Flickporträtt. Julia Peirone fångar unga kvinnor med kameran. De tre stora bilderna med avslappnade kvinnokroppar har en grandios ljussättning.
Livet i flickors mellanrum
NORRKÖPING Mellanrummen. Julia Peirone intresserar sig för bilder som inte är lyckade, tillrättalagda. Utställningen ”Girls, Girls, Girls” på Arbetets museum visar flera verk där hon tagit fasta på denna tanke.
”Jag är flexibel.” ”Jag är ärlig.” ”Jag har lätt för att skratta.” En neutral ung kvinnoröst travar de säljande förträffligheterna ovanpå varandra. Ljudslingan rullar tillsammans med en videofilm i stort format där en ung kvinna möter betraktarens blick, blinkar till ibland.
– Jag letade ur deras brev efter överpositivism och satte ihop texterna så att alla blir till en tjej.
Fotografen Julia Peirone hade, som hon ofta gör, efterlyst modeller. De svarade och i beskrivningarna av sig själva hörde hon rösterna och fick sin idé.
Sofia – fotografi av Julia Perone. Idrottstjejen på väg att resa sig upp.
Högst upp på Arbetets museum visar Julia Peirone upp flera olika projekt. I ingången ett bildspel som fokuserar på modeller i sina högklackade skor, de fick resa sig och sätta sig intill trötthet och det är de snubblande ögonblicken hon fångar. Ungefär som bilderna på idrottstjejerna på väg upp från golvet i en annan bildserie.
Igenkänning. Några projekt har Julia Peirone visat i Norrköping tidigare, på Konstforum 2013. Hårsnoddar med lite hårtrassel – det glittriga med det döda – ligger i en monter eller sitter inom ram på väggen.
Men främst porträtten av flickor som blundar eller är upptagna med annat.
– Jag tog bilder innan den ”egentliga” fotograferingen. Det blev inte de glamourbilder som de kanske tänkte sig.
Julia Peirone var alltid noga med att berätta hur hon arbetar och visar exempel. Och säger att hennes modeller sedan kom på utställningen och fotade sig ihop med sina porträtt.
– För varje möte med en tjej händer det något. Kanske en jacka eller att någon nyper sig i armen. Jag bara följer med. Det är en bild av det okontrollerade momentet där varken jag eller modellen har kontroll.
Julia Peirone fotograferar mest unga tonårsflickor. Hon menar att de är i den åldern då de börjar bli medvetna om andras blickar på dem. Julias fotografier är en sådan blick och samtidigt inte.
– Det finns en komplexitet. Jag ser dem inte som offer för den manliga blicken. De kan njuta också.
Fotografen berättar också hur även unga killar och äldre män kan komma fram efter en föreläsning eller visning och säga att de känner igen sig, att de är som någon på bilderna.
Cora Sun-Drop av Julia Peirone. Avslappnad kropp mitt i konfettiglittret. Titeln efter världens största gula päronformade diamant.
Tre stora bilder, Julias senaste projekt, sänder ut olika signaler. Kvinnokroppar på golvet, sover de eller är de döda? Yogisar eller utslagna efter festen? Varje verk har namn efter en känd diamant.
– Jag fick dem att slappna av men ljussatte så att de blev vackra.
Några flickor möter betraktarens blick. Som en ogenomtränglig mur av ett tjejgäng. Ett sammansatt porträtt av många möten på en gata i London där Julia bara frågade om hon fick ta en bild.
De många flickbilderna till trots är Julias budskap att det är så här att vara människa. Dubbelt, mångtydigt, fyllt av livets mellanrum.
– Om man arbetar med samma motiv om och om igen, repetitivt, så slutar det att vara motiv och blir ett tecken.
© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Julia Peirone och Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
ARBETETS MUSEUM Norrköping
25 maj–25 augusti 2019
Girls, Girls, Girls
Julia Peirone
FotografiUtställningen har tidigare visats på konstmuseerna i Göteborg och Kalmar
LÄNKAR
Julia Peirone hemsida
Arbetets Museum hemsida Facebook
Svenbro och Peirone på Konstforum reportage Kultursidan.nu 12/11 213