• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

We Made It! i Konstmuseets entré


Livstrappan. ”Vår bästa tid är nu – så ta en selfie så kanske det varar längre” har Karolina Johansson broderat på sin stora bonad.

 

”Handens tänkande och arbete”

 

NORRKÖPING ”Vår bästa tid är nu”. Texten på bonaden med livets trappa sammanfattar gott och väl examensutställningen från Slöjd, hantverk och formgivningsprogrammet vid Linköpings universitet som intar foajén på Norrköpings Konstmuseum.

– Handens tänkande och handens arbete är underskattat i vår tid, något jag tror vi håller på att ändra. Genom att arbeta med händer och sinnlighet stimulerar vi kreativitet, säger Konstmuseets intendent Helena Scragg vid pressvisningen av utställningen ”We Made It!”

Hantverk som språk för och i vår tid. Tio studenter tar examen från kandidatprogrammet i Slöjd, hantverk och formgivning vid Linköpings universitet med, bland annat, en utställning på Norrköpings Konstmuseum. För utbildningen mer närliggande Östergötlands museum i Linköping är stängt för renovering och mer än en utställning söker nya rum och får en ny publik.

Alla är att gratulera när tolfte upplagan av ”Ting och tankar” med årets undertitel ”We Made It!” slår sig ner i Norrköping i sommar.

 

We Made It! – Examensutställning av studenterna vid kandidatprogrammet Slöjd, hantverk och formgivning
We Made It! – Examensutställning av studenterna vid kandidatprogrammet Slöjd, hantverk och formgivning.

 

Lika gediget som genomtänkt konsthantverk möter ögat i Konstmuseets entré. Inte minst för att utbildningen inte bara handlar om hantverkstradition utan även om en akademisk reflektion.

– Studenterna ska hitta sitt eget uttryck, säger Frida Berntsson, programansvarig på Institutionen för kultur och kommunikation.

Efter ett gemensamt förstaår då studenterna möter textil, metall och trä går de successivt vidare mot sitt eget uttryck. Under tredje året arbetar studenterna självständigt med utställning och uppsatsarbete.

– Jag har blivit van att se saker från olika vinklar, säger Yuxuan Chen som hämtat inspiration från havet, som sjögräs, i sin smyckekollektion i silver.

Gabriela Ekelund har fördjupat sig i marmoreringsteknik, så som den använts på textil men också på papper. Tre lätta tyger i polyester hänger i entréfönstret med högst levande och omöjliga mönster. Så möts hantverk och slump i korta bad där färg sugs upp och stannar på tyget som hängs på tork.

– Det kräver en hel del misslyckanden innan jag kommer fram till något som jag är nöjd med, säger Gabriela Ekelund som lärt sig mycket om flytande färger och mönsterskapande i arbetet.

 

Nadiia Jonsson – handmålade sidenblommor som coaff
Hårprydnad. Handmålade sidenblommor som coaff av Nadiia Jonsson.

 

En coaff, en hårprydnad i form av minihatt med påbyggd utsmyckning, visar Nadiia Jonsson. En utsökt och fylligt blommande bondpion med vinröda blad, allt handmålat siden.

– Jag drömmer om en hattkollektion och egen utställning, säger Nadiia Jonsson.

Minimalistiskt är Sara Eriksson Wighs uttryck i tre svepaskar, som mer är att betrakta som konsthantverk än praktiska ting. En är redan fylld av koppartrådar som slingrar sig mellan väggarna. I en annan ses ett mönster och den tredje är målad med linoljefärg.

– Jag vill utgå från traditionell teknik och göra ett modernt uttryck säger Sara som inspireras av wabi sabi, en japansk filosofi som handlar att se det vackra i det som inte är perfekt.

Även Stina Froms vas och burk bygger på tradition med trä och näver. Men hon har klätt dem i stramt yllebroderi i rosa nyanser.

– Det är femton nyanser av avokadokärnor och -skal från olika länder, säger Stina From som broderat en kryptisk men personlig text på vasen: ”Längs marken men ovan jord”.

 

Jasmine Andersson – möbel med flätning
Skandinavisk design som vi känner den. Ljus björk, sitsen har Jasmine Andersson flätat i danskt papperssnöre.

 

Två möbelformgivare presenterar föremål i lite större format. Jasmine Andersson har skapat en sittbänk i ljus björk och flätat grovt papperssnöre och till det ett bord.

– Från början tänkte jag att det skulle vara ett tidningsställ, säger Jasmine Andersson som inspireras av skandinavisk design och beskriver hur det går att lägga till funktioner.

Kai Fagerström använder jalusiteknik i sitt soffbord med lådor, hyllor och dubbla plan i ek.

– Jag har hämtat inspirationen från ett klassiskt rökbord från 1930-talet, säger Kai Fagerström som med bordet bygger vidare på sin påbörjade möbelserie.

Mikaela Bergquist har skapat en bildväv fast i tvistsöm, en form av korsstygnsbroderi. Motivet är en vägg med fönster, draperi och element. På golvet en klocka och en dödskalle.

– Jag är inspirerad av holländskt renässansmåleri, från tiden innan centralperspektivet fanns. Det handlar om yta, framhåller Mikaela Bergquist.

 

Rebecka Svensson – väst
Den galne hattmakarens väst av Rebecka Svensson.

 

Rebecka Svensson har skapat en lagom sliten och patinerad väst åt Hattmakaren, The Mad Hatter, från ”Alice i Underlandet”. Ett arbete med handmålat siden och järnkedja. Och med trådrullar som pricken över i.

– Det är svårt att ta centrala delar av en figur som redan finns och göra sitt eget, kommenterar Rebecka Svensson.

Vår bästa tid är nu – kan stå för såväl utställning som för utbildningen. Men det är den text som Karolina Johansson broderat på sin stora kurbitsbonad med Livstrappan i plattsöm i varma färger. Den påminner om den traditionella ålderstrappan men har lite mer ovanliga inslag.

– Jag vill visa hur man tänker kring olika åldrar, säger Karolina Johansson som ställt frågan om ålder på sociala medier för att låta många åsikter smälta samman till en ny ålderssyn.

– Jag tror på en förståelse för föremålen, att de får ta den tid det gör och att vi skapar en relation till objekten och använder dem. Vi kan inte konsumera sönder vår värld, avslutar Frida Berntsson.

Hon ser ännu en årskull studenter gå vidare till andra högre utbildningar och jobb inom formgivning och företagande. Kombinationen av hantverkskunnande och teoretiska studier borgar för en god framtid.

Programmet är dock på väg att läggas ner. De studenter som nu går på slöjd, hantverk och formgivning kommer att få gå klart men nya intagningar har stoppats. Universitetet planerar för alternativa utbildningar.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

We Made It! –Examensutställning av studenterna vid kandidatprogrammet Slöjd, hantverk och formgivning

KONSTMUSEET Norrköping

4 maj–11 augusti 2019
Ting och tankar 12 – We made it!
Examensutställning från kandidatprogrammet
Slöjd, hantverk och formgivning vid Linköpings universitet

UTSTÄLLARE
Jasmine Andersson
Mikaela Bergquist
Yuxuan Chen
Gabriela Ekelund
Sara Eriksson Wigh
Kai Fagerström
Stina From
Karolina Johansson
Nadiia Jonsson
Rebecka Svensson

LÄNKAR
Linköpings universitet hemsida
Norrköpings Konstmuseum hemsida Facebook

Tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to We Made It! i Konstmuseets entré

  1. Pingback: Lovisa Ringborg på Konstmuseet – KULTURSIDAN.nu