Harpist. Janice Hur spelade Ravels Introduction and Allegro i finalronden.
”Jag är som uppe i bergen”
NORRKÖPING Händel, Ravel och extra mycket Debussy. Sexton harpister från hela världen har kommit till Norrköping för den internationella musiktävlingen som ingår i nya Prattéfestivalen, uppkallad efter böhmisk-svenske harpisten och tonsättaren Antoine Edouard Pratté.
Sex harpister kallades till lördagens finalrond som solister med orkestern Camerata Ostrogothia i De Geerhallen. En av de tävlande är Janice Hur, från USA/Sydkorea.
– Jag hade redan gett en konsert med Ravel hemma, fast med pianoackompanjemang. Så jag tänkte det skulle vara en bra erfarenhet att få framföra den med orkester, säger Janice Hur, från USA/ Sydkorea och näst yngst av finalisterna med sina 14 år.
Ravels Introduction and Allegro är en drömsk fantasi med både dramatiskt svepande linjer och finlirigt småpill.
– Jag känner det som att jag uppe i bergen, känner mig harmonisk. Det är ett samspel mellan mig och orkestern, beskriver Janice Hur sin känsla.
Kortast resväg. Juliusz Wesolowski från Polen spelar tillsammans med kammarorkestern Camerata Ostrogothia.
Stycket skrevs för en kammarkvartett 1905. Här spelar solisten med lite större Cameratha Ostrogothia som förmedlar stark spelglädje. Inte att undra på att även Juliusz Wesołowski, Polen, också valt detta stycke till finalen.
Tre finalister satsade i stället på Danses av Debussy, som också det kräver virtuositet, med en dynamik som går från det stilla till det dramatiska och tillbaka igen. Att höra samma stycke spelas flera gånger om är inte så tokigt som det kan verka. Även för den som inte sitter i juryn går det ibland att urskilja att var och en av harpisterna tar sig an stycket på sitt sätt.
Det sjätte stycket, Händels Harpkonsert i B-dur, spelat av 12-åriga Haley Wong från Hong Kong, bjöd på klassisk barock med ett drömskt mellanspel.
Camerata Ostrogothia, i huvudsak hämtad från Symfoniorkesterns led men betydligt mindre, passar bra i sammanhanget. Mycket harpmusik är skrivet för kammarensembler eller mindre orkestrar. Orkestern leds av Roman Reznik.
Internationellt. Jurymedlemmarna kommer från Frankrike, Tyskland, Kanada, Sverige och Norge.
Första ronden, utan orkester, krävde hela långa fredagen för såväl tävlande som för juryn. Var och en av de sexton tävlande skulle visa sin bredd genom tre verk, från 1700-tal respektive 1800-tal till 1950, samt efter 1950.
– Jag kände mig väl till mods, berättar Janice Hur som till första ronden valde verk av Bach, Walter-Kühne och Holliger.
Så mycket av Norrköping har hon inte hunnit se, har hon inte tävlat så har hon övat. Men det lilla hon sett av miljön vid Louis De Geer och Strömmen tycker hon stämmer bra överens med Ravel.
Direkt efter lördagens finalrond stängde juryn in sig för diskussioner. Publiken kunde också rösta, det delas nämligen ut ett Publikens pris.
Vilka av de sex finalisterna som kliver fram som vinnare offentliggörs vid söndagseftermiddagens Finalkonsert då förstapristagaren delar scen med Prattéfestivalens konstnärliga ledare Delphine Constantin Reznik och Catherine Michel, som inte bara är festivalens hedersgäst utan även en gång var Delphines lärare.
Claudia Lucia Lamanna, Italien, spelade Danses av Debussy i finalronden.
Och egentligen är alla vinnare. De tävlande har inte bara möjlighet att lyssna till konserter med framstående harpister (jurymedlemmarna) varje dag. De som inte går vidare erbjuds master classes, alltså enskilda lektioner.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
PRATTÉ – FESTIVAL
Harpfestival och tävling
8–12 maj 2019
Konstnärlig ledare och juryns ordförande: Delphine Constantin Reznik
Jury: Catherine Michel (France), Birgitte Volan-Håvik (Norway),
Sandrine Chatron (France), Laura Stephenson (Canada/Sweden)
och Sophia Steckeler (Germany)TÄVLING
Fredag 10 maj kl 9–18.30
De Geerhallen, Louis De Geer, Norrköping
Första ronden
Fri entréLördag 11 maj kl 14–16
De Geerhallen, Louis De Geer, Norrköping
Finalrond
Camerata Ostrogothia
Dirigent: Roman Reznik
Fri entré – publikomröstningFINALISTER
Iván Bragado Poveda, Spanien
Haley Wong, Hong Kong
Janice Hur, USA/Sydkorea
Juliusz Wesołowski, Polen
Claudia Lucia Lamanna, Italien
Juri Saito, JapanKONSERTER
Söndag 5 maj kl 15
Ledbergs kyrka
KammarkonsertOnsdag 8 maj kl 18
Crusellhallen, Linköping
Pratté & Sibelius
Norrköpings Symfoniorkester
Solist: Delphine Constantin-Reznik, harpa
Musik av Sibelius, Grieg och PrattéTorsdag 9 maj kl 19
De Geerhallen, Louis De Geer, Norrköping
Nordiska klanger
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Rumon Gamba
Solister: Hanna Husáhr, sopran, och Delphine Constantin-Reznik, harpa
Musik av Sibelius, Pratté, Hillborg och GriegFredag 10 maj kl 20
De Geerhallen, Louis De Geer, Norrköping
Upptäck Pratté!
Solo- och kammarmusik av Pratté, Naji Hakim m flLördag 11 maj
Mindre konserter i stan av festivaldeltagarnaLördag 11 maj kl 19.30
De Geerhallen, Louis De Geer, Norrköping
Festlig harpkonsert
Sophia Steckeler, Sandrine Chatron, Laura Stephenson och Birgitte Volan-Håvik (jurymedlemmar)Söndag 12 maj
Mindre konserter i stan av festivaldeltagarnaSöndag 12 maj kl 14
De Geerhallen, Louis De Geer, Norrköping
Finalkonsert
Camerata Ostrogothia
Dirigent: Roman Reznik
Solister: Catherine Michel och Delphine Constantin-Reznik, samt vinnaren
Musik av Rossini, Pratté, Bochsa och Parish-AlvarsMASTERCLASSES
Lördag 11 maj kl 9.30–13 samt 16.30–18.30
De Geerhallen, Louis De Geer, NorrköpingSöndag 12 maj kl 10–13
De Geerhallen, Louis De Geer, NorrköpingUTSTÄLLNING
10–12 maj
Louis De Geer
Harpor från Salvi samt Lyon and Healy
LÄNKAR
Antoine Edouard Pratté Wikipedia Levande Musikarv Nordisk familjebok
Prattéfestivalen hemsida Facebook
Återupptäckt Pratté får egen festival reportage Kultursidan.nu 7/5 2019
Pingback: Nordiskt med harpa, sopran och SON – KULTURSIDAN.nu