Två speciella personer. Martin Wallin Filipsson spelar den manliga huvudrollen i Att stjäla en cykel. I bakgrunden Kajsa Wallin som både spelar med i pjäsen och som har skrivit den.
Kajsa Wallin skrev sin mans debutroll
En man och en kvinna. De har just börjat lära känna varandra. Hon äter havregryn, radar upp de små pressade flingorna och äter upp dem, ett i taget. Han skriver på väggen i sitt svartmålade kök. När hon har gått kan hans bror komma ut ur garderoben.
Mycket mer än så visar inte Angelworks inför uppsättningen av Kajsa Wallins pjäs Att stjäla en cykel som har premiär på fredag på Teater Bråddgatan 34.
– Jag är rätt bra på att skriva. Jag gillar komedier, gillar att skruva med språket. Och i efterhand upptäcker jag att ”Aha! Det är det det handlar om.”, säger Kajsa Wallin.
– Jag skrev den för mig och Martin.
Hon spelar alltså kvinnan i pjäsen medan hennes man Martin Wallin Filipsson spelar den manliga huvudrollen. Därmed gör han sin teaterdebut i en ”riktig” roll. Martin Wallin Filipsson ser sig i första hand som musiker men avslöjar att han hoppat in en del i improvisationsteater och gjort lite sketcher.
Kajsa Wallin arbetar som ledare vid Kvartersteatern, en amatörteaterförening som anser att alla har rätt att stå på scenen, och att utvecklas. När det gäller Kajsa vill hon utvecklas för egen del också.
–Är jag kapabel så vill jag göra det jag vill göra, säger hon enkelt och rättframt.
I det ligger skrivandet, teatern och musiken. Hon vill spela teater själv, inte bara leda andra. Dels är hon medlem i improvisationsteatergruppen Impuls och dels är hon med i andra uppsättningar, förra året i rosade föreställningen K+M+R+L som produktionsbolaget Angelworks satte upp med Carl Adam Tillberg som regissör. Det är också till honom hon vänt sig med Att stjäla en cykel som hon faktiskt skrev redan för två år sedan.
– Jag litar på Adam, vi har jobbat ihop med flera produktioner.
Går det att lämna över sin egen text till en annan regissör och själv nöja sig med att stå på scenen?
– Jag kommer med förslag förstås. Men när jag är på scenen då litar jag på Adam, förklarar Kajsa Wallin.
– Du är så vettig så att du vet att jag är ögat utifrån, returnerar Carl Adam Tillberg.
Föreställningen kommer att innehålla två akter: Att stjäla en cykel följs efter paus av musik. Det blir med Kajsa Wallins texter, plus en del covers. Då växer gruppen med Lukas Byström på trummor och Louice Ottoson på piano.
– Alla låtar utgår från prosalyrik som jag gjort om till låttexter.
Musikakten äger rum i Bistron i Kulturkammaren medan själva pjäsen spelas i Lilla kammaren, en scen lite vid sidan av de större teaterscenerna i huset.
– Det är ett mysigt rum där vi får in 40 publikplatser. Det är kul ibland när publiken nästan får sitta i skeendet, säger Carl Adam Tillberg.
Fyra föreställningar är inplanerade. Dessutom tänker man sig att turnera till Hallstahammar, Kajsa Wallins ursprungliga ”hemmascen”, och även göra ett gästspel i Stockholmstrakten.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
- 24, 29 februari, 2, 3 mars 2012 kl 19
Lilla kammaren
Att stjäla en cykel
av Kajsa Wallin
Regi: Carl Adam Tillberg
I rollerna: Martin Wallin Filipsson, Kajsa Wallin och Carl Adam Tillberg - Efter pausen musik i Bistron
med Kajsa Wallin, Martin Wallin Filipsson, Louice Ottoson och Lukas Byström
LÄNKAR
Angelworks hemsida
Teater Bråddgatan 34 hemsida
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
Pingback: Svart humor med vita streck i Att stjäla en cykel | KULTURSIDAN.nu