilket han aldrig blivit straffad för. Den undanglidande Y känner sig orättfärdigt behandlad av samhället och mänskligheten, och tror sig kunna få kompensation genom att utöva utpressning mot X. Han har dock inte räknat med att den intelligente X tankemässigt hela tiden ligger ett steg före honom.
Johan Petterssons uppsättning kan inte sägas vara annat än mycket lyckad. Den svettiga nerv och spänning som framskymtar mellan raderna i Strindbergs text återfinns i samspelet mellan Pettersson och Sjöberg. Petterssons gestaltning av övermänniskan X är full av scenisk närvaro. Det finns en charm i hans attityd som får den cyniske X att nästan verka sympatisk, trots det brott han gjort sig skyldig till och klarat sig ostraffad ifrån.
Sjöberg klarar sig också bra i den svåra rollen som Y, där han trovärdigt pendlar mellan krypande underdånighet och lömskhet. Pettersson och Sjöberg ska också ha en eloge för sin artikulation, som verkligen för fram Strindbergs mästerliga dialog till publiken.
Kostym och rekvisita är enkla men fullt tillräckliga. Allt ifrån männens hängsleförsedda byxor till ölflaskornas patentkorkar ger en känsla av sent 1800-tal. Det enda som lämnar någonting i övrigt att önska är dekormåleriet, som mer för tankarna till Italien än den skånska landsbygden.
Strindbergs Paria är ett tidlöst mästerverk. Dess storhet framgår tydligt i den nu aktuella uppsättningen på Arbis. Gå dit och se den!
Text: Lars-Ove Östensson
Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Hjalmar Sandelin Mårdh
-
ARBIS Norrköping
- 27 januari 2012 kl 19
2-4, 10-11 februari 2012 kl 19
(Baren öppnar kl 18) - Viskonsert
innan föreställningen med texter av Gustaf Fröding, Dan Andersson, Nils Ferlin – och så klart – Strindberg
Medverkande: Dick Lundberg och/eller George Gustafsson. - Paria
av August Strindberg
Regi: Johan Pettersson
Måleri / scenografi: Ullrika Tallving
Ljus: Gustav Lagnström
Ljud: Micaela Petersson
Snickare: Morgan Dure
Scenarbete: Karl Lundell
Scenskiss: Johan Pettersson
Medverkande: Johan Pettersson och Jakob Sjöberg - Produktion: Nerd Productions
LÄNKAR
Strindbergsåret 2012 hemsida
Paria info På gång
Paria inleder 3 x Strindberg på Arbis artikel Kultursidan.nu 20/1 2012
REPETITIONSBILDER BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
BILDER FRÅN VISKONSERTEN – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
Pingback: Moderskärlek tar Strindberg till nutiden på Arbis (reportage) | KULTURSIDAN.nu
Pingback: Konfliktfylld Påsk närmar sig premiär på Arbis (reportage) | KULTURSIDAN.nu