• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Konfliktfylld Påsk närmar sig premiär på Arbis (reportage)


Snart möter Strindbergs Påsk publiken på Arbis. I bakgrunden Alexander Bergqvist som Benjamin,
framme vid rampen Linnea Törnqvist som spelar Eleonora.

 

Mystiskt och spännande

 

Efter Paria kommer Påsk, August Strindbergs kammarspel som på sitt sätt följer kristendomens viktigaste drama – om synd och skuld. Eller som regissören Johan Pettersson säger: en pjäs om stolthet, förlåtelse och att orka tro.

– Det är en intressant pjäs, den är mystisk och spännande.

Johan Pettersson hann inte mer än ha premiär på Paria sent i januari förrän han drog ihop sin ensemblen och började repetera Påsk, tre vardagskvällar i veckan plus helger har skådespelarna lagt ner på uppsättningen. Om enaktaren Paria var en mörk kamp mellan två män är Påsk ett mer komplicerat drama. En burgen familjefar har förskingrat andras pengar och sitter nu i fängelse. Det finns både konflikter inom familjen och yttre hot, mest skrämmer Herr Lindkvist.

– Han är ”jätten” från Skinnarviksbergen som ska komma och ta möblerna.

Jakob Sjöberg spelar Elis, den vuxne sonen i familjen Heyst. Det är omkring honom spelet rör sig mest.

– Han är en självömkande typ som tycker synd om sig själv. Men det är roligt att spela honom, det är tvära kast, från solsken till atomvinter, beskriver Jakob Sjöberg.

Regissören vill lyfta fram Eleonora, dottern i familjen, som lever i sin egen värld, färgad av bibelläsning. Han är glad att Linnea Törnqvist, som gick ut De Geergymnasiets musiklinje förra året, var tillgänglig för rollen som flickan som hör saker andra inte uppfattar. Linnea Törnqvist som helst av allt vill utbilda sig för att sjunga opera har hunnit med en hel del teater efter framgångarna med Showboat, först i Värmekyrkan hösten 2009 och sedan i Motala.

– Jag stötte på Linnea på stan, just när jag hade läst pjäsen. Då insåg jag att jag inte behövde ha någon audition för att besätta rollerna.

– Det har varit lite klurigt, hon är så osammanhängande, säger Linnea Törnqvist om Eleonora som hon gestaltar. Det ploppar upp nya tankar i henne hela tiden, men det är det som gör henne så rolig att spela.

När karaktärerna är svåra att begripa sig på är regissören extra viktig. Johan Pettersson har resonerat med sina skådespelare om vad som händer och varför, det underlättar.

– Det är välstrukturerat, berömmer Linnea Törnqvist sin regissörs upplägg.

Två skådespelare saknas just den här repetitionskvällen, Nettan Lekström och Louice Ottosson som spelar mamman i familjen respektive Elis fästmö. Men Alexander Bergqvist är här, han som spelar Benjamin, en fattig ung man som överraskas när Eleonora dyker upp, just utsläppt från sjukhuset.

– Det är en liten men betydelsefull roll, förklarar Alexander Bergqvist.

Alexander Bergqvist som är yngst i ensemblen är kanske den som fått minst regi, men det finns en tanke om detta menar regissören Johan Pettersson. Som var ute efter en oförberedd persons spontana reaktioner.

– Jag ville att han inte ska veta vad som händer. Sedan har vi hängt upp det på stolpar.

Alexander Bergqvist, som i vår tar studenten på Film- och musikgymnasiet, är ett fynd Johan Pettersson är stolt över:

– Jag går och ser teater, går gärna på uppspel. Det kan vara intressant att se vad som är på gång, så att man inte bara arbetar med samma personer hela tiden.

– Det är kul att vara tillbaka på Arbis. Och att få göra Strindberg, det är skrivet på ett vackert, gammal språk som man vill behålla. Frippe Pettersson, ännu en av de många erfarna amatörskådespelarna som Norrköping är så begåvat med, spelar rollen som Herr Lindkvist.

– Jag får äran att spela en bullrig och läskig person, det är alltid kul, kommenterar Frippe Pettersson. Dels handlar det om min fordran, men jag tänker också lära Elis att allt man gör får konsekvenser.

Både Frippe Pettersson och regissören Johan Pettersson lyfter fram att det finns en svart humor mitt i allvaret.

– Det är en sak vi upptäckt under resans gång, att det finns en massa humor. Jag vet inte om det är menat så från början, men nu ser vi det, säger Johan Pettersson.

Längre fram kommer även ett tredje Strindbergsdrama, Moderskärlek, i Nerd Productions trippelsatsning under Stindbergsåret.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • ARBIS Norrköping

  • Premiär lördag 24 mars kl 19
    Spelas även 30, 31 mars
    5, 6, 7, 8 samt 13 april
    Påsk
    av August Strindberg
    Regi: Johan Pettersson
    Medverkande: Linnéa Törnqvist, Nettan Lekström, Louice Ottosson, Jakob Sjöberg, Frippe Pettersson, Alexander Bergqvist
    Produktion: Nerd Productions

 

LÄNKAR
Strindbergsåret 2012 hemsida
Påsk info Evenemangkalendern
Laddad Paria gör Strindberg rättvisa på Arbis recension Kultursidan.nu 29/1 2012
Paria inleder 3 x Strindberg artikel Kultursidan.nu 20 januari 2012

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Konfliktfylld Påsk närmar sig premiär på Arbis (reportage)

  1. Pingback: Heder åt Petterssons Påsk på Arbis! | KULTURSIDAN.nu